Persona: Sinterklaas

Marlies Wilms Floet   •  1 december 2016

Ook Sinterklaas vond dat hij niet mocht ontbreken in de persona-collectie van De Nieuwe Zaak, omdat hij op dit moment dé grootste klant is van vele webwinkels! Dat deden wij natuurlijk heel graag voor hem, omdat wij erin geloven dat persona’s helpen om vanuit de klant te denken in alles wat we doen. Zie hier het resultaat:

(klik op de afbeelding voor gehele persona-sheet)

Persona Sinterklaas
Bekijk de gehele persona-sheet >>

De persona is tot stand gekomen via onze vaste werkwijze:

  1. Kick-off in Madrid met Sint en zijn hoofdpiet: Doelstelling en aanpak doorgesproken, kerngroep samengesteld, planning en actielijst opgesteld.
  2. Data-analyse: Desk-research op bestaande onderzoeken, rapporten en gebruikersdata uit Google Analytics. Analyse van de klantdata door de rekenpiet en eerste vaststelling van de persona op basis van correlaties, natuurlijk een factor-analyse in het licht van de doelstellingen en onder het genot van (te) veel pepernoten.
  3. Inside-out workshop op de stoomboot: Met een groep van 6 Pieten hebben we een dag samen gebrainstormd over de invulling van de persona Sinterklaas. Verder hebben we een collage gemaakt die nog meer vertelt over de emotionele belevingswereld van Sinterklaas, zodat dit ons beter helpt om ons in hem te verplaatsen.
  4. Outside-in diepte-interviews: Om de persona te checken, te verrijken en zijn customer journey in kaart te brengen hebben we interviews gehouden met Sinterklaas zelf, maar ook met een aantal hulp-Sinterklazen die veel weten over hemzelf en de context van 2016 waar hij zich in begeeft.
  5. Visualisatie van de persona in een persona-sheet (hij hangt hier inmiddels levensgroot aan de muur).
  6. Toepassen: we hebben (samen met het kernteam van Sinterklaas) content, functionaliteiten en data-points in kaart gebracht, zodat we zo relevant mogelijk voor hem kunnen zijn op het juiste moment, in de juiste context, op het juiste device…

Fijne Sinterklaas!

Marlies Wilms Floet is teamlead CRO. Binnen De Nieuwe Zaak houdt zij zich met haar team bezig met conversie ratio optimalisatie door de inzet en ontwikkeling van user experience, user testing, usability, A/B testing en Data Intelligence.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak