Zeven e-commerce trends voor 2014

Zeven e-commerce trends voor 2014

Menno Dijk   •  12 maart 2014

Het nieuwe jaar, als we daar nog van mogen spreken, is alweer 71 dagen oud. De meeste blogs en sites hebben hun voorspellingen voor 2014 in januari al en masse online gezet en om die drukte een beetje te ontwijken hebben we gewacht met het plaatsten van dit blog. Het jaar 2014 zal wederom veel onverwachte zaken in petto hebben op het gebied van online retail, maar een aantal zaken die reeds in ontwikkeling zijn zullen een grotere rol van betekenis gaan spelen in de wereld van e-commerce. Hieronder stippen we een aantal van deze zaken kort aan. Verderop in het jaar zullen we op een aantal onderwerpen dieper ingaan.

platform

1. E-commerce wordt commerce

De grens tussen de traditionele retail en online shops is inmiddels zo vervaagd dat we gemakkelijk de ‘e’ kunnen verwijderen en kunnen spreken over ‘commerce’. Inmiddels zijn e-commerce platformen de basis geworden voor retail systemen en is het onderscheid tussen het on- en offline verkopen van artikelen bij veel retailers al zo goed als verdwenen. De verwevenheid tussen de 2 afzetkanalen zien we terug in onder andere dynamic pricing, iets dat verder op in dit artikel benoemd zal worden.

2. Meer mobiel winkelen en betalen ín winkels

Meer en meer winkeliers zullen hun personeel uit rusten met POS-apparaten die betalingen mogelijk maken zonder naar de vaste kassa te hoeven. Ook het aanbieden van een groter assortiment, uitverkochte kleding of kleding die niet in het specifieke filiaal hangt middels een tablet en een (aangepaste) webshop zullen we steeds vaker zien in de winkelstraat. Aanbieders van mobiele pin betaaloplossingen zoals Payleven bieden oplossingen die deze trend ondersteunen.

3. Dynamic PricingDynamic_pricing

Winkels & webwinkels gaan actief hun prijzen aanpassen aan die van de concurrent. Offline zal dit gebeuren door digitale prijskaartjes. Mediamarkt heeft inmiddels landelijk álle papieren prijskaartjes vervangen door digitale varianten. Het aanpassen van de prijzen gebeurt volledig geautomatiseerd op basis van de prijzen van de 25 grootste concurrenten.
Hierdoor kunnen prijzen dus lager uitvallen,
maar ook hoger, wanneer Media Markt zelf
al de goedkoopste is.

4. Content blijft King

SEO-vriendelijke en onderscheidende content van hoge kwaliteit die zorgt voor een verbeterde gebruikerservaring gaat nog meer tellen voor webshops in 2014. De relatie tussen de exclusieve en kwalitatieve content en ROI zal steeds duidelijker en belangrijker worden. E-retailers zullen in 2014 meer investeren in de kwaliteit van (product) teksten, afbeeldingen en video.

content

5. Conversie Optimalisatie wordt de standaard

U en uw concurrenten zijn inmiddels al enige jaren online met een fatsoenlijke webwinkel. Alle kinderziektes zijn overwonnen, u heeft een eigen e-commerce afdeling en het online verkopen is algemeen geaccepteerd bij u en uw eventuele offline verkoopkanalen. Tijd om uw conversie naar een hoger niveau te brengen. Hoe? Toets, meet en analyseer! Door continue op diverse pagina’s nieuwe configuraties en content te testen kunt u uw zwakke plekken (lees: afhaakmomenten) in het aankoopproces ontdekken, analyseren, verbeteren en uiteindelijk uitbannen.

6. Blijf innoveren

Stilstand is achteruitgang, zeker in de snelle internetwereld. Wat gisteren nieuw was, kan vandaag de standaard zijn en morgen alweer oud nieuws zijn. Belangrijk dus om te blijven innoveren op gebieden waar consumenten het belangrijkst vinden. Denk hierbij aan betere levering (avondbezorging, pick-up points, bezorging binnen 12 uur), een betere gebruikerservaring voor alle schermen (responsive webdesign) en unieke mobiele ervaring zoals het scannen en gebruiken van afbeeldingen uit advertenties, verpakkingen en reclames.

7. Klanttevredenheid blijft het belangrijkste

Welke trend, techniek of te volgen strategie u ook kiest in 2014, klanttevredenheid blijft dé nummer één focus voor webwinkeliers: een gratis en snelle levering die te traceren is, gratis en eenvoudig retourneren en ruilen, een makkelijk te bereiken en snel reagerende klantenservice en bovenal een makkelijk te gebruiken webwinkel blijven dé speerpunten waar u in 2014 scherp op moet blijven.

Menno Dijk is sinds 2007 werkzaam bij De Nieuwe Zaak als Designer. Binnen De Nieuwe Zaak houdt hij zich bezig met het bedenken en ontwerpen van verfrissende en converterende webshops, websites en online campagnes.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak