ecWeekend – Het belangrijkste e-commerce nieuws van week 5

ecWeekend – Het belangrijkste e-commerce nieuws van week 5

Marc de Groot   •  31 januari 2014

Het was weer een week vol met interessant e-commerce nieuws. Mobile advertising wordt steeds belangrijker voor Facebook, het karakter van e-mailmarketing veranderd en waarom positieve reviews ook nadelig kunnen werken. Onze experts zette de belangrijkste berichten voor je op een rij!

ukLZd_OTovK3rdwlhxkLefxCfG8b47dSJ09LXk2Odjw

Mobile belangrijkste inkomstenbron Facebook

Het afgelopen jaar zijner meer dan voldoende berichten voorbij gekomen over het groeiende belang van mobile advertising. Verschillende online advertising grootmachten zijn bezig om de meest rendabele wijze te bepalen om advertenties in te zetten op mobiele devices. Facebook heeft grote stappen gezet, en mag zich inmiddels een ‘’officieel’’ mobile advertising bedrijf noemen! In Q4 van 2013 haalde zij 53% van haar advertentie inkomsten uit haar 945 miljoen mobiele gebruikers. Techcrunch doet uitgebreid bericht van deze ontwikkeling.

Het grote nadeel van positieve reviews

Je kent het wel. Je ziet een mooi product op een onbekende webwinkel. Je bekijkt de reviews van het product en/of de webwinkel en u ziet louter lovende woorden, super goede cijfers en veel sterren. De ongeloofwaardigheid straalt er vanaf want dat kan toch niet? Haalt deze winkel de negatieve reviews offline? Of laten ze tegen betaling goede reviews plaatsen? Dit riekt naar vervalsing. Met dit probleem kampen veel webwinkeliers. Maar wat te doen als geen enkele klant een slechte review schrijft? Webwinkel Weblog zet het grote nadeel van positieve reviews uiteen.

Explosieve groei op tabletmarkt voorbij in 2014

De afgelopen jaren hebben we de tabletmarkt zien exploderen. In 2013 werden er maar liefst 217 miljoen tablets verkocht wereldwijd! Onderzoeksbureau IDC heeft de groeicijfers van tabletverkopen in de laatste paar jaar met elkaar vergeleken, en voorspelt dat de explosieve groei nu toch echt voorbij is door verzadiging van de markt. Een volledige beschrijving van deze ontwikkelingen kun je terug vinden op de Tech sectie van Nu.nl.

Winnen in AdWords? Denk aan je kwaliteitsscore!

Dé belangrijkste indicator van een relevant en gezond AdWords account is de Kwaliteitsscore. Maar hoe werkt deze nou precies? Waarom is deze metric zo belangrijk? Waarom en hoe zorg je er voor dat Kwaliteitsscores toenemen? Welke invloed heeft het op de uiteindelijke ROI? Het antwoord op deze vragen kan je vinden in deze AdWords must read op het Wordstream blog. Erg gedetailleerde post, maar toch helder geformuleerd en ondersteund met duidelijke grafieken. Je krijgt direct zin om aan de slag te gaan!

Do’s en Don’ts van de Reclamecode Social Mediafactsheet_reclamecodesocial

Recentelijk deden we al bericht over de nieuwe Social Media Reclamecode. DDMA zette hiermee richtlijnen op voor adverteren via Social Media, waar ze woensdag 29 januari middels een voorlichtingsbijeenkomst nog de nodige toelichtingen op gaf. In de woorden van DDMA was deze bijeenkomst ‘’ verhelderend,
prikkelend, maar hier en daar nog wat grijze gebieden’’.
Benieuwd wat deze Reclamecode voor jou betekend?
Kijk dan snel op DDMA.nl voor tips, toelichting en een
factsheet met do’s en don’ts.

Het karakter van e-mailmarketing veranderd

Marketing via e-mail is vandaag de dag aan verandering onderhevig. Wie had 15 jaar geleden gedacht dat je je e-mail voor een groot deel op je mobiel leest? Of sterker nog op een tablet of pad? De meeste marketeers zijn daar ondertussen al wel bewust van en we zien dan ook vaker dat e-mails ook mobile responsive zijn tegenwoordig. Stiekem misschien al een beetje oud nieuws maar er zijn nog zat merken en organisaties die hier nog werk te doen hebben en het is dus nog steeds een hot item. Maar voor de echte innovatieve marketeers die alweer ruimte hebben om nieuwe dingen uit te proberen is het zeer interessant om alvast een begin te maken met de volgende trends. Mieke van Rein heeft de 6 hoofdtrends in e-mailmarketing netjes op een rij gezet op Frankwatching. Het wordt onder andere nu tijd voor smart content en er is bewijsbare ROI op e-mailmarketing.

Omoda start videochats vanuit gloednieuw DC

Begin februari opent schoenen retailer Omoda haar gloednieuwe distributiecentrum. Met een omvang van zeven keer zo groot als het huidige, is er meer dan voldoende ruimte voor afdeling klantenservice. En die kans pakt Omoda met open armen aan! Retailnews beschrijft hoe Omoda binnen het DC een speciale demo-winkel heeft gerealiseerd. Via video chat helpt klantenservice haar klanten, en pakt indien nodig het betreffende product er bij voor de echte omni-channel shopping experience.

Effectieve optimalisatie?
10 klantactiviteiten om te user testen

Een blije bezoeker aan je website en een tevreden klant, dat zijn belangrijke, misschien wel de belangrijkste succesfactoren voor je merk. Kissmetrics wijst erop dat iedereen die wil dat hun website in de basis ondersteunend is, integraal methodes dient in te zetten als diepgaande data-analyses en user testing: “Understanding the who, what, and why of your customers means you spend less time guessing and more time turning a good experience into a great one.”

Wat moet je user testen voor inzicht in het waarom van het gedrag van je websitebezoekers? Het artikel behandelt tien klantactiviteiten, die cruciaal zijn voor het optimaliseren van de klantbeleving.

Udemy Search Results

5 redenen voor Universal Analytics

Eind 2012 kondigde Google aan dat Google Analytics over gaat naar een nieuwe versie: Universal Analytics. Een grote stap voor Google omdat hiermee de oude manier van meten volledig wordt losgelaten. Inmiddels richt Google alle pijlen op het zo snel mogelijk over laten stappen van Google Analytics gebruikers. In dit artikel van emerce staan de 5 belangrijkste redenen om over te stappen.

De invloed van social op je SEO rankings

De afgelopen jaren is er veel gespeculeerd over of Social Media signalen nou wel of geen invloed op rankings in niet betaalde zoekmachineresultaten hebben. Vorige week plaatste Matt Cutts een nieuwe video online, waarin hij ingaat op de invloed van Twitter en Facebook op rankings. Kort samengevat: Matt geeft aan dat likes, tweets of aantal volgers op dit moment geen onderdeel van het algoritme voor de vindbaarheid zijn. Je kunt de video terugkijken op Search Engine Journal.com.

Goed weekend!

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak