ecWeekend – Het belangrijkste e-commerce nieuws van week 49

Tom Obdam   •  8 december 2017

Deze week praten we je bij over dat TV-reclame duurder zijn geworden door verschuiving van consument naar internet, Wanneer is je e-mailcampagne écht een succes? Dit en meer bespreken we in de ecWeekend van week 49:

TV-reclame duurder door verschuiving van consument naar internet

Vooral bij de jonge doelgroepen gaan de gemiddelde kosten per GRP omhoog. Deze groep kijkers kijkt minder tv. Dat betekent dat de voorraad GRP’s voor bepaalde doelgroepen afneemt. Door de verhoging hopen zenders het verlies aan inkomsten te kunnen compenseren. De zenders verschillen in de wijze waarop de kosten worden verhoogd. De ene zender schaft commissies en kortingen af, terwijl de andere de prijzen verhoogt. Lees meer over wat dit voor jouw organisatie betekend in het artikel van de Adformatie.

Machine learning voor klantsegmentatie

Er zijn verschillende high-level klantsegmenten te benoemen. Hoewel we weten dat deze typen klanten bestaan, weten we niet wie zij zijn op individueel niveau. Wie zijn onze trouwe klanten? En nog belangrijker, hoeveel high-level klantsegmenten bestaan er voor onze business? We kunnen deze vragen voorzien van een antwoord door een clusteringtechniek te combineren met het RFM-model aldus Emerce.

Waarom links nog steeds belangrijk zijn voor SEO

Als je er goed over nadenkt is een backlink een sterk signaal van een partij over de informatie op de pagina waarnaar gelinkt wordt. Als je vindt dat er slechte informatie op een pagina te vinden is, link je niet naar deze pagina. Daarbij geef je met een link een mogelijkheid aan bezoekers om je website te verlaten. Dat doe je natuurlijk niet zomaar. Vind deze en andere argumenten om met linkbuilding aan de slag te gaan in het artikel van Search Engine Journal.

Prijspsychologie: A/B testen met de regel van 100

Het maximale uit de kerst sale halen? Maak slim gebruik van psychologische prijstechnieken. Als de kortingsprijs boven de €100 ligt is het aantrekkelijker om de korting in getallen uit te drukken. Ligt de prijs onder de €100? Maak dan juist gebruik van een percentage. Deze A/B testen gebaseerd op de regel van 100 geven je handige inzichten die je kan toepassen tijdens de sale. Lees verder op Widerfunnel.

Is je e-mailcampagne écht een succes?

Een belangrijke tip is van te voren goed na te denken over wat je wilt bereiken. Denk vervolgens na hoe je dit kunt A/B testen om je doorgevoerde aanpassingen zich te laten bewijzen t.o.v. een controlegroep. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je dashboards correct zijn. Zo zorg je ervoor dat de gehele organisatie kennis heeft van de successen die behaald worden met e-mailmarketing. Lees verder op Frankwatching.

Hoe ken je attributiewaarde toe aan de juiste kanalen in Google Analytics?

In dit artikel uit de Google Analytics Attribution-serie van Lunametrics worden verschillende manieren toegelicht hoe je met attributie in Google Analytics kunt werken. Deze blogpost biedt een introductie tot attributie en laat zien welke valkuilen je rekening moet houden wanneer je marketingactiviteiten en kanalen afrekent op attributiewaardes.

 

Goed weekend!

Tom is Marketing Communicatie Medewerker bij De Nieuwe Zaak. Binnen de Nieuwe zaak houdt hij zich bezig met de ontwikkeling van corporate marketing- en communicatie uitingen, leadgeneratie en events.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak