Zo schrijf je een goede onderwerpregel

Zo schrijf je een goede onderwerpregel

  •  28 juni 2021

Benieuwd hoe je een goede onderwerpregel schrijft? We leggen het je graag uit. In dit blog geven we voorbeelden en handige tips die jij kunt toepassen, zodat je de open rate van jouw e-mails kunt verhogen.

Wat is een onderwerpregel?

De onderwerpregel is de titel die je ziet in je mailbox en geeft in een aantal woorden aan wat de inhoud is van de e-mail. De ontvanger kan dus in één oogopslag zien waar de e-mail over gaat.

Hoe schrijf je een goede onderwerpregel?

Waarom is een goede onderwerpregel belangrijk?

Een onderwerpregel is dé kans om op te vallen in de overvolle mailbox van jouw ontvanger. Het is dus belangrijk dat deze goed in elkaar zit zodat je e-mail wordt geopend en de ontvanger jouw waardevolle content ziet.

Wat voor onderwerpregel mail je naar je ontvangers?

Als je stil gaat staan bij deze vraag, kan je jezelf misschien eerst afvragen waarom ontvangers überhaupt je mail openen. Redenen waarom ontvangers je mail openen kunnen zijn:

  • Ze zijn fan van je e-mails en beleven veel plezier aan het lezen van jouw content.
  • Je onderwerpregel sluit aan bij hun behoefte.
  • Iets in je onderwerpregel triggert de ontvanger.

Welke onderwerpregels werken goed?

Bij De Nieuwe Zaak werken we vaak met verschillende psychologische overtuigingsprincipes die we hebben uitgelicht in onze Conversie Booster. Deze gebruiken we ook vaak bij het bedenken van onderwerpregels. Hieronder lichten we een aantal van deze principes toe en hoe we die gebruiken bij onderwerpregels.

Principe 1: Personalisatie
Je kan bij e-mail marketing personaliseren op de inhoud, maar ook op de onderwerpregel. Uit onderzoek blijkt dat de open rate met wel 25 procent kan stijgen wanneer personalisatie hier wordt ingezet. Door de ontvanger persoonlijk aan te spreken wordt deze getriggert om de e-mail te openen.

Voorbeelden van onderwerpregels:
– Hi Brenda, bekijk de nieuwste jeans van dit seizoen
– Brenda, wat ga jij koken vanavond? Ontdek de recepten
– Hi Brenda, ben jij al klaar voor de Zomer?

Principe 2: Nieuwsgierigheid
Je kan nieuwsgierigheid opwekken door te vertellen dat er iets nieuw is. Mensen hebben het gevoel dat ze dit nieuwe nog niet kennen en zijn dus eerder geneigd om te klikken op je e-mail. Je kan ook informatie bewust achterhouden. Dit stimuleert de ontvanger om de ontbrekende informatie te gaan zoeken.

Voorbeelden van onderwerpregels:
– Het geheim achter de juiste contentstrategie
– Nieuwe accessoires voor een fijn thuis
– 99% van de studenten slaagt met deze tips

Principe 3: Schaarste
Als iets zeldzaam of schaars is, dan wordt het in de beleving meer waard. Je kan hiermee inspelen op de angst van het verlies.

Voorbeelden van onderwerpregels:
– Wees er snel bij, je product is bijna uitverkocht
– Alleen vandaag 10% korting op je gehele bestelling!
– Nog 3 tickets beschikbaar voor je gewenste vlucht

Wat je nog meer kunt doen:

  • Maak gebruik van getallen
  • Doe een aankondiging
  • Stel een vraag
  • Begin je onderwerpregel met ‘hoe’
  • Urgentie creëren
  • Gebruik humor (let op: alleen als dit bij het bedrijf past)

Do’s en dont’s

Naast deze principes die je kan inzetten, geven we hier nog wat do’s en dont’s als het gaat om onderwerpregels.

Do’s

  • Wees kort maar krachtig en gebruik 50 tekens of minder
  • Zorg voor een duidelijke link met de inhoud
  • Maak soms gebruik van emoji’s

Dont’s

  • Gebruik van spam triggerwoorden als zoals bijvoorbeeld ‘gratis’
  • Onduidelijk of vaag communiceren
  • Gebruikmaken van clickbait, dit is nadelig voor je toekomstige e-mails
  • Alles in hoofdletters schrijven

Bekijk en analyseer je onderwerpregels

Heb je in het verleden al vaker e-mails verstuurd dan is het goed om te kijken naar wat die e-mails hebben gedaan op het gebied van open rate. Deze waardevolle inzichten kan je gebruiken bij het bedenken van nieuwe onderwerpregels. Neem tijdens het analyseren ook de inhoud, verzenddag en verzendtijd mee, want ook dit kan de open rate beïnvloeden.

A/b-testen op onderwerpregels

Om erachter te komen wat echt werkt bij jouw specifieke doelgroep moet je natuurlijk testen. Denk wel goed na over je test zodat je niet ‘zomaar’ wat uitprobeert. Stel een hypothese op en ga op basis daarvan testen.

Bijvoorbeeld: een onderwerpregel waarbij schaarste wordt ingezet heeft een hogere open rate dan een onderwerpregel waarbij schaarste niet wordt ingezet.

Is het resultaat van je a/b test significant? Gaaf! Maar blijf dit wel testen want je kan niet op basis van één a/b-test conclusies trekken.

Vergeet de pre-header niet!

Voordat we aan het einde van dit blog komen, willen we het wel nog even hebben over de pre-header, ook wel snippet genoemd. Deze is namelijk, net als de onderwerpregel, erg belangrijk. De pre-header is de tekst die bedoeld is om alvast een klein stukje van de e-mail tekst te laten zien. In veel ESP’s is dit in te stellen. Zorg ervoor dat de pre-header ongeveer 85 tekens lang is en dat deze de onderwerpregel versterkt.

Hoe schrijf je een goede onderwerpregel?

Let op!
Een goede onderwerpregel is niet het enige wat effect heeft op de open rate. Zo is het natuurlijk ook belangrijk dat de e-mails die je stuurt relevant zijn voor je ontvangers en kan ook het verzendmoment een rol spelen. Wanneer je dus al hele goede onderwerpregels schrijft en geen effect ziet, is het heel goed mogelijk dat je aan een aantal andere knoppen dient te draaien, zoals relevantie.

Hulp nodig bij het verhogen van je open rate?

Blijft je open rate laag en haal je hierdoor niet het gewenste resultaat uit e-mail marketing? Onze experts helpen je graag met een goede strategie zodat jij het maximale kan halen uit het kanaal e-mail.

Contact opnemen

Auteur

Miranda is E-mail Marketing Consultant. Binnen De Nieuwe Zaak houdt ze zich bezig met de realisatie en optimalisatie van e-mailmarketing campagnes en helpt ze klanten maximaal rendement uit hun klantenkring te halen.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2021 De Nieuwe Zaak