Eventverslag: Congres Content Marketing & Webredactie

Beau Feijen   •  15 november 2017

Congres Content Marketing & Webredactie; een event waarin content marketing (deels) in zo’n ander daglicht wordt gezet, dat je gaat twijfelen of je hier nog wel content over wil schrijven. Want weer bleek: Less is more. Dan maar een poging het kort te houden hè?

Wat hoopte ik te leren tijdens dit congres?

Het is altijd slim jezelf een paar vragen te stellen voor je ergens mee start. Zo vroeg ik mijzelf af wat ik hoopte te leren tijdens dit congres. Gezien de sprekers die er kwamen, was ik het meest benieuwd naar het volgende: Hoe kan je 1) relevanter en 2) efficiënter content schrijven?

Waarom? Omdat ik het graag in 1 keer goed doe

Ben je benieuwd of mijn vraag beantwoord is tijdens dit congres? Lees dan verder!

Relevanter content schrijven

De eerste sessie die ik bijwoonde was van Alouschka van Dijk over Growth Hacking. To be honest, de term Growth Hacking zei mij eigenlijk niets, en dat doet het nog steeds niet. Wat ik vooral uit deze sessie opgestoken heb, is dat het een mindset is om zo veel en zo snel mogelijk te groeien. Dat is natuurlijk heel breed inzetbaar, maar voor content marketing betekent dat: proberen, proberen, proberen. Niet te veel in details uitwerken, maar vooral doen. Kijken wat er gebeurt en hier op voortborduren (of stoppen als blijkt dat het niet werkt). Ik zie hier dus nogal een ‘uitdaging’ voor mezelf, want dat kan maar zo betekenen dat ik dingen opnieuw moeten doen.

Maar… het uiteindelijke resultaat is dan wel dat je relevanter bent voor je doelgroep. Je hebt namelijk wel iets gecreëerd dat aanspreekt, dat men wil delen, dat converteert, en dat je doelgroep aan jouw brand bindt. Beantwoord dit mijn vraag hoe ik middels content relevanter voor de doelgroep kan zijn? Check!

Efficiënter content schrijven

Nu weet ik dus hoe ik relevanter content kan schrijven, maar dat wil ik dan ook nog graag efficiënter doen. En hoewel bovenstaande alinea dit tegen lijkt te spreken, was het dezelfde spreker die mij ook wist te overtuigen over de efficiëntie van het schrijven van content.

Hoe zit dat? Dat zit ‘m eigenlijk in de handige tips en tools die besproken werden. Een fijne troost; met bijna alle tools die genoemd werden werk ik momenteel al. Dus het bleek dat ik eigenlijk al heel efficiënt bezig ben. Geen ellenlange onderzoeken over de klantbehoefte, maar gewoon is kijken wat er speelt in Google Trends. Of gooi een voor jou relevant onderwerp in de tool answerthepublic.com en zie welke vragen er bestaan rondom jouw onderwerp. Geheid dat het je leuke content ideeën oplevert. Wow, efficiëntie én relevantie in één. Beantwoord dit mijn vraag hoe ik efficiënter content kan schrijven? Check!

En de rest dan?

Tja, mijn vragen werden al beantwoord in de eerste sessie. Vervroegd beginnen aan de borrel dan maar? Nope. De volgende sprekers wekten gelukkig nog genoeg vragen bij mij op om ook hun verhaal aan te horen. Hoewel ik moet bekennen dat het vooral veel sprekers waren die ‘bevestigen wat ik al weet’, heb ik toch weer verrassende inzichten gekregen.

  • Eddy Boeve maakte in zijn sessie over Persuasive Copy de vergelijking van Content en de schilder Bob Ross(1). Even schrikken wel, waar gaat dit heen? De strekking: Bob Ross begint altijd met de basis: de lucht. Vervolgens gaat hij steeds verder in detail. Bij het schrijven van content start je ook altijd met een basis, een onderlaag. Waarna je vervolgens steeds specifieker wordt voor jouw doelgroep.
  • Lisanne Maatman vertelde in de sessie Content that Converts dat conversie een kwestie is van het verminderen van frictie en het verhogen van motivatie. Eyeopener: enthousiast als ik ben, zit ik vooral op het verhogen van motivatie te focussen en vergeet dus de eerste stap: het wegnemen van frictie! Denk bij frictie bijvoorbeeld aan een niet fijne bestelflow, en denk bij motivatie bijvoorbeeld aan het benoemen van unieke redenen om product X nu juist bij jouw bedrijf te kopen.

Eigenlijk wil ik nog meer vertellen over het congres, maar ik had beloofd een poging te doen het kort te houden. Als je hier inmiddels beland bent, heb ik je genoeg weten te boeien met mijn verhaal. Benieuwd hoe ik jouw klant kan blijven boeien met jouw verhaal? Neem dan contact op met mij of een van mijn collega’s van het Inbound Marketing Team!

 

(1) Bob Ross was een Amerikaanse landschapsschilder, die furore maakte op de televisie met zijn serie The Joy of Painting. Zijn serie werd uitgezonden in de Verenigde Staten, maar ook daarbuiten.

Beau Feijen is Inbound Marketing Consultant. Binnen de Nieuwe zaak houdt zij zich bezig met de inzet, ontwikkeling en strategie van Content Marketing, SEO, Social Media en Online PR.

Hoe kan inbound marketing het verschil maken?

We praten hier graag over door onder het genot van een goede kop koffie.
Neem contact op
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak