Eventverslag: Friends of Search (SEO edition)

Eventverslag: Friends of Search (SEO edition)

  •  17 februari 2017

De 4e editie van Friends of Search vond plaats op 16 februari in de Kromhouhal in Amsterdam. Op hun eigen website spreekt Friends of Search van “meer internationale sprekers dan ooit” en een “..niet te missen congres voor (online) marketeers en SEO/SEA specialisten in de Benelux”. Update: De presentaties zijn inmiddels toegevoegd.

Met 18 Engelstalige sprekers verdeeld over een SEO en een SEA zaal was er aan waardevolle informatie geen gebrek. Was je er niet bij? Hieronder lees je de SEO-samenvatting met de belangrijkste punten per spreker. SEA heeft ook een verslag geschreven!

Gary Illyes – Google Search in 2017

Van wie kun je beter de trends voor Google horen dan van Google zelf? De Webmaster Trends Analyst van Google Gary Illyes liep in drie kwartier door een aantal ontwikkelingen bij Google. Uiteraard behandelde hij de Mobile First Index die nog niet gelanceerd is, maar wel voor een flinke verandering in rankings kan zorgen. Daarnaast kwamen AMP (Accelerated Mobile Pages), PWA (Progressive Web Apps), HTTPS en Voice Search aan bod.

Takeaways:

• In de komende maanden komt er meer informatie over de introductie van de Mobile First Index.
• AMP is nog niet ver genoeg om als ranking factor te dienen volgens Gary.
• Iedere dag worden er gemiddeld 2 algoritme updates doorgevoerd.
• Google raadt aan dat je als oefening je website teksten hardop opleest, zodat je erachter komt of je website ‘natuurlijk’ geschreven teksten bevat. Dit in verband met de ontwikkelingen in Voice Search.

Martin Weintraub – What the hell is marketing now ANYWAY!?

In een wervelwind aan woorden nam Martin Weintraub het publiek mee in de huidige mogelijkheden binnen online marketing. Vooral de uitgebreide mogelijkheden op het gebied van targeting en retargeting met social kanalen en search kanalen worden besproken.

Takeaways:

• Bereik een kleine groep influencers voor je bedrijf door extreem in te zoomen op een bepaalde doelgroep. Door influencers te confronteren met je boodschap, wordt de kans groter dat je publicatie breder onder de aandacht komt.
• Het ‘inkopen van SEO’ door gesponsorde post in te kopen, werkt. Ook als berichten duidelijk de tekst “gesponsord” bevat.

Aleyda Solis – Tales, Learnings & Tips for Sucessful HTTPs Migrations

HTTPS wordt door Google steeds belangrijker gevonden. Daarnaast beginnen browsers websites die nog met http werken als onveilig te bestempelen. Kortom, het wordt tijd dat iedereen hun website migreert naar HTTPS. Maar hoe dan? Aleyda Solis beschrijft haar manier om websites van http naar https te migreren.

Takeaways:

• Met een vast stappenplan wordt de kans groter dat je migratie ‘pijnloos’ verloopt.
• Door regelmatig op verschillende gebieden checks toe te passen, laat je niks aan het toeval over.
• Er zijn veel gratis tools die je helpen om basis checks uit te voeren.
• In tegenstelling tot wat algemeen gedacht wordt, hoeft een migratie naar https niet duur te zijn.
• De impact van een migratie naar https is afhankelijk van meerdere factoren. Deze impact verschilt dan ook per bedrijf.

Bekijk hier de presentatie van Aleyda Solis.

Matthew Phelan en Mark Tapper – Connecting the physical and digital customer journey via a time machine

Bureauzijde en klantzijde (Mark werkt bij Dickies) zij aan zij op het podium met als onderwerp de veranderende customer journey. Waar consumenten eerder vooral in oplossingen dachten, denken consumenten tegenwoordig in vragen. De vragen van consumenten hebben een specifieke bedoeling, die terug moeten komen in de keywords die je gebruikt op je website.

Takeaways:

• Dickies probeert klanten via mobiel naar fysieke winkels te leiden.
• In elke touchpoint (ook in de fysieke winkels) in de customer journey wordt data verzameld om de bedoeling van de klant in kaart te brengen.
• Door de online innovaties verandert de bedoeling van de klant erg snel. Het wordt een uitdaging in de toekomst om de bedoeling van de klant beter te begrijpen.

Michael Briggs – Developing Data Driven Scalable SEO Content

Om effectiever SEO content te ontwikkelen, moet je content schaalbaar maken. Door interne data en publiek toegankelijke data met elkaar te combineren, leg je de basis voor content die relevant is voor je doelgroep. Als je door krijgt welke content succesvol is, gebruik je de succesfactoren in de nieuwe content die je maakt.

Takeaways:

• Kwaliteit gaat voor kwantiteit. Artikelen met een lage kwaliteit helpen je consumenten niet en gaan ten koste van je crawlbudget.
• Door je bestaande content te plotten op de assen “hoeveelheid bezoekers” en “betrokkenheid van bezoekers” creëer je een overzicht van waardevolle en minder waardevolle content.
• Gebruik de succesfactoren van succesvolle content als input voor nieuwe content om constant te verbeteren.
• Luister naar klanten, wees op de hoogte van trends in de markt en wees innovatief in het creëren van waardevolle content.

Dominic Woodman – Measuring a black box. Results from 9 months of split testing

CRO meets SEO. Dat split testing goed werkt in het verbeteren van de prestaties van je website is wel duidelijk. Waarom wordt deze best practice dan niet doorgetrokken binnen SEO? Dominic Woodman beschrijft een methode om met split testing het belang van individuele SEO verbeteringen inzichtelijk te maken. En om inzichtelijk te maken hoeveel het oplevert.

Takeaways:

• ‘Historische SEO-regels’ blijken niet altijd het verwachte effect te sorteren. Het correct invoeren van alt-tags in afbeeldingen heeft geen effect op de rankings van een pagina in een voorbeeld die genoemd wordt.
• Het effect van SEO verbeteringen verschilt per individuele situatie.

De slides van zijn presentatie zijn hieronder te bekijken.

Dennis Goedegebuure – The Content Brand Pyramid

Met content kun je het merkgevoel gericht overbrengen op de klant. Het framework wat Dennis Goedegebuure daarvoor gebruikt is zijn eigen Content Brand Pyramid. De eerste stap is om ‘Presence’ of zichtbaarheid te creëren. Hierna win je het vertrouwen van de klant door hoge kwaliteit artikelen te maken die waardevol zijn voor je klanten. Met epic content maak je iets speciaals wat jou als merk onderscheid van andere merken.

Takeaways:

• LUMPS (afkorting voor Links, URL, Meta, Page en Sitemap) gebruiken voor SEO werkt nog steeds.
• Door vertrouwen te wekken bij je klant, word je autoriteit waarna je een relatie begint op te bouwen met je klant.
• Met ‘epic’ content zorg je voor fans die uiteindelijk zelf je merkverhaal doorvertellen aan andere klanten.

Mel Carson – Personal Branding for Business Success Through People, Not Just Pixels

Personal branding is de manier waarop mensen over je praten als je de kamer net verlaten hebt. Hoe zien mensen je, wat vinden ze van je en gunnen ze jou een opdracht ten koste van anderen? Als je voldoende tijd steekt in je persoonlijke branding, pluk je daar als nel de vruchten van.

Takeaways:

• Maak persoonlijke informatie over jezelf vindbaar, deelbaar en memorabel.
• Gebruik verschillende communicatiemiddelen om je persoonlijke missie, visie en skills te communiceren.
• Benut je out-of-office om een memorabele boodschap te sturen.

Bekijk hier de presentatie van Mel Carson.

Fili Wiese – Making websites uber-fast

Iedere seconde dat het langer duurt om content op je website te laden haken er meer mensen a fen verdien je dus minder geld. Logisch dus dat het de investering waard is om in de snelheid van je website te investeren. Fili Wiese presenteert verschillende front-end en back-end technieken om je website sneller te maken.

Takeaways:

• Ga niet voor een mobile first strategie maar een content first strategie.
• Zorg vooral voor een snellere laadtijd ‘boven de vouw’.
• Houd de content van een webpagina in ieder geval onder de 1 MB.
• Zorg dat er geen onnodige informatie wordt uitgewisseld tussen de webpagina en de server.

Bekijk hier de presentatie van Fili Wiese.

Jono Alderson – Surviving the machine revolution

Van Amazon Go als de supermarkt van de toekomst naar Uber die aan het kapitalisme een einde maakt. In sneltreinvaart racet Jono Alderson door het toekomstige dagelijks leven. Een koelkast die aan de homehub doorgeeft dat de melk op is, waarna er automatisch boodschappen worden besteld. Of de 3D printer die een grasmaaier voor je print als je gras te lang is.

Takeaways:

• Om in te spelen op de toekomst moet je nu een focus kiezen op retentie en customer lifetime value in plaats van korte termijn sales.
• Computers kunnen veel beter patronen herkennen in data dan mensen, waardoor banen op dit gebied in de toekomst niet meer door mensen worden gedaan.
• Automatisering gaat grote veranderingen teweeg brengen en mensen passen hun gedrag hier even snel op aan.

Een hoop indrukken, kennis, praktische tips en vrienden. Een mooie oogst na een dag Friends of Search.

Lees ook onze SEA-samenvatting van dit event!

Auteur

Beau Feijen is Inbound Marketing Consultant. Binnen de Nieuwe zaak houdt zij zich bezig met de inzet, ontwikkeling en strategie van Content Marketing, SEO, Social Media en Online PR.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2019 De Nieuwe Zaak