De toekomst van search

De toekomst van search

Rianne Bark-Lunenborg   •  24 februari 2014

Zoeken zit tegenwoordig in ons DNA. We zijn vandaag de dag gewend dat internet op vrijwel alles een antwoord geeft. De vraag is dan ook hoe gaat search zich de komende tijd ontwikkelen en welk effect heeft dat voor online retailers?

future of search

Wanneer we het hebben over de toekomst van search, kunnen we niet om Google heen. De ontwikkeling van Google in de aankomende jaren, is dan ook grotendeels bepalend voor de ontwikkeling van search in Nederland.

De missie van Google is om alle informatie wereldwijd inzichtelijk en toegankelijk te maken. In 1997 begon Google met het indexeren van het internet door de inmiddels beroemde PageRank technologie. Dezelfde technologie zorgt vandaag de dag nog steeds voor de relevante zoekresultaten in Google. In 2000 introduceert Google “AdWords”. Een platform dat de mogelijkheid biedt om via een veiling systeem te bieden op zoektermen in Google. Dit was het begin van de dominantie van Google.

Tegenwoordig worden er meer dan 5 miljard zoekopdrachten per dag uitgevoerd en worden de Nederlandse inkomsten van Google geschat op € 500 miljoen per jaar. Google’s omzet komt dan ook voor 97% uit advertentie inkomsten. In Nederland heeft Google maar liefst 95% marktaandeel op desktop en 98% op mobiel.

diensten van Googlr
Overzicht van alle diensten van Google

Om als bedrijf te blijven groeien en in te spelen op de verandering in de behoefte aan informatie heeft Google de afgelopen jaren dan ook diverse aankopen gedaan. YouTube, Motorola, DoubleClick, Android en het zelf ontwikkelde Google+ zijn hier voorbeelden van. En al deze diensten zijn van belang voor de toekomst van Google search! Zoekgedrag is tegenwoordig verdeeld onder computer, tablet en mobiel. Het aankoopproces vindt cross device plaats. Door ingelogde gebruikers te volgen is Google bezig dit aankoopproces in kaart te brengen om zo beter op het rendement van mobile search te kunnen aansturen.

responsive-web-design

Maar onderscheid maken tussen desktop, tablet en mobiel is inmiddels alweer bijna verouderd. Search is tegenwoordig al breder dan deze devices. Smart TV’s zijn inmiddels bijna standaard in huishoudens te vinden, smart watches worden steeds populairder en zelfs brillen worden volgestopt met technologie.

Ook het zoekgedrag van de consument ontwikkeld zich. De lengte van zoektermen veranderd, de informatiebehoefte stijgt en we maken ook steeds meer gebruik van voice search. Google speelt in op deze ontwikkelingen door antwoord te geven op vragen zonder dat de consument die hoeft te stellen. Oftewel, Google biedt op elk moment van de dag de juiste informatie, zonder dat daar om gevraagd wordt. Google Now is hier al het eerste voorbeeld van, maar zeker niet de laatste. Komende jaren kunnen we dus onder andere de volgende ontwikkelingen verwachten:

  • De groei van mobiel zoekverkeer blijft exceptioneel toenemen.
  • Search vindt niet meer alleen plaats op mobiel, tablet en computer maar wordt geïntegreerd in nieuwe diensten en producten zoals Google Glass en smartwatches.
  • Google en Bing zullen antwoorden geven voordat er om gevraagd wordt. Dit doen ze door alle data van consumenten te combineren om zo gedrag te voorspellen.
  • Search zal steeds persoonlijker worden. De zoekresultaten zullen per gebruiker steeds meer verschillen.

Google ontwikkelt continu de systemen en algoritmes om steeds sneller het juiste antwoord te geven.  Met als doel het antwoord eerder te geven dan de vraag.  De klant wil continu de best mogelijke service voorgeschoteld krijgen, waarmee technologieën als Responsive Web Design onmisbaar worden voor de serieuze online retailer. Bovenstaande ontwikkelingen volgen elkaar in recordtempo op. Om in de toekomst dus relevant en vindbaar te blijven voor de doelgroep, is het noodzakelijk om hierop in te spelen.

Rianne is Marketing Manager. Binnen De Nieuwe Zaak is zij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van corporate marketing- en communicatie uitingen, leadgeneratie en events. Daarnaast werkt ze multidisciplinair samen met verschillende teams om samen tot optimale resultaten te komen en De Nieuwe Zaak op de kaart te zetten.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak