Snelheid & efficiency in het proces

Snelheid & efficiency in het proces

  •  5 juni 2019

Snelheid, performance, efficiency… Dit zijn termen die wij in onze dienstverlening en in het dagelijks werk voor onze klanten vaak gebruiken. Een goede performance van de webwinkel is namelijk belangrijk voor de tevredenheid van de consument en dus het succes van onze klant. Over deze snelheid hebben we onlangs reeds een aantal blogs geschreven. Waar we het minder vaak over hebben is de efficiency van een proces of iets specifieker: hoe goed zijn wij in staat om tot een resultaat te komen? Hoe beter het proces loopt en de automatisering wordt ingezet, des te sneller nieuwe features opgeleverd kunnen worden aan de consument, klant of gebruiker.

Zodra wij met een nieuw project aan de slag mogen betekent dit de start van een intensieve samenwerking tussen de klant en De Nieuwe Zaak. Iedere rol heeft zijn toegevoegde waarde in het proces en faciliteert of blokkeert met zijn bijdrage dat de efficiency af- of toeneemt.

De optimale samenwerking

Niets is zo frustrerend als het zien van een kans (feature) om vervolgens maanden te moeten wachten voordat deze nieuwe feature beschikbaar is voor de consument. Vanwege deze frustratie, maar zeker ook vanuit het oogpunt van efficiency, is het belangrijk om deze doorlooptijd zo kort mogelijk te maken. Een goede samenwerking tussen de klant en de leverancier is hierin vereist en daar is veel winst te behalen. Diverse rollen worden belegd om te borgen dat we met de juiste zaken bezig zijn (Product owner), dat wij de business goed begrijpen (Business analyst), dat er kwalitatief werk wordt geleverd (Development en Test) en dat we tijdig kunnen leveren (Project management, Scrum master, DevOps).

Een ad-hoc aanpak, vage doelstellingen en beperkte prioritering zijn risico’s voor het verstoren van het planning- en ontwikkelproces. Het committeren aan een proces en de benoeming van duidelijke verwachtingen en verantwoordelijkheden oliën de machine. Een machine waaruit in een vast ritme de nodige opleveringen worden gedaan. Geautomatiseerd wel te verstaan.

Release & Test Automation

De tijd dat engineers even iets in de code wijzigen en dan direct even “uploaden” ligt al een hele tijd achter ons. De belangen en de risico’s zijn te groot om die aanpak te blijven hanteren en sinds die tijd zijn er grote stappen gemaakt in het automatiseren van bijvoorbeeld de release processen.

De automatisering draagt bij aan de betrouwbaarheid en onafhankelijkheid van het release proces. Hoe verder de automatisering doorgevoerd wordt, des te makkelijker het ook een herhaalbaar proces wordt en minder doorlooptijd het kost. De stap die daarin ook wordt gemaakt is het toevoegen van kwaliteitscontroles. Deze controles borgen de kwaliteit van de geleverde release en borgen daarmee de zekerheid dat jouw klanten kunnen blijven bestellen.

Procesoptimalisatie & automatisering

Kortom: procesoptimalisatie en automatisering hebben een grote invloed op de efficiëntie en snelheid van opleveren. Deze twee facetten zorgen voor de fundamentele performance en wendbaarheid van je team en webwinkel. Heb je behoefte aan snel schakelen met experts tijdens het bouwen of optimaliseren van jouw webshop? Dan helpen wij je graag. Neem gerust contact op!

Auteur

Bart is teamlead Techniek. Binnen De Nieuwe Zaak houdt hij zich bezig met de technische doorontwikkeling van de projecten en het aansturen van het technisch team.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2019 De Nieuwe Zaak