Adverteren met Gmail Sponsored Promotions

Rene du Plessis   •  24 juni 2014

Sinds kort biedt Google de mogelijkheid om te adverteren met een nieuw format binnen Gmail. In het verleden was dit alleen mogelijk met tekst advertenties. Met de komst van Gmail Sponsored Promotions (GSP) komt hier een grote verandering in. In deze blog ga je kennis maken met de mogelijkheden van Gmail Sponsored Promotions.

GSP_top

Wat zijn Gmail Sponsored Promotions

Gmail Sponsored Promotions zijn advertenties die worden weergegeven binnen de Gmail interface. Deze nieuwe mogelijkheid tot adverteren is nog in bèta maar is inmiddels voor steeds meer accounts beschikbaar. Via geselecteerde bureaus waaronder De Nieuwe Zaak is het mogelijk om in aanmerking te komen voor deze bèta. GSP maakt gebruik van een HTML opgemaakte advertentie. De advertenties kunnen tekst, afbeeldingen, formulieren maar ook video’s bevatten.

Wanneer Gmail Sponsored Promotions inzetten

We zitten allemaal dagelijks in onze mail, zowel privé als op het werk. De komst van GSP biedt ons de mogelijkheid om nog meer zichtbaarheid te creëren in het aankoop proces. Er zijn veel verschillende doelen die je kan stellen met je GSP, hieronder de belangrijkste:

  • Het creëren van awareness
  • Transactie / leadgeneratie
  • Invloed uitoefenen in overwegingsfase
  • Loyaliteit en retentie

Hieronder een voorbeeld van de advertenties die we voor Miss Etam hebben ingezet:

1. Boven, onder en naast andere mails
In dit geval een nieuwsbrief van Invito, maar dit kan ook een e-mail van een bekende zijn:

ads bij andere reclame nieuwsbrieven

2. In de reclame map boven andere nieuwsbrieven
Dit wordt op dezelfde wijze weergegeven op mobiele devices

reclamefolder

3. Nadat je op de advertentie hebt geklikt opent zich de advertentie:

advertentie_versies

Wanneer de consument klikt om de advertentie te openen worden de kosten van deze klik in rekening gebracht, wanneer een gebruiker binnen 30 dagen nogmaals klikt op de advertentie worden deze kosten niet in rekening gebracht. Daarnaast zijn de externe kliks naar de landingspagina/website gratis. Omdat GSP nog redelijk beperkt wordt ingezet zijn de CPC’s nog redelijk laag. Wel is te merken dat hier een stijging in zit, dit heeft te maken met de concurrentie die toeneemt.

Nadat de consument op de advertentie heeft geklikt opent zich de advertentie, je kunt deze advertentie doorsturen, opslaan, afwijzen of erop klikken. Voor Miss Etam hebben wij ervoor gekozen om een formulier in de advertentie te bouwen. Hier is het dus ook mogelijk om het formulier direct in de HTML advertentie in te vullen en te versturen.

Targeting

Voor GSP advertenties heb je veel verschillende targeting opties tot je beschikking. Naast de bekende Google Display opties zoals bijvoorbeeld leeftijd, geslacht, interessegebieden, onderwerpen en zoekwoorden is het mogelijk om te targetten op diverse nieuwe opties. Eén van die opties is de domeinnaam. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om jouw advertentie te tonen aan consumenten die nieuwsbrieven ontvangen van jouw concurrenten. Daarnaast is het ook mogelijk om je targeting in te stellen op basis van aankopen of banen.

tagging

Opmerkingen bij targeting:

  • Sinds 1 juni 2014 is het helaas niet meer mogelijk om een bestand met e-mail adressen toe te voegen. Deze optie heeft Google eruit gehaald.
  • Zoekwoorden die je gebruikt bij contextuele targeting kunnen in de laatste 300 e-mails van de gebruiker staan
  • Maak gebruik van combinaties in je targeting
  • 44% van de kliks wordt gedaan op mobiel
  • iOS heeft een veel hoger percentage van mensen die de advertentie afwijst dan op Android (mogelijk heeft dit te maken met de beschikbare Gmail apps voor verschillende devices).

Rapportages

De rapportages die we kunnen halen uit de GSP interface zijn behoorlijk specifiek. Zo is het mogelijk om per geselecteerde targeting te kijken hoe de groep reageert op je advertentie. Op deze manier kan je bijvoorbeeld zien hoe mannen en vrouwen afzonderlijk van elkaar reageren op de advertenties. Maar kun je ook zien hoe de geselecteerde domeinen van bijvoorbeeld concurrenten presteren. Om in Analytics te kunnen meten hoe deze groep presteert op de website zullen er verschillende advertenties aangemaakt moeten worden met aparte tagging.

rapportages
Uit de verschillende resultaten die we tot nu toe hebben gerealiseerd is te zien dat GSP met name voor lead generatie goed werkt. De verkopen die voortkomen uit de advertentie hebben een ROI die lager is dan het zoeknetwerk maar die te vergelijken is met de ROI op het display netwerk. Dit is een logisch gevolg aangezien het een push kanaal is in plaats van een pull kanaal.

Benodigdheden

  • Je moet toegang tot de bèta krijgen van en door Google
  • Opzet van een campagne
  • Ontwikkelen van de HTML advertentie
  • Targeting, budgetten en biedingen instellen

Conclusie

Doordat Gmail Sponsored Promotions gericht is op push marketing is het erg interessant voor leadgeneratie. Naast leadgeneratie is het ook geschikt om aan een grote doelgroep jouw actie te tonen. Het is essentieel om een goede advertentie te ontwikkelen en de juiste targeting in te stellen. Dit vormt de basis van de resultaten en bepaalt daarmee het succes van de campagne. Zorg dat je altijd A/B test en dat alle links in de advertentie een goede tagging meekrijgen. Op deze manier kan je exact zien hoe er gereageerd wordt door verschillende doelgroepen op jouw advertentie en kan je de advertenties en doelgroepen goed optimaliseren. Google heeft bij de lancering van GSP aangegeven een minimum besteding te willen instellen. De verwachting was dat in de toekomst per campagne en per maand minimaal $15.000 moest worden besteed. Google is hier echter op teruggekomen, we kunnen er vanuit gaan dat er geen minimum besteding op GSP zal worden gezet.

Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak