Virtual Reality: de 3D winkelstraten zullen leeg blijven

Menno Dijk   •  9 november 2016

Afgelopen weekend was ik samen met mijn collega’s van het Creatie team inspiratie aan het opdoen op de Dutch Design Week in Eindhoven. Eén van de evenementen die we bezochten was het ‘DDW goes Digital’, waar een aantal DDA leden hun visie gaf over de toekomst van digital design. Tijdens meerdere lezingen werd Virtual Reality als één van dé digitale trends van de (nabije) toekomst genoemd, waarbij online verkoop in een virtuele omgeving meerdere keren werd aangehaald.

blogvirtualreality

Virtual Reality is eindelijk de ‘hype’ voorbij waar het sinds de jaren ‘80 al in zat. Films en tv-programma’s over toekomstige technieken deden de consument jarenlang hunkeren naar het rondlopen en ‘beleven’ van andere werelden in de eigen huiskamer. Meerdere initiatieven, zoals de Virtual Boy van Nintendo, sneuvelden voortijdig omdat de techniek simpelweg nog niet goed genoeg was. Processoren waren niet snel genoeg om vloeiend realistische beelden stereoscopisch weer te geven; een virtual reality apparaat moet een beeld twee keer renderen, per oog één beeld dat iets afwijkt van het andere qua inkijkhoek. Dit is goed te zien in deze video uit 1991.

Sinds begin deze eeuw werd er door de continue verbetering van processoren, videokaarten, beeldschermen en accu’s steeds meer mogelijk op het gebied van draagbare rekenkracht. Hierdoor werden Virtual Reality headsets waarmee je vanaf een PC in een virtuele omgeving kon ervaren steeds interessanter voor software- en hardware ontwikkelaars. In 2012 haalde het bedrijf Oculus VR via Kickstarter genoeg geld op om de Oculus Rift te ontwikkelen en in productie te nemen. De Oculus Rift is een VR-bril met een breed stereoscopisch gezichtsveld ontwikkeld voor gamers. Het toestel meet de bewegingen van het hoofd van de speler zodat deze bewegingen gebruikt kunnen worden als besturing in het spel. Het succes van deze bril onder software ontwikkelaars (de consumentversie komt pas eind dit jaar beschikbaar) zorgde ervoor dat meerdere bedrijven zich actief gingen focussen op het ontwikkelen van Virtual Reality software en hardware. Ondertussen werd Oculus VR in maart 2014 voor 2 miljard dollar overgenomen door Facebook.

Het afgelopen jaar heeft Virtual Reality een absolute vlucht genomen. Op diverse beurzen en plaatsen in Nederland kun je een virtuele beleving meemaken, zoals bijvoorbeeld parachute springen. Playstation startte 13 oktober met de wereldwijde verkoop van de Playstation VR bril waarmee gamers zichzelf kunnen onderdompelen in andere werelden en zichzelf even een soldaat, vechtrobot, bestuurder van een exotische sportwagen of zelfs Batman zelf kunnen wanen. Samsung maakte haar nieuwe Galaxy toestellen krachtig genoeg om met hun Samsung Gear VR houder Virtual Reality software te kunnen draaien, Coolblue opende een aparte online shop voor Virtual Reality brillen, accessoires en consoles en zelfs grootgrutter Albert Heijn lanceerde tijdens de succesvolle Dino plaatjes actie een app waarmee onder andere je telefoon met een speciale kartonnen houder kon omtoveren tot Virtual Reality bril waarmee je op zoek kan gaan naar dinosaurussen.

Dit zette mij aan het denken; in de afgelopen 9+ jaar dat ik actief ben in de wereld van online verkoop als vormgever van webshops is er één idee dat hardnekkig de kop op blijft steken tijdens brainstormsessies en workshops met de klant; de virtuele winkelstraat.

Sinds het mogelijk is om online aankopen te doen dromen mensen over een virtuele winkelstraat waar je doorheen kan lopen, winkels in kan gaan, producten kan bekijken en deze vervolgens kan aanschaffen. Het grappige is dat de mensen die dit idee opperen nooit consumenten zijn. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen: ‘’Was er maar een virtuele winkelstraat waar ik lekker kon winkelen”. Het idee van de virtuele winkelstraat wordt altijd geopperd door retailers, marketeers of verkopers die voornamelijk ‘eens een keer wat anders’ willen doen, of het gewoon een ludiek idee vinden.

De ontwikkeling dat steeds meer consumenten mobiel shoppen en steeds korter op webshops blijven (Bron: Demandware Shopping Index 2015) omdat men snel en simpel tot een aankoop over wil gaan, druist rechtstreeks in tegen de redenen die Virtual Reality aantrekkelijk maken; een langere tijd een andere wereld ‘beleven’.

Het idee van een virtuele winkelstraat streeft daarom ook het doel van online retailers voorbij. Het doel van online retail is een zo hoog mogelijke conversie. Het idee achter VR is iemand iets te laten beleven. Die twee komen bij online winkelen maar moeilijk samen zonder dat één van de twee het onderspit delft.

Uiteraard zal Virtual Reality een steeds grotere rol gaan spelen in het bekijken en testen van producten; het leent zich bij uitstek om vooral grotere objecten te bekijken. Een goed voorbeeld hiervan is de IKEA VR Experience, een Virtual Reality app voor de high-end HTC Vive bril, waarin men in een virtuele omgeving zelf een keuken kan samenstellen en vanuit alle hoeken kan bekijken. IKEA heeft aangegeven deze app verder te blijven ontwikkelen en wellicht in de toekomst in te gaan zetten op locatie bij IKEA vestigingen zodat klanten hun nieuwe keuken kunnen bekijken en keuren voor ze deze aanschaffen.

Het idee dat iemand een VR bril op gaat zetten, een programma opstart of website bezoekt die een virtuele winkelstraat opent, dan rond gaat lopen, winkel in winkel uit, en vervolgens iets gaat kopen zal absoluut geprobeerd gaan worden, maar meer dan een gimmick zal het niet zijn. Het gros van de online consumenten weet exact naar welk product ze naar op zoek is en wil gewoon snel het beste product voor de beste prijs aanschaffen. De beleving die hierbij voornamelijk speelt is de betrouwbaarheid die een webwinkel uitstraalt en de verzekering die de verkoper kan geven over de verzending en de mogelijkheid het product retour te sturen.

Virtual Reality is bij uitstek een fantastische tool voor marketeers; om een merk of product te laden met een bepaald gevoel of imago is het een laagdrempelige manier om op een relatief goedkope manier een grote groep mensen het product, of de wereld daaromheen, te laten beleven. Maar directe verkoop zal men er niet snel mee bereiken. Een voorbeeld hiervan was de manier waarop de Chinese smartphone fabrikant OnePlus eerder dit jaar haar nieuwe toestel lanceerde; middels een virtuele reis naar een ruimtestation genaamd ‘The Loop’. Op het ruimtestation werd de bezoeker getoond wat het toestel allemaal kon en aan het eind van de trip kon men het toestel direct aanschaffen. In de gedachten van een marketeer een superplan. Uiteindelijk liep het uit op een flop; degenen die er de tijd voor namen om met een speciaal aangeschafte 3D bril de presentatie-app te downloaden en te wachten tot ze ‘The Loop’ konden beleven werden getrakteerd op technische problemen en een niet zo heel indrukwekkende ervaring. Uiteindelijk verkochten ze slechts een paar duizend toestellen middels de virtuele app.

Virtual Reality zal voor online verkoop een stuk gereedschap in de gereedschapskist worden, maar een geheel nieuwe ingang naar online winkelen zal het vooralsnog niet worden. Het leent zich vooralsnog niet voor conversie gedreven online shoppen en dient vooral als een beleving. Als de consument graag een virtuele winkelstraat zou willen, dan zouden die er al lang in grote getalen zijn, al was het alleen maar in-browser. Maar wie weet, mensen blijven maar dromen over die 3D winkelstraat…

Menno Dijk is sinds 2007 werkzaam bij De Nieuwe Zaak als Designer. Binnen De Nieuwe Zaak houdt hij zich bezig met het bedenken en ontwerpen van verfrissende en converterende webshops, websites en online campagnes.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak