Het oneindige schap

Het oneindige schap

Jurriën Kerstholt   •  22 juli 2013

In de loop van 2012 gonsde het door retail land, we moesten aan de slag met ‘omnichannel’. Steeds vaker werd de kreet gebruikt, zonder duidelijk aan te geven wat het betekent. We waren net gewend aan multichannel en cross-channel en begrepen dat de webwinkel een naadloos onderdeel van de organisatie moest zijn. Maar dat blijkt niet voldoende.

Een echte omnichannel retailer zorgt voor complete eenduidigheid. Er geldt één waarheid rondom klanten, prijzen, beleving, voorraad, promoties en meer. De consument treedt in contact met uw organisatie, niet met één van uw verkoopkanalen. En dat klinkt makkelijker dan het is. Er blijken vooral technische uitdagingen te bestaan. Kassasystemen moeten worden aangesloten op de webwinkel, er is behoefte aan een CRM systeem, liefst in combinatie met een klantenkaart en alle verkooppunten moeten inzicht hebben in uw voorraadposities.

Het is van belang om stap voor stap tot de ideale opzet te komen, pak niet alles in één keer aan. Een verstandige eerste verbetering is die van de ‘endless aisle’, ofwel het oneindige schap. Het doel is om nee-verkopen in de winkel te voorkomen, door slim gebruik te maken van de webvooraad.

Bij retailers in de VS en UK zie je steeds vaker de kracht van de endless aisle. Winkelmedewerkers lopen rond met een tablet, al dan niet voorzien van een barcodescanner. Wanneer bijvoorbeeld een kledingstuk in de winkel is uitverkocht, kan er meteen in de winkel een bestelling via de tablet worden geplaatst. De klant betaalt gewoon aan de kassa en het product is de volgende dag thuisbezorgd of ligt klaar om te worden afgehaald.

In verlengde hiervan besluiten retailers al om hun winkels kleiner te maken en een minder grote collectie te voeren. Het complete assortiment, inclusief alle maten en kleuren, kan immers snel en gemakkelijk worden besteld.

Consumenten zien deze ontwikkelingen vooral als extra service. Het staat of valt echter met de wijze waarop de medewerker het spel kan spelen. Als dat lukt is de endless aisle een waardevolle toevoeging aan uw organisatie.

Dit artikel is als column verschenen in EtailTrends nummer 4, 2013

Jurrien Kerstholt is partner en mede oprichter van De Nieuwe Zaak. Binnen de directie is hij verantwoordelijk voor marketing en sales, plus het ontwikkelen van succesvolle e-commerce strategieën en omnichannel transities.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak