Eventverslag: Big Data Expo 2016

Eventverslag: Big Data Expo 2016

Sander Beckers   •  26 september 2016

Op 21 en 22 september vond de Big Data Expo plaats in de Jaarbeurs in Utrecht. De Big Data Expo is de jaarlijkse vakbeurs met betrekking tot ‘big data’. Tijdens deze beurs worden verschillende lezingen verzorgd en presenteren een variëteit aan bedrijven zich. Denk hierbij aan softwareoplossingen (onder andere voor data opslag en data visualisatie) en strategie- en implementatiepartners. Vanuit De Nieuwe Zaak hebben wij op donderdag 22 september verschillende inspirerende lezingen bijgewoond:

blog-eventverslag-big-data-expo

Bol.com: Hoe je website te personaliseren voor anonieme bezoekers?

De dag begon met een sessie van bol.com over het personaliseren van je website voor anonieme bezoekers. Veel bedrijven willen graag hun website personaliseren. De meeste partijen doen dit, als ze het al doen, nog uitsluitend voor bezoekers die ingelogd zijn. Echter, maar een klein deel van de website bezoekers zijn daadwerkelijk ingelogd. Hoe dan te personaliseren voor anonieme bezoekers? Dit zou je kunnen doen aan de hand van het gedrag van de bezoekers op de website (bijvoorbeeld time on site en mouse clicks). Echter, je landingspagina is een van de belangrijkste pagina’s en hier heb je simpelweg nog geen gebruiksgedrag van anonieme bezoekers waarneembaar. Om toch te kunnen personaliseren kun je dan bijvoorbeeld gebruik maken van informatie over via welk marketingkanaal de bezoeker is binnen gekomen, met welke device, op welk tijdstip, en op welke landingspagina. Op basis van een algoritme welke gebruik maakt van deze factoren bepaalt bol.com vervolgens welke banner uit ruim 400 banners een anonieme bezoeker te laten zien. Dit vraagt begrijpelijkerwijs ook het nodige van de systemen en snelheid van realtime website personaliseren is hierin cruciaal.

blog-eventverslag-big-data-expo2

VODW: Hoe kun je succesvol een data-driven organisatie bouwen?

Vervolgens hebben we een sessie bezocht van VODW, over hoe je succesvol een data-driven organisatie bouwt. Zij noemden een aantal aspecten die kenmerkend zijn voor een organisatie die succesvol een data-driven concept hebben ingezet. Deze aspecten zijn onder andere als volgt:

  • Geïntegreerde cross-channel data van alle relevante interne en externe processen is ontsloten en beschikbaar gesteld.
  • Reports en dashboards zijn interactief, intuïtief en geven direct commerciële sturing.
  • De organisatie is ingericht om honderden micro-campagnes (NBA, personalisatie) parallel te draaien.

Als leerpunten voor implementatie gaven ze mee dat men moet nadenken waar data écht het verschil kan en gaat maken. Daarnaast moet er data-savviness gecreëerd worden binnen de commerciële afdeling. Tot slot is het goed om samenwerking binnen de verschillende afdelingen af te dwingen en een agile manier van werken te omarmen om de brug te bouwen tussen de verschillende afdelingen.

NPO: Hoe om te gaan met veranderd medialandschap en data?

Hierna stond een sessie van de NPO (wat tegenwoordig zou moeten staan voor Nederlandse Persoonlijke Omroep) op het programma. Dit betrof een speech over hoe zij van een ‘traditionele’ organisatie omgevormd zijn tot een meer data-driven organisatie, waarbij ze ingingen op hun omgang met een veranderd media landschap en hoe data de klantervaring kan verbeteren. Ze spraken over de ‘why’, de ‘what’, en de ‘how’ van deze verandering.

De why is relevant omdat ze de ‘veelheidsstress’ van het aanbod willen verminderen voor klanten. Om deze verandering te realiseren moet de organisatie 100% ervoor gaan, bereid zijn tot pijn (accepteren om beter te worden) en groot dromen maar kleine stappen nemen. Door middel van beantwoorden van de ‘what’ beschrijven ze welke platformen ze gebruiken. Bijvoorbeeld Divolte en Hadoop voor machine-learning.  Hoe doen ze dit? Ze stellen de klant centraal, dus stellen de vraag ‘wie is de klant’, en bekijken welke route ze nemen om big data te implementeren; strategisch of pragmatisch. Daarnaast vergt dit een andere meer ‘agile’ werkwijze. Doordat de NPO bestaat uit meerdere omroepen zijn er ook verschillende belangen die meespelen, gebruik maken van scrum-teams en een agile werkwijze sluiten hierbij aan.

blog-eventverslag-big-data-expo3

Big Data Republic: Hoe kun je in 3 stappen Big Data invoeren?

Na een overheerlijke koffie stond een lezing van Big Data Republic op het programma. Zij hebben een 3-stappenplan ontwikkeld over wat de beste strategie is om je organisatie vanaf het begin te begeleiden met de inzet van big data. De eerste stap is het identificeren van de meerwaarde van big data, stap twee is het ontwikkelen van big data functionaliteit in actionable insights, de derde en laatste stap is het integreren van de functionaliteit in bestaande processen, door middel van embedded analytics. De bottom line is dat het eerst precies helder moet zijn wat je als organisatie met big data wil bereiken, en daarna de juiste tooling erbij moet zoeken.

Wehkamp:

We sloten de dag af met een inspirerend kijkje in de keuken van Wehkamp. Zij gaven inzicht hoe ze bezig zijn met het verhogen van de relevantie van getoonde producten voor de klant door middel van optimalisatie van de sorteerfunctie, aanbevelingen, en navigatie. Vooral innovatief is een nieuwe wijze van navigeren door de website. Traditioneel navigeert een klant die op zoek is naar een polo shirt door de website door bovenin de website de hoofdcategorie te selecteren en dan links de juiste subcategorie te selecteren. Eventueel worden hierna de resultaten gesorteerd (bijvoorbeeld op best beoordeeld) en wordt een filter toegepast (bijvoorbeeld op prijsrange). Door het grote aanbod van producten op de website is het echter onmogelijk voor klanten om alle getoonde producten daadwerkelijk te bekijken. Hoe kan dit verbeterd worden en hoe willen klanten navigeren voor fashion? In een fysieke winkel gaan klanten af op basis van wat ze zien en mooi vinden. Om hierop in te spelen werd tijdens de presentatie van Wehkamp vooral ingegaan op een nieuwe manier van navigeren, door middel van ‘visuele navigatie’. Alle afbeeldingen van producten zijn gebruik makend van neurale netwerken gecodeerd op meer dan 4000 eigenschappen. Als de coderingen van producten op deze eigenschappen overeenkomen lijken de producten op elkaar. Klanten kunnen mogelijkerwijs in de toekomst navigeren door alternatieve producten door middel van een keuze te maken uit 9 afbeeldingen (bijvoorbeeld 9 verschillende polo’s). Op basis van hun eerste keuze krijgen klanten vervolgens 9 gerelateerde polo’s te zien, totdat de klant uitkomt bij een polo welke het beste bij zijn of haar wensen past. Deze manier van navigeren stelt je instaat 9^nr of clicks alternatieven te evalueren. Zo heb je met 3 kliks al 729 alternatieven producten doorlopen.

blog-eventverslag-big-data-expo4

Al met al was het een inspirerende dag en hebben wij veel ideeën opgedaan!

Sander Beckers is Business Intelligence Specialist. Binnen De Nieuwe Zaak houdt hij zich bezig met het continu optimaliseren van resultaten op basis van data-analyse en bewezen klantinzichten.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak