Het afstemmen van CPC

Het afstemmen van CPC

Daniel Hoogeboom   •  7 april 2016

Hoewel veel organisaties bezig zijn met het inzetten van betaalde advertenties in Google, is het bepalen van de Cost Per Click (CPC) nogal lastig. Want hoeveel wil je nu betalen voor een CPC en hoe zorg je er voor dat deze investering rendabel is? In dit artikel buigen we ons over het afstemmen van de CPC waarde door gebruik te maken van de Adwords Keyplanner en eigen website data.

Blog-Daniel_CPC._headervisual

Wat mag ik betalen voor een click?

Hoe efficiënt ben jij in het inkopen van verkeer? Average Cost per Click (CPC) is een van de belangrijkste KPI’s in de e-commerce marketing. Het is veel waard om zichtbaar en vindbaar te zijn maar deze uitgaven hoeven niet hoog te zijn. Het (continu) afstemmen van deze kanalen kan helpen om de kosten naar beneden te brengen en de bezoeken te verhogen. Maar hoe stem je dit af?

In Nederland is de gemiddelde CPC €0,49. Dit verschilt met organisaties in de rest van de wereld waarbij het gemiddelde op €1,01 ligt. Maar laat je niet leiden door deze gemiddelden omdat de verwachte CPC erg verschilt per sector. Zo betaal je in de sector reizen gemiddeld €2,92 per click. De duurste CPC zie je veelal bij advocatuur waar in Amerika 400-600$ per click geboden wordt.

De CPC kun je op verschillende manieren afstemmen. Vandaag hebben we het over twee manieren die in combinatie een sterke basis vormen voor het bepalen van je maximale CPC waarden bij zoekwoorden. De eerste, en meest gebruikte methode, is de Adwords Keyplanner.

AdWords Keyplanner

De Adwords Keyplanner is geschikt voor het vinden en analyseren van zoekwoorden waar je op kunt adverteren. Bij de invulling van een zoekterm geeft de tool het aantal gemiddelde zoekopdrachten per maand en een voorgesteld maximaal bod op het zoekwoord of advertentiegroep.

Blog-Daniel_CPC

Een vuistregel is: hoe generieker het woord waar je op wil adverteren, hoe duurder de CPC zal zijn. Probeer daarom een juiste mix te vinden van specifieke zoekopdrachten en generieke herkenbaarheid. De tool stelt je in staat lijsten te maken van zoekwoorden of zinnen waar je op wilt adverteren maar ook zoekwoorden waar je juist niet op gevonden wilt worden omdat deze niet relevant zijn voor je product of dienst. Over de tijd heen zullen deze lijsten langer worden en ontwikkel je een geoptimaliseerd advertising proces.

Eigen website data

Het gebruik van eigen website data leidt tot relevante inzichten. Een webanalytics tool kan de kritieke KPI’s van je website bijhouden zoals transacties, orderwaarde en conversie. Als je al gebruik hebt gemaakt van de Keyword Planner zal hier ook data van beschikbaar zijn. Deze data is de sleutel tot het terugrekenen wat je per bezoek kunt uitgeven. Zie het voorbeeld hieronder:

Website X heeft de volgende gegevens verzameld uit hun analytics platform van het advertising kanaal voor een zoekwoordgroep.

  • 300 transacties
  • Een gemiddelde orderwaarde van €95
  • Een conversie% van 1,5%

Door gebruik te maken van deze gegevens kunnen het aantal bezoeken teruggerekend worden met de omzet. 300 transacties * €95 = €28.500 euro aan omzet. Dankzij het conversiepercentage kunnen ook het aantal bezoeken teruggerekend worden namelijk 300 / 1,5% = 20.000 bezoeken.

€ 25.500 / 20.000 = €1,425 die je per bezoek hebt gegenereerd aan omzet. Dit getal vormt doormiddel van eigen inzicht een leidraad voor de maximale CPC.

Hiermee is het verhaal nog niet klaar. Na het instellen van de maximale CPC voor een zoekwoord moet je de resultaten nauwlettend in de gaten houden. Gelukkig bieden tools zoals Google Analytics en Google Adwords genoeg handvaten om per zoekwoord de CPC, kosten, omzet en conversie te meten zodat je hier continue op kunt sturen.

Conclusie

Door gebruik te maken van deze twee mogelijkheden zal je continue de ontwikkelingen in de CPC in de gaten kunnen houden. Stem deze gegevens op elkaar af om nooit te veel te besteden aan een click maar ook zeker geen potentieel bezoek te laten liggen.

Daniël Hoogeboom is Data-analist binnen het DDC team. Binnen De Nieuwe Zaak houdt hij zich bezig met het continu optimaliseren van resultaten op basis van data-analyse en bewezen klantinzichten.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak