Marktplaats zakelijk, een onmisbaar kanaal in je e-commerce strategie

Marktplaats zakelijk, een onmisbaar kanaal in je e-commerce strategie

Rianne Bark-Lunenborg   •  27 augustus 2014

Marktplaats heeft onlangs zijn vijftiende verjaardag gevierd. Vijftien jaar geleden is Marktplaats begonnen als platform voor het verkopen van tweedehands producten door consumenten. Tegenwoordig is Marktplaats.nl één van de drukst bezochte en meest bekende websites van Nederland. Naast de (ver)koop van tweedehands spullen, is vandaag de dag ongeveer 40% van de 1,3 miljoen bezoekers juist geïnteresseerd in nieuwe producten. Uit onderzoek van Blauw Research blijkt dat 6 procent van de omzet in het MKB via Marktplaats loopt. Lees meer in deze blog over Marktplaats als extra omzet kanaal!

Feiten over Marktplaats

  • Dagelijks 350.000 advertenties geplaatst;
  • 1,3 miljoen bezoekers per dag;
  • 125.000 transacties per dag tussen consumenten onderling;
  • 30.000 transacties per dag tussen bedrijven en consumenten.

Visual1

Bron: Marktplaats Zakelijk

Hoe creëer je als retailer zichtbaarheid binnen Marktplaats?

Er zijn twee verschillende advertentiemogelijkheden binnen Marktplaats. Je hebt de standaardadvertenties en de Admarkt Topadvertenties. De standaardadvertenties zijn de bekende “normale” gratis advertenties. Deze advertenties moeten handmatig aangemaakt worden en worden voornamelijk door consumenten gebruikt. Voor de zakelijke adverteerder heeft Marktplaats Admarkt Topadvertenties ontwikkeld. Deze manier van adverteren is voor retailers zeer interessant, omdat deze Topadvertenties boven de traditionele standaardadvertenties worden weergegeven.

Het adverteren op Marktplaats met Admarkt Topadvertenties werkt op basis van het CPC vergoedingsmodel (cost per click).

Een retailer kan meer zichtbaarheid creëren binnen een bepaalde productcategorie door een hogere CPC in te stellen. Voorbeeld: de advertenties in de categorie barbecues wil je in de zomer wel online hebben en in de winter niet. De werking is vergelijkbaar met Google AdWords, het advertentie kanaal van Google, waar ook een CPC ingesteld moet worden en je pas hoeft te betalen wanneer een consument op je advertentie klikt. Hoe meer je biedt en hoe relevanter je advertenties zijn, des te beter zichtbaar worden je Topadvertenties binnen de betreffende productcategorie.

Hieronder een voorbeeld van een Topadvertentie:

Visual2

Voordeel Marktplaats Topadvertenties

De Marktplaats Topadvertenties worden boven de “gratis” standaardadvertenties geplaatst en zijn daardoor beter zichtbaar dan de standaardadvertenties. Begrijpelijk is, dat met meer dan 7.000.000 miljoen advertenties en vele andere adverteerders, de concurrentie op Marktplaats groot is en nog dagelijks toeneemt. Andere adverteerders willen immers ook graag binnen de betreffende productcategorie zo goed mogelijk zichtbaar zijn met zijn of haar producten.

Datafeed koppeling

Twee partijen waarmee De Nieuwe Zaak samenwerkt zijn E-ss en shop2market. Beide partijen hebben een oplossing ontwikkeld om meer zichtbaarheid binnen Marktplaats te creëren, dit kan namelijk met een datafeed koppeling.

Hoe werkt deze Marktplaats datafeed koppeling?

Middels een datafeed koppeling kunnen er van alle producten in een datafeed individuele Topadvertenties gemaakt worden. De Topadvertenties worden gevuld met informatie uit de datafeed en worden vervolgens in de overeenkomende Marktplaats categorie geplaatst. Het is erg belangrijk dat de juiste informatie in de datafeed staat. In een eerder geschreven blogpost, heb ik het belang van foutloze datafeeds al eens benadrukt.

Ook bij inzet van een Marktplaats koppeling is het van essentieel belang dat de datafeed correcte informatie bevat. Met een correcte datafeed zorg je er altijd voor dat de juiste informatie op Markplaats staat. Voorkom dat er geadverteerd wordt met een onjuiste prijs of een uitverkocht product, dit resulteert namelijk in een negatieve shopping experience. Daarnaast kan onjuiste informatie in een datafeed ook zorgen voor een onnodige stijging van je Marktplaats CPC ten koste van je rendement.

Hieronder een voorbeeld van een Marktplaats Admarkt topadvertentie die middels een datafeed koppeling is geplaatst op Marktplaats.

Visual3

De volgende gegevens worden uit de datafeed gehaald:

  • Product titel: In dit voorbeeld “5 florin herdenkingsmunt Aruba 2014..”;
  • Product afbeelding;
  • Prijs: In dit voorbeeld “€48,95”;
  • Beschrijving: in dit voorbeeld “Herdenkingsmunt ter ere van 60 jaar…”;
  • Product URL: in dit voorbeeld “knm.nl/5-florin-her…”.

Hieronder een zoekresultatenpagina van Marktplaats waar er gezocht is op Herdenkingsmunt. Je ziet dat KNM.nl met 5 Topadvertenties bovenaan staat. Onder deze 5 advertenties staan ook consumenten en andere aanbieders met advertenties,  maar deze zijn dus minder goed zichtbaar.

Visual4

Wanneer je als retailer meerdere Topadvertenties op Marktplaats hebt staan die matchen met de betreffende zoekopdracht, worden deze ook als normale advertentie in het overzicht getoond. Dit zorgt voor een nog grotere zichtbaarheid van je merk. Met relatief lage klikkosten, die liggen tussen de €0,01 en €0,05, is Marktplaats een uitermate geschikt kanaal voor het realiseren van additionele omzet en traffic tegen relatief lage kosten.

Optimalisatiemogelijkheden Marktplaats koppeling

Met verschillende optimalisatiemogelijkheden kan er toegewerkt worden naar een zo hoog mogelijk rendement van het kanaal Marktplaats.

Optimalisatiemogelijkheden zijn:

  • CPC optimaliseren op categorie niveau;
  • CPC optimaliseren op product niveau;
  • Advertentie titel aanpassen;
  • Advertentie omschrijving aanpassen;
  • Datafeed optimalisatie;
  • Aanpassen verkoperpagina.

Marktplaats in een omni-channel strategie

Mijn collega Arjan Wellen heeft in een eerder blogpost geschreven over online advertising binnen een omni-channel strategie. Hierin benadrukt hij het belang van de inzet van verschillende kanalen. Marktplaats is een kanaal dat ingezet kan worden bij een omni-channel strategie. Met inzet van Marktplaats kan er een extra touchpoint binnen de customer journey van de consument gecreëerd worden.  Dankzij het grote bereik van Marktplaats kunnen consumenten bereikt worden en vervolgens verleid worden om over te gaan tot een aankoop.

Voorbeeld: een consument gaat op Marktplaats zoeken naar een tweedehands iPhone hoesje. Tijdens zijn zoektocht komt hij een nieuw product van telefoonhoesje aanbieder x tegen. De prijzen van een nieuw hoesje zijn vergelijkbaar met prijzen van tweedehands hoesjes. Hij klikt door naar de website en vergelijkt een aantal iPhone hoesjes en aanbieders van nieuwe telefoon hoesjes. Uiteindelijk bestelt hij een nieuw hoesje bij de aanbieder x.

Kanalen kunnen verschillende functies hebben. Marktplaats is een kanaal dat  in de ondersteunende rol een grote bijdrage levert, maar óók een rol van betekenis speelt in de interactie fase. Via Marktplaats kunnen consumenten in aanraking komen met je merk en later terugkeren via een ander marketing kanaal. Maar wat we echter ook vaak zien is dat consumenten via Marktplaats direct overgaan tot aankoop.

Hieronder de voordelen van de Marktplaats koppeling op een rij:

  • Elke nacht worden advertenties opnieuw geüpload. Hierdoor adverteer je altijd met een actueel aanbod;
  • Enorme zichtbaarheid binnen Marktplaats door het grote aantal individuele productadvertenties;
  • Je adverteert binnen een relevante productcategorie;
  • Lage cost per click prijs;
  • Lage maandelijkse vaste kosten en set-up kosten;
  • Een extra en rendabel omzet kanaal.

Is Marktplaats ook wat voor jou?

Middels een Marktplaats koppeling kun je van alle producten in je webshop individuele Topadvertenties maken.  Hierdoor kun je als retailer een optimale zichtbaarheid op Marktplaats creëren. Verschillende cases hebben uitgewezen dat retailers met inzet van Marktplaats een rendabele omzet stijging hebben te weten realiseren. Niet alleen zorgde Marktplaats in deze gevallen voor directe omzet, maar liet het ook ondersteunende waarde zien.  Met meer dan 30.000 transacties per dag tussen bedrijven en consumenten, is het platform een onmisbaar kanaal in je online marketingmix.

Rianne is Marketing Manager. Binnen De Nieuwe Zaak is zij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van corporate marketing- en communicatie uitingen, leadgeneratie en events. Daarnaast werkt ze multidisciplinair samen met verschillende teams om samen tot optimale resultaten te komen en De Nieuwe Zaak op de kaart te zetten.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak