Eventverslag: Friends of Search: Advertising

Eventverslag: Friends of Search: Advertising

  •  21 maart 2018

Afgelopen donderdag stond in het teken van de vijfde editie van Friends of Search. Het beloofde een interessante dag te worden met de beste sprekers van de afgelopen jaren op SEO en SEA gebied. De dag begon goed. Bij binnenkomst kon een collega niet inchecken want hij was ‘vergeten’ om zijn ticket te verzilveren. Kortom, zijn naam niet werd herkend. Na wat papierwerk mocht ook de betreffende collega het walhalla op search gebied betreden.

Wij zijn er klaar voor: Friends of Search The Best Edition

The coming disruption of search

Na een kop koffie werd er afgetrapt door James Whittaker van Microsoft. Hij startte met het topic the comping disruption of search. Hij beschreef de geschiedenis van de zoekmachine en hoe deze op (korte) termijn zal veranderen doordat men in toenemende mate op andere manieren in behoefte voorzien wil worden. In de toekomst zullen er geen tekst advertenties meer zijn maar worden behoeften voorzien door intelligente systemen (internet of things) zoals bijvoorbeeld voice search en een chatbox.

Het gaat in toenemende mate om de context, intentie en het begrijpen van de consument. Alleen van zoekopdracht naar resultaat volstaat niet meer. Voldoen aan de intentie van de consument is essentieel. Door machine learning, en met name het continue proces van learning zal het werkveld van de SEO en SEA marketeer, sneller dan wij verwachten, veranderen. Aan marketeers de uitdaging om in toenemende mate de samenwerking met data scientists en data analisten continue aan de intentie van de consument te blijven voldoen. Kanttekening daarbij is de rol van privacy. Dit bleef tijdens de sessie onderbelicht, echter zal dit een enorme impact hebben op de beschreven ontwikkeling. Meer weten over de visie van James Whittaker? Bekijk de volgende video, zeker het advies waard.

https://www.youtube.com/watch?v=ci4kbCmEmOI

SEA case: Innovation & automation at Helloprint

Nick Mahn en Sanne van Breemen presenteerden een case study over Helloprint. De uitdaging was om met een klein team door inzet van innovaties en automation binnen SEA een uplift in resultaat te realiseren. Door o.a. het inzetten van smart display campaigns hebben zij het rendement op investering weten te verbeteren. Doordat smart display campaigns gebruik maken van alle conversiepunten binnen een account is het systeem na een leerfase (verschilt per klant!) steeds beter in staat de meest waardevolle gebruikers te targeten met de juiste boodschap op het juiste moment. Door de inzet van Google Shopping te automatiseren en dynamische zoek campagnes op basis van page feeds te implementeren blijft de output up-to-date en vergroot je de relevantie. Als agency is het de taak om de geautomatiseerde strategieën te “controleren” en het systeem van nieuwe input te voorzien. Naar mijn mening mocht hier meer focus op liggen.

Gebruik meerdere data punten om je campagnes effectiever aan te sturen

Marketing in a conversational world: how to get discovered, delight your customers and earn the conversion.

Om 11:45 uur liet Purna Virji zijn licht schijnen over marketing in a conversational world.
We hebben met zijn allen een idee over robots, namelijk: ze zijn uit op werelddominantie en de mens past niet meer in de plaatje! Dit is tenminste hoe Hollywood het geschetst heeft de afgelopen jaren. Niet als het aan Purna Virji ligt, want zo stelt zij: robots zijn leuk en ons goedgezind. De verwachting is zelfs dat in 2020 80% van de mensen interactie zal hebben met een robot.  En dat is zeker positief, want ze kunnen het ons leven een stuk makkelijk maken. Al eens gedacht aan een pizza bestellen via voice search? Of een jurkje in een tijdschrift via een foto, bestellen via je digital assistent? Het kan allemaal en het levert ons naast gemak ook meer tijd op. Zowel voor de consument als in dit geval het bedrijf wat de pizza of jurk levert.

Als bedrijf moet je goed kijken waarin je het je klanten kan helpen met een chatbot. Verwijder frictie en maak het zo relevant mogelijk voor je klant. Leid je chatbot op, zodat deze zo goed mogelijk aansluit bij je klant. Je wilt namelijk niet dat de klant vraagt aan je chatbot: wat wil je? En dat de bot antwoord: wereld dominatie!

De SEA-keuken van Bol.com

Bol.com kon je natuurlijk niet wegdenken bij Friends of Search. De winkel van ons allemaal presenteerde hun oplossing voor betere prestaties voor hun eigen producten en dat van hun retailers in Google Shopping. Hierbij zijn ze afgestapt van alleen feed based en meer met API’s gaan werken gebaseerd op content van de producten. Het doel was een score maken gebaseerd op relevantie: customer behaviour x specialist knowledge = productscore. Eelke productscore werd geïmporteerd binnen de campagnes en hieraan werden bied strategieën gekoppeld. Zo adverteer je relevant voor je klant en ben je meer winstgevend. Bol.com verhoogde zo de conversie met 26% op producten met hun hoogste productscore!

Beste SEA case: Hotelspecials

De winnaar van de beste SEA case was Hotelspecials. Zij hebben als hotelketen dagelijks te maken met fluctuaties in het aanbod, beschikbaarheid en de prijs. Door het ontwikkelen van een hotelscore formule en hierin o.a. deze aspecten mee te nemen bepalen zij de zichtbaarheid binnen de zoekmachine afhankelijk van de hotelscore. Door de forecast te importeren binnen de campagnes en te combineren met automatische biedstrategieën werd het budget zo effectief mogelijk ingezet. Een next step is een marketing score ontwikkelen op basis van het zoekvolume in de markt en hier het aanbod op aan te passen.

Elementen uit de hotelscore formule voor het aansturen van de campagnes

The people powered future of paid media.

Samantha Noble nam ons mee in de toekomst van paid media. Hoe ziet deze er uit? Jarenlang is/was keyword targeting het belangrijkste uitgangspunt. We zien hier een omslag in en ‘audience marketing’ is én wordt de sleutel tot succes. Hierbij gaat het voornamelijk om personalisatie en het verhogen van de klantervaring bij de gebruiker. Hoe kun je dit realiseren en waar moet je dan vooral aan denken?  Relevantie, relevantie en nog eens relevantie! Anno 2018 zijn er enorm veel mogelijkheden en kansen om hier op in te spelen, te denken aan: vergelijkbare doelgroepen, location-based targeting, social page likers, customer match, audience insights reports, websitebezoekers (vervolgens ook onder te verdelen in de mate van betrokkenheid), CRM-systeem en gá zo maar door. Bezoekers bepalen de toekomst van paid media en audience targeting = key!

Machine Learning for marketers: Start today. Matt Feigal | Google

Matt Feigal zoomde vandaag in op omzettingen van moeilijke technische onderwerpen naar begrijpelijke en betekenisvolle inhoud (machine learning). Google is al een tijdje bezig met kunstmatige intelligentie (AI). Dit doen ze o.a. middels het AI-systeem ‘TensorFlow’. Dit systeem wordt voor alles gebruikt, bijvoorbeeld voor het herkennen van spraak in een drukke ruimte tot het vinden van foto’s van jouw huisdier(en). Momenteel verloopt 20% van de mobiele zoekopdrachten bijvoorbeeld al via voice! Dit zal in de toekomst in sneltreinvaart toenemen. Dit systeem kan gebruikt worden op duizenden computers of op een enkele smartphone en dient als stimulatie voor innovatie. Als marketeer is het een must om mee te gaan met deze ontwikkeling en om machine learning toe te passen voor campagnes. Het kan bijvoorbeeld binnen diverse bied strategieën en experimenteer daarmee! Ontdek welke manier het meest geschikt om zo relevant mogelijk te zijn voor de gebruiker.

20% van de mobiele zoekopdrachten loopt via voice search

 

Samenvattend een inspirerende dag met waardevolle insights om door te vertalen naar de eigen praktijk.

 

 

Auteur

Mirle is marketing & communicatie medewerker bij De Nieuwe Zaak. Binnen De Nieuwe zaak houdt zij zich bezig met de ontwikkeling van corporate marketing en communicatie uitingen, leadgeneratie en events.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2020 De Nieuwe Zaak