Hoe agile je helpt bij een succesvolle webshop implementatie

Jocelyn Beroeatwarin   •  27 juli 2017

Steeds meer bedrijven omarmen de Agile werkmethodiek. Ook wij werken al een tijd volgens deze methode en merken dat Agile voor goede resultaten zorgt. We hebben beter inzicht in het gedrag van de klant, waardoor we sneller tot resultaten komen. Voorheen schreven we lange functioneel ontwerpen, gingen we bouwen en bij de oplevering kwamen we er achter dat de webshop niet voldeed aan de wensen van de bezoeker. Aanpassingen om de ‘schade in te halen’ kosten vervolgens veel extra geld.

Vol goede moed aan de slag
Nog lang niet iedere e-commerce organisatie werkt volgens deze werkwijze: projectteams starten vol goede moed met de bouw van een nieuwe webshop. Intern wordt er een lijst met requirements samengesteld en stakeholders (lees: directieleden) worden betrokken bij de demo, maar de eindklant is niet zichtbaar tijdens het traject. Met de eindklant bedoel ik, naast de bezoekers van de webshop, ook de medewerkers binnen de organisatie die met het op te leveren systeem gaan werken.

En toen….
Na livegang blijkt de webshop niet goed te performen, oftewel: deze voldoet niet aan de verwachting van de eindklant. Hoe voorkom je dat nu? Door de eindklant te betrekken bij het ontwerp en de ontwikkeling van de webshop, krijg je direct feedback die je kunt gebruiken om alleen die functionaliteiten te bouwen waar de eindklant om vraagt, positief op reageert en prettig vindt werken.
Hieronder geef ik je aantal tips over hoe je de eindklant kunt betrekken gedurende het hele traject:

1) Ga in gesprek!
Ga in gesprek met je klanten door middel van interviews en observaties (bij voorkeur op locatie), analyseer het gedrag op de huidige website en stel vragen via enquête formulieren op je huidige website. Op deze manier krijg je een goed beeld van de dagelijkse praktijk en de behoefte van jouw klanten. Vertaal deze input vervolgens naar persona’s en customer journeys. Persona’s helpen je om te denken van uit de eindklant en customer journeys geven je inzicht in de behoefte en touchpoints per fase. Door deze inzichten ben je in staat om de eindklant te voorzien van de juiste content en functionaliteiten, op het juiste moment en via het juiste kanaal.

2) Betrek je klanten
Betrek je klanten bij het opstellen van de requirements (backlog) aan de hand van hun dagelijkse werkzaamheden en de verschillende fasen in de customer journey. Vertaal deze gezamenlijk naar een design of een paper prototype. Nordstrom illustreert dit op een mooie manier met zijn case study Sunglass iPad App.

3) Manage verwachtingen duidelijk
Bepaal bij de start van het ontwikkeltraject hoe en wanneer je de eindklant en de interne organisatie gaat informeren en betrekken bij de ontwikkeling. Betrokkenheid is van belang om zo snel mogelijk feedback te krijgen. Naast aanwezigheid bij de demo is het ook belangrijk om de eindklant in een zo vroeg mogelijk stadium echt aan het werk te zetten en te monitoren wat ze doen door middel van user testing. Op deze manier krijg je inzicht of de gebouwde functionaliteiten voldoen aan de behoeften van de eindklant.

4) Start klein, bouw daarna uit
Bouw de applicatie vanaf de basis op en breid deze daarna verder uit. Stel tijdens de demo de controlevraag of de gebouwde functionaliteit al voldoende is om de applicatie live te zetten en, zo niet, wat er nog ontbreekt. Op deze manier voorkom je dat er functionaliteiten worden gebouwd die niet gebruikt worden of die zelfs niet gemist worden.

5) Ga zo snel mogelijk live
Probeer zo snel mogelijk live te gaan en analyseer het gedrag van de eindklant op basis van echte data, vraag feedback en voer A/B testen uit. Hoe eerder je live gaat, hoe sneller je ziet wat wel en wat niet goed werkt. Door uit te gaan van echte data in plaats van onderbuikgevoel, verhoog je de kans op succes.

Door de eindklant centraal te zetten bij de ontwikkeling en door oplossingen op regelmatige basis te toetsen bij de doelgroep, krijg je direct feedback en ben je in staat om bij te sturen gedurende het traject. Hierdoor vergroot je de kans op oplevering van een succesvolle, goed renderende webshop.

Waar wacht je nog op?

Jocelyn is E-commerce Consultant. Binnen De Nieuwe Zaak helpt zij dagelijks retailers, groothandels en A-merk fabrikanten met diverse e-commerce en omnichannel vraagstukken.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2017 De Nieuwe Zaak