Data Management platformen: Hype of kans?

Data Management platformen: Hype of kans?

Frank Beke   •  28 mei 2018

Stel je voor: je bent een marketing manager van een middelgrote retailer in Nederland. Overal om je heen hoor je dat data ontzettend waardevol is. Sterker nog, sommige specialisten zeggen zelfs dat data je meest waardevolle bezit is! Ok, denk je dan: maar wat kan ik er dan mee? Hoe haal ik die enorme waarde uit mijn data?

 

De term Data Management Platform (DMP) zal je ongetwijfeld vaak gehoord hebben. Aanbieders van DMP’s beloven namelijk dat ze een oplossing bieden voor jouw data-probleem. DMP’s beloven een volledig 360° klantbeeld en volledige personalisatie op basis van artificial intelligence: gouden bergen dus! Maar is het allemaal wel zo rooskleurig? Is de opkomst van DMP’s een hype die wel weer over zal gaan? Of loop je als aarzelende marketing manager juist een enorme kans mis?

Probleemstelling: De consument is veeleisender geworden
Als marketing manager zie je de laatste jaren de consument steeds veeleisender worden. Het gaat erom de juiste boodschap op het juiste moment op de juiste plaats naar de juiste consument te sturen. Stel dat een consument een nieuwe zwembroek wil kopen. In principe heb je als marketing manager alle informatie beschikbaar om aan de wens van deze consument te voldoen. Zo weet je dat een consument online zwembroeken heeft bekeken en dat hij een voorkeur heeft voor de kleur geel. Verder heb je informatie over welke consumenten er aankopen in je winkel in Zwolle hebben gedaan. Ten slotte weet je dat er dit weekend lekker weer wordt verwacht.

In de ideale wereld kan je al deze informatie eenvoudig gebruiken. Maar in de praktijk loop je als marketing manager al gauw tegen allerlei problemen aan. Het eerste probleem is dat informatie vaak gefragmenteerd is opgeslagen. Het gedrag op de website wordt opgeslagen in Google Analytics, terwijl je bestelgegevens staan opgeslagen in je point-of-sales of CRM systeem. Het tweede probleem is het koppelen van deze informatie op individueel niveau. Hoe weet je dat de persoon die online heeft gekeken naar gele zwembroeken dezelfde persoon is die altijd in je winkel in Zwolle komt? Het derde probleem zit hem in het toevoegen van externe informatie. Waarschijnlijk heb je wel toegang tot informatie over het weer, maar hoe koppel je dit aan een individuele klant? En ten slotte het vierde probleem: hoe zorg je ervoor dat je alle informatie kunt gebruiken om content te personaliseren op individueel niveau? Als marketing manager wil je uiteindelijk dat je door alle informatie te gebruiken je beter kunt voldoen aan de veeleisende consument. Maar kan dat met een DMP?

Oplossing: Een Data Management Platform om de consument op zijn/haar wenken te bedienen
Nagenoeg alle DMP’s beloven deze problemen voor je op te lossen. Zo kunnen ze informatie uit verschillende bronnen eenvoudig op individueel klantniveau koppelen. Daarmee bouw je een volledig 360° klantbeeld op individueel klantniveau. Hiermee weet je bijvoorbeeld via welk kanaal een bepaalde klant bij je binnenkomt en hoe hij/zij zich gedraagt op je website. Hier kan je vervolgens aankoop- en retourgedrag aan toevoegen, en alle contacten met de klantenservice. Op die manier krijg je een volledig beeld van de customer journey van iedere klant. De meeste DMP’s bieden daarnaast de mogelijkheid om dit klantbeeld real-time verder te verrijken met allerlei informatie, zoals informatie over het weer. En ten slotte beloven alle DMP’s dat ze eenvoudig te koppelen zijn aan je marketingkanalen, zoals Google AdWords en je e-mailplatform. Daarmee bieden ze de mogelijkheid om op basis van de kennis die je hebt van een klant de juiste boodschap op het juiste moment en de juiste plaats aan de juiste consument te serveren.

Als marketing manager ligt er een belangrijke beslissing op je bordje. Kunnen DMP’s al hun beloftes wel waarmaken? Bieden DMP’s je eindelijk de mogelijkheid om je boodschap op basis van een 360° klantbeeld te personaliseren? Of kunnen DMPs de gouden bergen niet waarmaken? Zijn DMPs ondertussen een hype geworden? Of bieden ze daadwerkelijk enorme kansen? Binnen De Nieuwe Zaak geloven we dat als je de klant écht centraal wil stellen een Data Management Platform een must gaat worden. Als jij hiervan ook overtuigd bent dan geven we je graag het juiste advies over de verdere mogelijkheden van Data Management Platformen. Wil je verder praten over dit onderwerp? Schrijf je dan in voor het webinar op 28 juni!

 

Schrijf je in voor de webinar

Als Data Scientist helpt Frank bedrijven om de maximale waarde uit hun klantdata te halen. Door data te analyseren genereert hij bewezen klantinzichten waarmee bedrijven de klant en hun customer journey nóg beter leren te begrijpen. Daarmee helpt Frank bedrijven om op een data-gedreven manier de klant centraal te stellen en de doelstellingen te behalen.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak