Waarom foutloze datafeeds van essentieel belang zijn

Waarom foutloze datafeeds van essentieel belang zijn

Rianne Bark-Lunenborg   •  8 januari 2014

Datafeeds, productfeeds, de benaming verschilt nog wel eens, maar in de regel doen ze beiden hetzelfde. Datafeeds zijn automatisch gegenereerde lijsten met informatie over alle producten die een webwinkel aanbied. Vergelijk het met een productcatalogus, maar dan van een webwinkel. 
Deze lijsten zijn tegenwoordig onmisbaar in de online marketingmix, en we zien gemiddeld dat al 20% van de omzet voortkomt uit marketingactiviteiten waarbij een datafeed betrokken is.

Hoe werkt een datafeed?

Datafeeds zijn erg handig. Het zijn namelijk automatisch gegenereerde lijsten waarin alle producten, met bijbehorende productinformatie staan. Hierdoor kunnen websites zoals beslist.nl, kieskeurig.nl of affiliate netwerken snel en gemakkelijk producten van je webwinkel op hun eigen website of platform tonen.

Datafeeds worden in de regel elke nacht automatisch gegenereerd. Webwinkels die te maken hebben met fluctuerende prijzen, kunnen voor een hogere frequentie kiezen. Het bespaart je als online retailer veel tijd. Je hoeft nu niet zelf dagelijks een lijst met producten samen te stellen.

Wanneer de datafeed gegenereerd is moet deze op een webserver geplaatst worden. Een affiliate netwerk of vergelijker komt elke nacht langs om de feed op te halen. Vervolgens worden alle producten uit je datafeed ingeladen en geëtaleerd binnen het platform. 

In onderstaande afbeelding zie je hoe vergelijker beslist.nl informatie uit een datafeed haalt. De informatie matcht met eigen velden, in een grafische interface verwerkt en toont aan de bezoekers van het platform.
De verschillende kleuren laten zien welke velden gematcht zijn, en hoe deze getoond worden op beslist.nl.

Datafeed Beslist.nl

Waarom is een correcte datafeed belangrijk?

Het is belangrijk dat de informatie die in de datafeed staat, overeenkomt met de informatie in je eigen webshop. Wanneer de informatie niet overeenkomt wordt er verkeerde informatie getoond op de platformen waar je de deze voor inzet. Dit kan ervoor zorgen dat je omzet misloopt of negatieve reviews ontvangt.

Veel voorkomende problemen met datafeeds zijn:

  • De prijs in de datafeed komt niet overeen met de prijs op de website.De prijs wordt dan niet correct getoond binnen de vergelijker (rood gearceerd).
  • De EAN is niet gevuld. Hierdoor kan het platform de producten niet matchen. Wanneer de EAN ontbreekt wordt je product niet getoond in het overzicht met prijzen (oranje gearceerd).
  • De levertijd komt niet overeen met de levertijd op je webwinkel. Consumenten bestellen het product en komen er later achter dat de levertijd langer is dan gedacht (groen gearceerd). 

Fouten in datafeeds

Het is dus erg belangrijk dat je datafeed de juiste informatie bevat en dat deze informatie up-to-date is. Wanneer dit zo is kan een datafeed voor veel omzet zorgen. Wanneer de feed niet correct is kan het ook zo zijn dat een verkeerde feed je meer geld kost, dan het je oplevert. Veel voorkomende problemen ten aanzien van een datafeed zijn:

  • De server die de datafeed moet genereren heeft niet genoeg capaciteit
  • De datafeed wordt niet frequent geupdate
  • Tijdens het genereren van de datafeed treedt een fout op

6 Tips voor een foutloze datafeed

Een foutloze datafeed is van essentieel belang voor optimaal rendement. Maar hoe creëer en onderhoud je een foutloze feed? Onderstaande 6 tips geven je handvaten bij het genereren van een correcte en foutloze datafeed.

1. Controleer dagelijks de status van de datafeed

Controleer dagelijks of er nog bezoek op je webwinkel komt via een affiliate netwerk of vergelijker. Dit kan met behulp van Google Analytics, of andere webanalytics software. Controleer of de datafeeds nog correct worden gegenereerd en monitoor het aantal producten in de feed. Wanneer  je grote verschillen ziet, en je geen recente wijziging hebt doorgevoerd, dan weet je dat er iets mis is. Hierdoor kun je onnodig omzet mislopen.

Onderstaande afbeelding laat een scenario zien waarin zich een probleem voordoet met een datafeed. De donkerblauwe lijn is het aantal bezoekers, en de lichtblauwe lijn is de opbrengst. De webwinkelier is in dit voorbeeld over een periode van 20 dagen veel omzet misgelopen door een niet correct werkende datafeed. Dagelijkse controle is daarom van groot belang!

Inactieve datafeed

 2. Controleer steekproefsgewijs of de informatie in de datafeed correct is

Controleer frequent of de data die in de datafeed staat klopt. Pak steekproefsgewijs een aantal producten uit je feed en controleer of de URL, voorraad, prijs en levertijd kloppen. Door dit steekproefsgewijs te controleren, merk je snel problemen op en ontdek je foutieve data in de datafeed. Denk hierbij aan URL’s die niet werken of producten die al tijden niet meer op voorraad zijn en wel in de datafeed staan.

3. Hanteer voor elke vergelijker of affiliate netwerk een eigen feed

Elke vergelijker en/of  affiliate netwerk hanteert een ander format voor een datafeed . Wanneer je één datafeed gebruikt voor alle vergelijkers loop je het risico dat de datafeed niet juist wordt ingelezen. Het gevolg hiervan kan zijn dat niet alle producten met bijbehorende productinformatie getoond worden op het platform.

Het genereren van unieke datafeeds is een pré. Hiermee kun je voorkomen dat producten of productinformatie niet getoond wordt, en vergroot je de optimalisatie mogelijkheden. Producten presteren per platform verschillend. Sommige producten presteren bij vergelijker A beter dan bij vergelijker B, en andersom. Bijvoorbeeld: een bluetooth headset presteert goed bij tweakers.net maar slecht bij kieskeurig. Dan wil je het product uit de feed filteren bij kieskeurig, maar niet uit de feed voor tweakers.net. Als je unieke feeds genereert, kan je deze per platform optimaliseren.

4. Zorg er voor dat de datafeed op het juiste tijdstip wordt gegenereerd

Zorg ervoor dat de datafeeds gegenereerd, en up-to-date zijn voordat een vergelijker of affiliate netwerk de datafeed komt ophalen. Hiermee voorkom je dat je bijvoorbeeld 24 uur achterloopt en er verkeerde prijzen of onjuist voorraad status bij producten getoond worden. Stem daarom het tijdstip waarop de datafeed gegenereerd wordt af, op het tijdstip waarop de datafeed wordt opgehaald.

5. Zorg voor een juiste categorisering

De categorie is de belangrijkste eigenschap van een product in een datafeed. Hiermee plaatst een platform zoals bijvoorbeeld beslist.nl jouw producten in de overeenkomende juiste categorie. Wanneer de producten in de datafeed een onherkenbare, of niet duidelijke categorie meekrijgen, is het erg moeilijk voor een vergelijker om de producten binnen het platform in de juiste categorie te plaatsen. Het gevolg hiervan is dat de producten slechter vindbaar, of helemaal niet vindbaar zijn. Dat zal resulteren in minder transacties en lagere ROI.

Met inzet van shop2market insights is het mogelijk om zelf handmatig categorieën toe te voegen of te wijzigen. Met een dergelijke softwareoplossing kun je datafeeds zo aanpassen dat de producten na optimalisatie van de feed wel in de juiste categorie geplaatst worden. Dit maakt je producten beter vindbaar, wat resulteert in meer orders en een hogere ROI.

6. Controleer je budget en optimaliseer

Omdat het verkeer op vergelijkers de afgelopen jaren explosief is gestegen, is het voor webwinkels belangrijk om het budget structureel te monitoren. Zo zie je tijdig wanneer er veel clicks gaan naar een product en dus veel geld kost, maar niks oplevert.

 Om meer rendement te behalen uit vergelijkers raden wij aan om datafeeds te optimaliseren op product niveau. Met het optimaliseren van feeds op product niveau kan je producten met veel clicks, en lage conversie filteren uit je datafeed. Hiermee kan je flink besparen op de click kosten en haal je optimaal rendement uit advertentienetwerken.

Wanneer je bovenstaande 6 tips in acht neemt, zal dit je helpen bij het correct genereren en optimaliseren van je datafeed. Zodat je toewerkt naar een zo hoog mogelijk rendement uit je advertentienetwerken. Heb je nog vragen over één van de bovenstaande tips, of zit je zelf met een probleem of vraag over datafeeds neem dan gerust contact op.

Rianne is Marketing Manager. Binnen De Nieuwe Zaak is zij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van corporate marketing- en communicatie uitingen, leadgeneratie en events. Daarnaast werkt ze multidisciplinair samen met verschillende teams om samen tot optimale resultaten te komen en De Nieuwe Zaak op de kaart te zetten.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak