Retail is detail

Retail is detail

Johan Keurentjes   •  26 februari 2014

De titel Retail is Detail is een uitspraak die al heel lang gebruikt wordt in de fysieke retail branche. Ook bij een webshop komt het aan op 1000 verschillende details die tezamen de kwaliteit van de winkelervaring en daarmee de zo belangrijke conversie bepalen.

Mijn ervaring in de retail bij The Shop heeft me geleerd dat een shopmanager allesbepalend is voor de omzet van de winkel. Het op de juiste manier aanspreken, boeien en binden van de klanten leidt tot meer producten per aankoop en een hoger aankoopbedrag per klant. Dit zijn twee indicatoren die we ook in onze webwinkels proberen te beïnvloeden.

Testen, analyseren en weer testen!

Klanten willen snel en makkelijk het product kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn maar zijn ook gevoelig voor het totale aanbod en inspirerende content en fotografie. Het bijzondere van een webwinkel is natuurlijk dat je alles kunt meten. Het goed inrichten met van je webwinkel is daarbij een absolute basisvoorwaarde. Maar meer nog dan data gaat het erom wat de shopmanager met die data doet.

Daarmee doel ik niet op een maandelijkse analyse van de resultaten maar dagelijks analyseren, conclusies trekken en de etalage aanpassen. Testen moet! Fail fast, fail cheap en fail often zodat je leert wat wel en wat niet werkt. Het investeren in het optimaliseren van de conversie van je webshop levert bijna altijd geld op. Conversie verdubbelen betekent halvering van je AdWords budget of een verdubbeling van je omzet met hetzelfde budget.

Wij hebben natuurlijk de luxe van een groot en ervaren conversie optimalisatie team bij De Nieuwe Zaak. Ik ben dan ook bijzonder trots dat we met een test bij onze MissLipgloss shop een award hebben gewonnen in een wereldwijde competitie. Je kunt hier meer lezen over deze uitzonderlijke presentatie.

Ga direct aan de slag

Ook als je geen conversie optimalisatie team in de buurt hebt kun je direct aan de slag door een aantal klanten van je shop, maar bij voorkeur mensen die zijn afgehaakt in het aankoopproces, te vragen naar hun ervaring en de redenen om uiteindelijk niet bij jou te bestellen. 5-10 van dit soort gesprekken leveren vaak een berg aan inzichten op waar je weer weken zo niet maanden mee vooruit kan.

Design, assortiment, fotografie, productteksten, marketingcampagnes, analytics, klantenservice, verpakking, levertijd zijn stuk voor stuk belangrijk voor het succes van de webwinkel maar uiteindelijk draait het toch om de mensen die de shop runnen. Het wordt voor veel ondernemers steeds moeilijker om een winstgevende webwinkel te exploiteren. Een goede shopmanager kan daarbij echt het verschil maken tussen winst en verlies, geen onbelangrijk detail dus.

Johan Keurentjes is partner bij De Nieuwe Zaak. Binnen de directie is hij verantwoordelijk voor het voortzetten van de snelle groei van de organisatie, plus de aansturing van de marketing teams.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak