E-mail Summit 2014: Connect, Communicate & Convert

E-mail Summit 2014: Connect, Communicate & Convert

  •  13 juni 2014

Op een warme zomerdag, 11 juni 2014, was het gehele e-mailteam van De Nieuwe Zaak aanwezig op de Email Summit in Amsterdam. We werden getrakteerd op indrukwekkende en leerzame keynote sprekers zoals Dela Quist van Alchemy Worx en Ewa Badaruk van Adidas Group. Eén boodschap hebben we meerdere keren voorbij horen komen: “Verzend méér e-mail!” Benieuwd wat de verdere trends en ontwikkelingen zijn in e-mailmarketingland? Lees dan nu de samenvatting van deze interessante dag.

emailsummit_1

Keynote van Dela Quist

Na de opening van Diana Janssen, directeur van DDMA, was het tijd voor de keynote van Dela Quist. Dela kan bestempeld worden als de meest bekende persoon in de e-mailmarketing wereld. Dit komt voornamelijk doordat hij met zijn boodschap: “Zend meer e-mail” erg controversieel is.

Zend meer e-mail
Wanneer je meer e-mails verzend, betekent dit niet dat je een spammer bent. Mensen hebben er namelijk om gevraagd om nieuwsbrieven van je organisatie te ontvangen.

Neem een voorbeeld aan Levi’s en Gap. De gemiddelde mens koopt één tot maximaal 3 keer per jaar een nieuwe jeans. Gap stuurt haar abonnees 1 keer per maand een e-mail en Levi’s doet dit 2 keer per maand. Bij welk merk zou jij een jeans kopen? Inderdaad, Levi’s. Doordat zij 2 keer per week een nieuwsbrief versturen hebben zij bij jou een betere top of mind positie.

Van e-mail 2.0 naar e-mail 3.0
Als e-mailmarketeers zijn we geobsedeerd door het hoe en wat, maar we vragen nooit naar de waarom. E-mail 3.0 moet hier verandering in gaan brengen.

We moeten ons niet meer druk maken om de open rate zegt Dela. Het is namelijk niet altijd nodig dat een abonnee je nieuwsbrief opent. Een subjectline zoals: “Aanstaande zaterdag 75% korting in alle filialen”, zegt meer dan genoeg. Ook is er geen beste tijd om je nieuwsbrief te verzenden. Laat dit dus allemaal achterwege en richt je vooral meer op de ‘Why’. Begin met het vergroten van je database, verhoog je verzendfrequentie en ga daarna je nieuwsbrieven optimaliseren. Zorg ervoor dat abonnee hetgeen wil hebben dat jij verkoopt.

emailsummit_3

Bijpraten in 4 x 15 minuten

Vervolgens werden we in 4 x 15 minuten bijgepraat over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing en kregen we inzicht in de succesverhalen van enkele grote namen.

Ruben Zantingh-Bozic, eigenaar van Marketing Enzym, gaf ons enkele essentiële tips voor het opzetten van een goede e-mail. Een geheim ingrediënt is er helaas niet, maar er zijn wel een aantal handvatten die je aardig op weg kunnen helpen:

  1. Innoveer, probeer
    Ook al heb je weinig tijd, doe iets en sta niet stil! Ga aan de slag met de nieuwe Gmail innovaties of met multivariate testen.
  2. Je tijd is beperkt
    Waarom stel je optimalisaties uit? Kijk wat je concurrent morgen doet en doe het nu. Maar maak het wel simpel, want ook de tijd van je klant is beperkt.
     
  3. Eén ding tegelijk
    Houd focus, je moet niet teveel campagnes willen. Zelfs je oma moet het in één oogopslag snappen.
     
  4. Minder is meer
    Focus, focus, focus. Beeld gaat dieper dan woorden.
     
  5. Leer van je klanten
    Gebruik de feedback van je klanten om te optimaliseren. Gebruik bijvoorbeeld een feedbacktool in je nieuwsbrieven.

Daarna was het de beurt aan Francois Ruiter, Product Manager bij Human Inference. Hij gaf ons inzicht in een e-mail validatie tool dat zij hebben ontwikkelt. Door informatie te controleren bij de bron, bijvoorbeeld het aanmeldformulier van de nieuwsbrief, verlaag je je aantal bounces en zorg je dat er meer e-mails aankomen bij de juiste ontvanger. Zo geeft de tool suggesties bij spelfouten: Gmial, Hotmial en wordt de syntax en domeinnaam gecontroleerd.

Blogger Gerrit van Leeuwen liep samen met ons door de nieuwste ontwikkelingen van Gmail. Zo kwamen onder andere de versnelde opt-out, de Gmail Sponsored Ads, de Actions en e-mail als zoekresultaten aan de orde.

Tot slot heeft Gilbert Kohlbrugge Telfort laten zien hoe zij met klantfeedback omgaan na het verzenden van e-mails.

Winnaars e-mailcampagne & e-mail M/V

Het is een traditie op de DDMA Email Summit om elk jaar twee prijzen uit te reiken, namelijk de e-mailcampagne van het jaar en de e-mail M/V van het jaar.

Marktplaats
De genomineerde campagnes van dit jaar waren Eurocamp, Ohra en Marktplaats. De uiteindelijke winnaar was de campagne van Marktplaats Aanbieding. De doelstelling van deze Daily Deal campagne was het laten groeien van de database met 10%. Deze groei moest wel van goede kwaliteit zijn. Dit betekent dat deze mensen snel geconverteerd moeten worden naar kopers.

emailsummit_4

Marktplaats heeft gewonnen omdat zij veel gebruik hebben gemaakt van testen. Zowel A/B testen als multivariate. In de eerste fase hebben ze getest op 4 of 5 euro korting (winnaar 5 euro korting), het aanbieden van een cadeautje of 5 euro korting (winnaar het cadeautje) en als laatste zijn er 8 subject lines getest. Waarvan de beste subject line 67% hoger scoorde dan de slechtste.

Vervolgens hebben ze gebruik gemaakt van multivariate testen waarmee ze 27 verschillende versies getest hebben. De winnende versie deed het maar liefst 9 keer beter en deze is naar de rest van de database verstuurd. Uiteindelijk is de database met 16% gegroeid, waarvan 7,5% ook daadwerkelijk een aankoop gedaan hebben. En de investering is maar liefst 20 keer terugverdiend.

Saartje de Wit
Hoewel Ohra de prijs voor beste campagne niet heeft gewonnen, hebben zij wel de beste e-mailmarketeer in huis. Saartje de Wit, online marketeer bij OHRA, heeft namelijk de prijs voor E-mailvrouw 2014 in de wacht gesleept.

Volgens de jury is Saartje een toonbeeld van feminien leiderschap dat de financiële sector meer kan gebruiken: “Binnen OHRA heeft zij een belangrijke rol vervuld bij de ommezwaai van verkoopgerichte klantcommunicatie via post naar servicegerichte klantcommunicatie via e-mail. Met goede resultaten.”

Hands on!

Na een korte pauze was het tijd voor interessante workshops van grote namen. Van de 4 workshops kon je er 2 bijwonen.

Lead Nurtering bij Exactemailsummit_5

Jasper Koolwijck, Online Marketing Specialist bij Exact, liet ons zien hoe zij omgaan met lead nurtering en lead scoring.

Exact wil ervoor zorgen dat de MQL(Marketing Qualified Lead) geconverteerd worden naar een SQL (Sales Qualified Lead). Om dit te bewerkstelligen staat elke actie op de website en in de nieuwsbrieven gelijk aan een bepaalde score. In hun e-mailmarketing platform worden deze scores vervolgens mij elkaar opgeteld. Aan de hand van de score wordt vervolgens een passende mail verstuurd. Bij meer dan 12 punten wordt de sales afdeling ingeschakeld. Deze zorgen vervolgens voor een passende opvolging. Door de inzet van Lead Nurtering zijn de marketingkosten lager en wordt 12% geconverteerd van MQL naar SQL.

Hoe IKEA klantwaarde maximaliseert met haar loyalty programma

Jorgen Billet van IKEA liet ons de ins en outs van haar loyalty programma zien. Op dit moment ontvangen enkel leden van IKEA Family een nieuwsbrief. Ondertussen zijn er in Nederland 3,2 miljoen IKEA Family leden en stijgt dit aantal met ongeveer 20.000 per maand. Onlangs is IKEA een nieuwe kant opgeslagen en hebben ze alle e-mails onder handen genomen. Tegenwoordig bepalen de IKEA Family leden zelf hoe de inhoud van de mails eruit zien aan de hand van hun aankoophistorie en gezinssamenstelling.

Naast deze 2 workshops vertelde KLM hoe zij omgaan met mobile binnen het kanaal e-mail en liet Ziggo zien hoe zij e-mail en andere kanalen combineert.

Keynote Ewa Badaruk

Last but zeker not least was het tijd voor de keynote van Ewa Badaruk. Ewa is Global eCRM Marketing Manager bij Adidas Group. Zij heeft ons inzicht gegeven in hun reis naar een responsive design. In mei 2013 zijn ze aan deze reis begonnen en in december 2013 was de eerste responsive mailing een feit.

emailsummit_11
In Nederland worden de e-mails van Adidas voor 42% geopend op mobiel. In 2013 zijn er 998 e-mailcampagnes verstuurd en in 2014 stijgt dit aantal naar maar liefst 3.068 campagnes. Om aan te sluiten bij de behoefte van de klanten heeft Adidas gekozen om een mobiele strategie op te stellen. Bij deze mobiele strategie hoort natuurlijk een responsive design.

Adidas heeft 3 verschillende soorten mobile design onder de loep genomen, namelijk scalable design, fluid design en responsive design. Uiteindelijk heeft Adidas, door een hoger budget, ervoor gekozen om over te gaan op responsive design. Meer informatie omtrent deze soorten mobile design kun je lezen in dit blog van onze E-mail marketing Expert Rob Kraayenbrink.

Het is uiteraard niet mogelijk om alle 3.068 mails responsive te maken, dus Adidas maakt een duidelijke prioritering. Zo zijn alle servicemails responsive evenals alle nieuwsbrieven waarvan Adidas verwacht dat deze een hoog conversiepercentage behaald, zoals de Sale nieuwsbrieven.

emailsummit_10

Het was een grote investering om over te stappen op responsive design, maar het resultaat mag er dan ook wezen. De CTR is met 30% gestegen en het aantal afmelders is met 38% gedaald.

Ben jij ook geïnteresseerd in een mobiele strategie? Ewa heeft 9 tips voor je:

  1. Mobile optimalization is a must have. Do not ignore it
  2. Understand your consumer’s behavior and email engagement.
  3. Involve your creative team as well as copywriters (subjectlines, preheaders)
  4. Understand de mobile design and aim for:
    1. The design approach that will work for the greatest number of subscribers.
    2. The best design category not only for your business but also for the type of message.
  5. If you decide for full responsive be realistic about the resources.
  6. Optimize the landingpage as well as the email.
  7. Design for touch.
  8. Optimize your administrative footer.
  9. Stay tunes and never stop educating yourself and your organization.

Dit was een korte samenvatting van deze leerzame dag. We bedanken de DDMA voor de interessante cases en de goede organisatie. Volgend jaar zijn wij zeker weer van de partij. En onthoud: Verzend meer e-mails!

Auteur

Mirle is marketing & communicatie medewerker bij De Nieuwe Zaak. Binnen De Nieuwe zaak houdt zij zich bezig met de ontwikkeling van corporate marketing en communicatie uitingen, leadgeneratie en events.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2020 De Nieuwe Zaak