Event verslag: Emerce DARE 2017

Rianne Bark-Lunenborg   •  12 oktober 2017

Emerce Dare is hét Nederlandse event voor en door digital creatives. De 2e editie van Dare vond vrijdag 6 oktober jl. plaats en onze ‘digital reporters’ Iwan en Marnix reisden hiervoor per spoor af naar Mokum. Aangekomen op Centraal Station liepen we in stortregen richting Pakhuis de Zwijger. Het voormalig koelhuis en de locatie voor deze editie van Dare. Het slechte weer was zeker geen voorteken voor een slecht event; Naar afloop gingen we met een rugzak vol inspiratie terug naar huis! We hebben voor jullie een verslag van de dag gemaakt, zodat jullie de highlights van de dag kunnen terug lezen.

Na even bijgekomen te zijn van de regen met een warme kop koffie was het tijd voor het eerste optreden. De introductie werd verzorgd door dagvoorzitter Alain Dujardin (www.greenberry.nl). Hij sprak over het thema data en design en vooral de toekomst van design. Over snelle technologische ontwikkelingen en de dilemma’s waar creatieven vandaag de dag tegenaan lopen. Hij introduceerde vervolgens de eerste spreker van de dag;

Playful Empowerment

Aan het woord prof. Ben Schouten (alias de ‘Game Professor’), hoogleraar Spel aan de TU/e die sprak over ‘Playful Empowerment’. De kracht van spel als model om iets te leren.
Game = cultuur. Door de snelle technologische ontwikkelingen kunnen en moeten we problemen anders benaderen; ‘something has to change’. Hij vertelt over het fenomeen Serious Gaming waarbij computerspel en data worden ingezet in de gezondheidszorg. Een voorbeeld is Fold.it. Een online puzzel video game met als doel om de structuren van eiwitten zo perfect mogelijk te ‘vouwen’. Door het crowdsourcing karakter van de game krijgen wetenschappers veel waardevolle data en inzichten waarmee ziektes kunnen worden bestreden!

Design denken en design doen

Hoogleraar Concept Design Jeroen van Erp van de TU Delft en tevens medeoprichter van strategisch ontwerpbureau fabrique.nl vertelde over de hype rondom Design Thinking.
Het is een misverstand dat het hier gaat om een proces. Het gaat juist om een ‘Mindset’. Écht het verschil maken is waar het om draait. Het is tevens een misverstand dat design alleen gaat over esthetiek. De definitie van design volgens Van Erp: alle manifestaties die onze zintuigen raken. Design Thinking is op basis van een klassieke ontwerp-opdracht de juiste vragen stellen en vervolgens de vraag steeds verder ‘stretchen’. Dat geeft nieuwe inzichten en een waardevoller resultaat. Design Thinking cases:

  • huisjehuisje.nl – Tinder voor je huis.
  • 9292.nl – pitch volgens klassieke ontwerpopdracht. Gewonnen door volledig aan de slechte briefing te voldoen. Vervolgens opdracht teruggegeven en het totaal andere aanpak voorgesteld met ‘branded content’ en maatwerk fotografie.

Aan de hand van het ‘kegel model’ en bovenstaande case maakt Van Erp duidelijk dat klassieke design briefings vaak te laag in de hiërarchie beginnen om echt onderscheidend te zijn en impact te kunnen hebben. En wat doet de uitstraling, de presentatie van een merk met je gevoel en is een slecht voorgevoel wel altijd terecht? Waar zou jij je tapijt kopen?

Zijn slotconclusie: ontwerpers moeten zich volledig verbinden aan de doelen. En dat kan alleen door discipline onafhankelijk te denken.

Synthesis of play & function

Digital pionier Remon Tijssen maakte als Nederlander internationaal carrière als designer bij Adobe in Amerika en heeft nu zijn eigen bureau Kinetic Aesthetic (remontijssen.com). Hij toont ons zijn belangrijkste werk bij Adobe in de vorm van Project Context; een prototype rondom interactie op grote touchscreens en gekoppelde devices. Met zijn eigen bureau heeft hij nu de speelse design app Whorl ontwikkeld.

Na een overheerlijke lunch van curry-met-alles-erop-en-eraan begon het middagprogramma.

Designing for Internet of Things

Claire Rowland is een UX- en productadviseur uit Londen. Zij is gespecialiseerd in Internet of Things. Ze is tevens auteur van het boek Connected Products Design: UX- ontwerp voor loT (2015).
Kortweg was haar boodschap dat je niet moet doorslaan in het koppelen van ‘Things’ aan internet (wat is het nut van een internet deurbel?). Designing Connected Products betekent ook dat je anders moet gaan nadenken over de oplossingen. Als je het doet moet je het goed doen; wanneer synchronisatie tussen bv. app en thermostaat te lang duurt mist het zijn doel.

Modular Animated Typography

Jeroen Krielaas (animography.net) is na jaren zelfstudie een specialist in geanimeerde typografie.

Hij brengt vanuit zijn onderneming samen met een netwerk van designers geanimeerde typografie naar een hoger niveau. Hij is een fan van modulaire systemen en dat zie je terug in zijn werk. Het tonen van zijn geanimeerde werk op alle 9 gigantische projectie schermen tegelijk had een enorme visuele impact op het publiek in de zaal. Zijn motto: ‘Don’t half ass two things. Full ass one thing!’ Dus..

Making big bets on possible futures

David Womack (Cognizant) is co-autheur van de boeken “ Becoming a Digital Designer” en “A Field Guide to Emerging Design”.

In zijn presentatie neemt hij ons mee naar de toekomst. Wanneer het je doelstelling is om iets te ontwerpen voor een device uit de toekomst hoe pak je dat dan aan? Voor T-for-Telecom heeft hij een project geleid waarbij kinderen diezelfde vraag werd gesteld voor 2025. “Make the future seem possible”. De uitkomsten waren opvallend. Kinderen denken vooral in objecten en niet of nauwelijks in beeldschermen. Ze kwamen dus vaak met mooi geïntegreerde oplossingen. De scheidslijn tussen internet en het dagelijks leven vervaagt daardoor.

Technologie als magie om de wereld beter te maken

Thijs Biersteker (thijsbiersteker.com/) ziet zichzelf als interactive artist. Na jarenlang in de reclame industrie te hebben gewerkt heeft hij die wereld vaarwel gezegd. Hij werkt nu op het snijvlak van communicatie en innovatie. Een idealist die interactieve installaties maakt die aanzetten tot nadenken. Hij dicht de gaten tussen de fysieke en digitale wereld, tussen data en emotie en tussen industrie en natuur.

Aan de hand van een aantal voorbeelden toont hij reeds afgeronde en nog lopende projecten:

Plastic Reflectic – Hij zet ons hiermee aan het denken over de vervuiling van onze zeeën. De oceanen wordne vervuild door plastic afval. Vissen krijgen kleine stukjes plastic binnen en mensen eten die vissen weer. Er is aangetoond dat de plastic uit de vis zich letterlijk afzet in ons lichaam. We worden dus langzamerhand van plastic! Tijd om een statement te maken in de vorm van een bak met zwart water. Door slimme technologie toont de bak jouw eigen silhouette wanneer je ervoor gaat staan. En dat silhouette bestaat uit kleine stukjes plastic. Plastic soup.

Periscopista data harvesting – Deze installatie is een groot kunstwerk van metaal. Achter het werk wordt licht geprojecteerd. Dit licht reageert op het publiek wat voor het kunstwerk staan Gezamenlijk kunnen de bewegingen van de projectie worden beïnvloed…

Aan het eind van de middag kwam er nog een slotwoord van dagvoorzitter Dujardin. Er was gezorgd voor een uitgebreide borrel om na te praten met de genodigden. Echter de digitale reporters waren ook gewenst op het DNZ Oktoberfest aan de andere kant van het land!

Dus met een rugzak vol inspiratie op een draf naar Centraal. Na precies een minuut zon ging de stortbui weer aan waarin we gekomen waren! Alsof hij zijn moment had afgewacht. Het mocht de pret niet drukken.

De lange dag ging soepel over in een late avond vol bier en vertier… Prosit!

Rianne is Marketing Manager. Binnen De Nieuwe Zaak is zij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van corporate marketing- en communicatie uitingen, leadgeneratie en events. Daarnaast werkt ze multidisciplinair samen met verschillende teams om samen tot optimale resultaten te komen en De Nieuwe Zaak op de kaart te zetten.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2017 De Nieuwe Zaak