Eventverslag: Digital Marketing Live! 2017

Kiara van Sörnsen de Koste   •  13 juni 2017

Naast E-commerce Live! was De Nieuwe Zaak dit jaar ook aanwezig bij Emerce Digital Marketing Live! op 1 juni 2017 in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Wouter (Analytics consultant) en Kiara (Inbound Marketing consultant) delen graag een paar tips die ze hebben gekregen tijdens dit event.

Van Storytelling naar Storydoing
Het gaat niet om wat je zegt maar om wat je doet, vertelde Ingmar de Lange. Onze mediaconsumptie is van een eenrichtings kanaal (zoals tv) verschoven naar tweerichtings kanalen (zoals de smartphone met apps en websites met chats). Merken vertelden vroeger verhalen en nu voeren ze uit wie ze zeggen dat ze zijn. Ze doen (storydoing) in plaats van vertellen (storytelling). Kijk bijvoorbeeld naar een merk als KLM: vroeger vertelde ze dat ze te vertrouwen waren (weet je de reclame met de zwaan nog?), nu tonen ze het aan met hun service en dialogen via hun servicekanalen.

Gevoelig voor verhalen
Ook Jeremiah Albinus vertelde ons tijdens zijn sessie ‘Vind Jouw Mooi: story in bits and bites’, dat de mediaconsumptie is veranderd en dat de mens gemaakt is voor verhalen. Een goed verhaal is relevant, geloofwaardig en opvallend.

Mensen zijn gemaakt om naar verhalen te luisteren en deze te onthouden. Door ons empathische vermogen zijn we in staat om te voelen en door de aanmaak van cortisol kunnen we goed focussen en daarmee beter luisteren. Daardoor zijn we gevoelig voor verhalen en dit zorgt ervoor dat verhalen onderdeel zijn van wie we zijn.

We vertellen als marketeers allerlei verhalen om de consument te bereiken. Een tip van Ingmar de Lange is dat marketeers niet alleen voor bereik moeten gaan, maar voor waar de reuring is. We willen de consument namelijk raken met ons verhaal en dat wat wij zeggen wordt opgepakt door de doelgroep doordat het hen treft.

Van woorden naar daden
Om van woorden naar daden te gaan moet je je eigen archetype weten, dus waar je voor staat en wat lijnrecht tegenover je staat. Je merk wordt sterker door te handelen naar je archetype, consumenten kunnen zich dan namelijk herkennen in je verhaal. Kijk bijvoorbeeld eens naar de onderstaande merken en waar ze voor staan:

En wat ze niet zijn:

Beleef de story van je consument
Tim Hoefnagel gaf iedereen tijdens zijn sessie ‘Eenvoudig inrichten van een gepersonaliseerde customer journey met een DMP’ de tip mee om een scheiding te maken tussen content voor bestaande klanten en content voor potentiële klanten. Weet wie je wilt bereiken en wat hun behoeften zijn.

Om de storydoing werkwijze van Jeremiah en Ingmar in de praktijk te brengen, dus doormeten en content distribueren, kun je een Data Management Platform (DMP) opzetten. Met een DMP leer je je klant kennen door haar customer journey te begrijpen. Vertel en serveer met behulp van een DMP je verhaal over je marketingkanalen heen.

Help je klant verder in zijn klantreis
In plaats van content te serveren van bijvoorbeeld het jurkje dat die degene al heeft gekocht, kun je beter content tonen die gerelateerd is aan de vorige aankopen en dus passen bij de customer journey. Zo zou je tips kunnen geven over hoe je het jurkje het beste draagt of welk jasje bij het gekochte jurkje past. Door de toevoeging van een extra touchpoint, zoals een nieuwsbrief inschrijving, zorgt een Data Management Platform ervoor dat de content de klant verder helpt in plaats van alleen een herinnering geeft van de vorige aankoop.

Weet wie je bent als merk en wat je niet bent, heb daarnaast een plot in je verhaal. Zorg dat je je potentiële klant stapje voor stapje dichterbij je brengt. Begin vandaag nog de consument te bereiken door onderdeel te worden van zijn of haar klantreis en speel daarop in met je service gerichte marketingactiviteiten, zoals dynamische content in je e-mail en remarketing.

En daarmee sluiten we het eventverslag van een toffe dag Digital Marketing Live! af. Hopelijk hebben we je een kijkje kunnen geven in het event. Wij zijn in ieder geval weer geïnspireerd naar huis gegaan met een aantal bruikbare tips.

Kiara van Sörnsen de Koste is Inbound Marketing Consultant. Binnen de Nieuwe zaak houdt zij zich bezig met de inzet, ontwikkeling en strategie van Content Marketing, SEO, Social Media en Online PR.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2017 De Nieuwe Zaak