Eventverslag: E-commerce Live! 2017

Merlinde Blei   •  6 juni 2017

Woensdag 31 mei vond E-commerce Live! 2017 plaats in De Beurs van Berlage in Amsterdam. Retailers, webshops, direct sellers, fabrikanten, groothandels en merken kwamen samen voor een dag over de laatste ontwikkelingen, nieuwste trends, beste tactics en innovaties op het gebied van e-commerce. Ook De Nieuwe Zaak was aanwezig. Als gold sponsor van het event mocht De Nieuwe Zaak twee sprekerssessies en vier rondetafelsessies verzorgen. We hebben een heleboel interessante en mooie inzichten mee naar huis kunnen nemen die zeker het delen waard zijn. We nemen je dan ook graag mee!

”De behoeften van de klant bepalen je koers. Via deze weg overtref je klantverwachtingen en kun je blijven groeien.”

Datagedreven ‘superheroes of service’ – Bloomon
Gideon Cramwinckel – Global head of Customer Relation Management

Gideon Cramwinckel neemt ons mee in de reis die Bloomon elke dag weer maakt om vanuit data te veranderen in superheroes of service. Bloomon wil de harten en huizen van haar klanten vullen met blijdschap, met oog voor detail. Elke klant is hierin uniek. Maar hoe zorg je er nou voor dat je klanten ook echt blij zijn en zo lang mogelijk klant blijven? Een combinatie tussen creativiteit en techniek blijkt hierin heel belangrijk. Gideon legt het in enkele stappen haarfijn aan ons uit:

  1. Let the data focus you:

Blijheid is heel persoonlijk en veel meer dan alleen je core product. Blijheid bij je klanten kun je alleen bereiken wanneer je weet wat hen aanspreekt en wat niet.  Onderzoek is hierbij extreem belangrijk. Op een data gedreven manier kun je direct effectief aan de slag!

  1. It’s the customer, stupid:

Sta stil bij de vraag: ‘Waarom doen mijn klanten wat ze doen?’ Het antwoord op deze vraag geeft de richting aan waar je naartoe wilt.

  1. Think big, test small, scale fast:

Help je klant door de eerste paar bestellingen en test dit proces gelijk op de kleinst mogelijke manier bij je klant. Werkt het? Voer het dan ook zo snel mogelijk door en rol het uit naar je gehele klantbase.

  1. Measure and radiate insights:

Deel inzichten uit data met de hele organisatie. Zo los je problemen zo snel en goed mogelijk op.

  1. You are at day 0:

Hoe meer je te weten komt via data, hoe meer je zult beseffen dat je er nog niet bent. Zorg er daarom voor dat als je iets doet, je dit elke dag net iets beter probeert te doen. Hetzelfde proces, maar dan iedere dag 1% beter.

De toekomst van retail ligt in partnerships – Zalando
Ken Fontijn – Countrymanager Benelux

The single point of entry worden voor de online fashion verkoop. De strategie van Zalando om dit te bereiken? Ken Fontijn legt ons in deze sessie uit dat het in de kern gaat om slechts vier woorden: build platforms, not walls. Zalando investeert in flexibiliteit en innovatie en staat hierbij vooral open voor haar partners zodat ze kan inspelen op snel veranderende klantenbehoeften. Zalando brengt als matchmaker verschillende partijen bij elkaar door middel van technologie. Voor zichzelf, maar ook voor haar partners en klanten. Klanten die via technologie in verbinding worden gebracht met stylisten, om zo tot precies de juiste kledingcombinatie te komen voor iedere klant en iedere gelegenheid. Of klanten die via technologie in contact worden gebracht met kleermakers, zodat pakken die online worden besteld ook direct op maat zijn.

De boodschap die we van Ken meekrijgen is om te geloven in dergelijke veranderingen, te geloven in een andere mindset. Investeren in innovatieve ideeën zorgt ervoor dat je in staat bent om op alles in te spelen en kunt meegroeien met de behoeften van je klant in de toekomst.

Thuisbezorgen campagne ter versteviging van de omnichannel marktpositie – Jumbo.com
Sander Hoefnagels – Format, lokal marketing en media

Even je koelkast opentrekken om met je mobiel de producten te scannen die je (opnieuw) nodig hebt en ze belanden in jouw online winkelmandje, om vervolgens met één druk op de knop bij je thuis bezorgd te worden. Het is wat iedere klant wel zou willen en het kan met de nieuwe app van Jumbo.

Sander Hoefnagels vertelt ons hoe Jumbo zich bezighield met de vraag: ‘’Wat speelt nu de sleutelrol in het doen van boodschappen in de wereld van onze klant?’’. Ook legt hij uit hoe Jumbo de regels van het spel vervolgens moest veranderen. Online boodschappen doen bleek in de wereld van haar klant namelijk nog veel gedoe en tijdrovend. Maar hoe maak je online boodschappen doen voor iedereen toegankelijk? Hoe zorg je voor een maximale online impact en efficiency? Jumbo’s oplossing: het slim toepassen van de data die beschikbaar is om de gehele customer journey te optimaliseren en zo een maximale omzet te behalen. Een datagedreven integrale aanpak voor maximale persoonlijke relevantie voor- en impact bij je klant. Wat is de wereld van je klant? Wat is de perceptie van je klant? De behoeften van de klant bepalen je koers. Via deze weg overtref je klantverwachtingen en kun je blijven groeien.

Slimmer ontwerpen voor digital commerce: de rebranding van Jeans Centre – De Nieuwe Zaak
Iwan Blokzijl – Art Director bij De Nieuwe Zaak & Paul Hanifer – E-commerce manager bij Jeans Centre

Iwan Blokzijl en Paul Hanifer nemen ons mee in het re-designproces van de online webshop voor Jeans Centre. De Nieuwe Zaak gelooft hierbij in twee principes:

  1. Stel je klant centraal
  2. Werk multidisciplinair

Aan de hand van het verzamelen van data is daarom allereerst achterhaald wie Jeans Centre’s klanten zijn. Hoe zijn zij in te delen binnen verschillende persona’s? Wat zijn hun customer journeys? Op basis van de wensen van de klant ga je vervolgens aan de slag met het optimaliseren van je website. Ontwerp hierbij slim. Denk altijd vanuit je business case; wat zijn je doelen en wat is je budget? Houd rekening met je technisch platform en betrek alle stakeholders. De Nieuwe Zaak denkt niet aan design alleen, maar werkt met een mix tussen strategie, creatie, techniek en marketing. En de resultaten liegen er niet om! De nieuwe website van Jeans Centre heeft:

  • +31% mobiele bezoekers
  • +8% bon bedrag
  • +10% conversie

Tips om mee te nemen:

  • Doe geen aannames, vraag wat je klant wil.
  • Voorkom verassingen. Werk multidisciplinair en betrek in een vroeg stadium alle stakeholders, zeker techniek.
  • Doe geen dubbel werk door het wiel opnieuw uit te vinden.
  • Maak gebruik van bewezen conversie standaarden.

Be a mobile superstar! – Google
Pim van der Feltz – Directeur Google Nederland & Joan Arensman – Product manager Google

Pim van der Feltz valt direct met de deur in huis door het publiek uit te dagen: hoe zou het zijn om als bedrijf elke klant in één op één combinaties op schaal, precies op de juiste manier te kunnen helpen, met precies de content waar de klant op dat moment behoefte aan heeft? Pim vertelt dat mobile hierin onze gids moet zijn; mobile is volgens hem de gids naar je toekomst. Maar wat moet je doen om een mobile superstar te worden? In slechts drie woorden heeft Google het antwoord voor ons klaar liggen:

  1. Snel

– Elke seconde dat je website langer laadt, verlies je 20% van je bezoekers.

– Je klant moet binnen 45 seconden kunnen doen wat hij of zij wil doen. Dat is de tijd die je hebt.

  1. Slim

Data geeft je de mogelijkheid om te weten waar je klant aan toe is op het juiste moment.

  1. Simpel

Wees simpel in gebruik voor iedere klant.

Optimaliseer de customer journey met big data en predictive marketing
Bas Nieland – Co-founder bij Datatrics & Marjolein Sturk – Marketingmanager bij Reshift

De laatste sessie van onze dag laat ons inzien dat verschillende specialismen binnen bedrijven nog vaak los van elkaar staan. Ook verzamelde data blijft binnen de verschillende eilandjes van bedrijven. Terwijl je er volgens Bas Nieland en Marjolein Sturk juist voor moet zorgen dat deze eilandjes perfect met elkaar communiceren. Verzamelde data moet samenkomen, zodat iedereen datgeen terug kan krijgen wat voor hem of haar relevant is. Marjolein vertelt ons hoe Reshift daarom een radicale koers heeft ingezet, met data als kern. ‘’The key for being relevant is knowing your customer’’. Elke beslissing die impact heeft op de klant, baseert Reshift op het gedrag en de data van de klant. Door data in te zetten leer je de klant nog veel beter kennen.

  • Strategisch is data leidend in de ontwikkeling van nieuwe kansen.
  • Operationeel heeft data een ondersteunende rol in het gebruik over kanalen en merken heen.
  • Tactisch heeft data een ondersteunende rol in het gebruik binnen één kanaal of merk.

Data verwerken in de kern van je bedrijf en inzetten op strategisch, operationeel en tactisch niveau, leidt tot een visie op persoonsniveau.

En daarmee sluiten we dit eventverslag af. We kijken met een goed gevoel terug op E-commerce Live! 2017; een drukbezochte editie, boordevol inspirerende sessies over relevante e-commerce thema’s. Was je er niet bij? Dan hopen we je door middel van dit eventverslag te hebben geïnspireerd. Vergeet ook niet om deze blogpost te lezen over de sessie die Antoon en Peter Winters van Wildkamp hebben verzorgd!

Merlinde is Marketing Ondersteuner. Binnen De Nieuwe Zaak ondersteunt zij het marketingteam door marketing taken op zich te nemen waar nodig.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2017 De Nieuwe Zaak

Mis het niet...

Onze experts verzamelen wekelijks het laatste e-commerce nieuws voor u. Meld u nu aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Liever updates op uw tijdlijn? Volg dan De Nieuwe Zaak op: