Eventverslag – Data Driven Commerce event 2016

Frank Dijk   •  23 februari 2016

Op donderdag 18 februari werd het eerste Data Driven Commerce event in DeFabrique in Utrecht georganiseerd. Met 350 bezoekers was het een succesvolle eerste editie waar De Nieuwe Zaak als content partner aan was verbonden.

Blog_DDC-eventverslag-(visual1)

“If you own the data, you own the customers”
Na de opening beet Viktor Mayer Schönberger – professor of Internet Governance and Regulation aan Oxford University – het spits af. Hij gaf aan dat organisaties een mindset shift moeten maken om aan de slag te gaan met big data. Het gaat er om dat je je bedrijfsprocessen zo inricht dat de gehele organisatie datagedreven aan de slag kan en dat je moet starten vanuit de data in plaats van vanuit de vraag. Tevens gaf hij aan dat de technieken die hierbij komen kijken slechts een hulpmiddel zijn. In de tweede keynote van Marcel van Brenk (VODW) werd dit onderstreept. Hij gaf ook aan dat organisaties zo snel mogelijk data moeten verzamelen om een datahistorie op te bouwen. Met quotes als “If you own the data, you own the customers” werd het belang van data aan de kaak gesteld. Echter ziet Marcel ook dat organisaties uit verschillende branches en met verschillende groottes kampen met dezelfde problemen omtrent big data. Alleen weten zij niet goed waar ze moeten beginnen en hoe zij de data kunnen structureren.

Na deze twee inspirerende sessies konden we aansluiten bij diverse parallelrondes en rondetafelsessies. Hierin werden praktijkcases gepresenteerd en discussies gevoerd. Zo nam Michael Christianen (Bol.com en Adidas) ons mee in de historie van 20 jaar Data Driven Customer Experience. In een andere sessie liet Jin Rusthoven van Retail Rocket zien welke winst de webshop van Azerty heeft behaald door de implementatie van realtime personalisatie.

Blog_DDC-eventverslag-(visual2)

Wees in beeld bij de micro-moments
Na de lunch werd het programma hervat door Philip Shearer. Philip is werkzaam bij Google en vertelde dat je als organisatie in beeld moet zijn bij de “micro-moments” van consumenten. In toenemende mate vinden deze micro-moments plaats via de smartphone. Zorg dus dat je hierop aanwezig bent en relevant bent voor je doelgroep. Om juiste beslissingen te maken is het van belang dat je het aankoopproces in kaart brengt. Een nieuwe tool van Google die hierin een belangrijke rol gaat spelen is Google Store Sales. Met deze tool worden offline winkelbezoeken gekoppeld aan online interacties (bijvoorbeeld het klikken van een AdWords advertentie). Deze tool wordt later dit jaar uitgerold.

Na de keynote van Philip Shearer stonden weer twee parallelsessies op het programma. In één van deze sessies zette Bol.com uiteen hoe zij een gepersonaliseerde e-mail campagne hebben opgesteld. Door data slim te ontsluiten en verschillende content te creëren hebben zij een e-mail campagne opgezet die voor iedereen uniek is. Wij kregen de primeur om als eerste, nog voordat de campagne volledig live is, de eerste resultaten van deze campagne te zien.

In de laatste sessieronde gaf Martin Leeflang tekst en uitleg over het meten van ROI van omnichannel campagnes. Door deze manier van werken krijg je als organisatie inzicht in het effect van offline campagnes (bijvoorbeeld televisie) op jouw online conversies.

De dag werd afgesloten door Katherine Kucherenko van Digital Power. Zij benadrukte het toenemende belang van algoritmes, maar gaf ook aan dat er altijd een menselijke factor aanwezig blijft. Organisaties staan voor de uitdaging om een goede balans te vinden tussen deze twee spanningsvelden.

Al met al was het een inspirerende dag en hebben wij veel ideeën opgedaan. Hierin zijn wij niet alleen, getuige quotes van bezoekers die hun reactie op Twitter met de hashtag #DDC16 hebben achtergelaten. Een selectie van deze quotes is “great presentations today” en “het congres was interessant én leerzaam”.

Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak