SearchLove London 2014

SearchLove London 2014

Jerrel Arkes   •  4 november 2014

Maandag 27 en dinsdag 28 oktober was ik namens De Nieuwe Zaak aanwezig bij het door Distilled georganiseerde SEO event ‘SearchLove‘ in Londen. SearchLove is een event met zeer interessante en inspirerende sprekers, zoals Rand Fishkin (Moz) en Will Critchlow (Distilled). In 18 sessies verspreid over de twee dagen werd het internationale publiek bijgepraat over de grootste ontwikkelingen op SEO en content marketing gebied. Geen SEO basics, maar sessies over de next steps en de richting waarin SEO zich aan het ontwikkelen is.

Het event was door de organisatie tot in de puntjes geregeld. Naast de sessies van ongeveer 45 minuten per stuk over onderwerpen als local SEO, content marketing, landingspagina optimalisatie en mobile, was er ook veel ruimte om lekker te netwerken. Zo waren er zogenaamde ‘topic tables’ ingericht om tijdens de lunch met vakgenoten te discussiëren over specifieke onderwerpen en natuurlijk werden beide dagen afgesloten met een gezellige borrel.

Rand Fishkin bij Searchlove Londen

Hieronder ga ik wat dieper in op een aantal onderwerpen.

Mobile

Mobile kannibaliseert steeds meer met desktop bezoeken. We zien in al onze data dat het mobile aandeel van onze bezoeken erg hard stijgt en de verwachting is dan ook dat mobile, desktop dit jaar nog voorbij gaat qua bezoeken. Een goede reden om met responsive webdesign aan de slag te gaan dus! Maar wat kun je eigenlijk nog meer doen om op deze trend in te spelen? De belangrijkste boodschap van Will Critchlow hierover was ‘mobile first’ bij content marketing. Hij zei hierover “Don’t build things differently. Build different things”. Hierbij had hij voorbeelden van content die enkele jaren terug viral is gegaan, maar die met de huidige verhouding tussen desktop en mobile zeer waarschijnlijk niet meer viral  zou gaan.

Stijging mobile ten opzichte van desktop bij Facebook

Voorbeeld van Facebook die de groei van Mobile goed weergeeft.

Local

Local search is hot. Door de groeiende verschuiving van desktop naar mobile krijgen steeds meer zoekopdrachten in zoekmachines een lokale intentie. Het feit dat zoekmachines ook steeds beter kunnen inschatten of een zoekopdracht een lokale intentie heeft draagt hier ook aan bij. David Mihm vertelde onder andere over de local rankingfactors van 2014. Wat zijn nou de belangrijkste factoren die ervoor zorgen dat jij gevonden wordt als iemand een zoekopdracht met een lokale intentie doet? Op de onderstaande afbeelding zie je de belangrijkste factoren hiervoor samengevat. Lees hier meer over de local rankingsfactors van David Mihm.

local ranking factors 2014 door Moz

Ook vertelde David over de grootste ontwikkelingen voor local SEO van de afgelopen tijd. Hierbij kwamen onder andere de Google Pigeon update aan bod (waar wij in juli ook al over schreven) en werden de mogelijkheden van Google My Business benoemd.

De toekomst van SEO

Voornamelijk de presentatie van Rand Fishkin ging erg in op hoe SEO veranderd is en de komende jaren gaat veranderen. Hij begon hierbij met de boodschap dat zoekers en zoekmachines meer verwachten van de zoekresultaten dan ooit tevoren. Hierbij kun je denken aan laadtijd, content en UX. Ook noemde hij de verschuiving van ‘keyword matching’ naar ‘topic association’ (lees hierover ook mijn artikel over SEO veranderingen). Een voorbeeld van een gevolg hiervan is dat Google veel vragen ook weet te beantwoorden met relevante resultaten die een antwoord op deze vragen geven.

Ook ziet Rand dat Google steeds meer associaties legt tussen een domein en een onderwerp. Hierbij kan de landingspagina van resultaat 1 in zoekresultaten, minder goed geoptimaliseerd zijn dan de landingspagina van resultaat 2. Maar als het domein van resultaat 1 erg relevant is voor de betreffende zoekopdracht, dan zal een zoeker hier waarschijnlijk wel een resultaat van dit domein verwachten. Hieraan gerelateerd is ook de ontwikkeling dat goede en grote merken makkelijker top posities verkrijgen. De concrete tips van Rand over hoe deze trends door te vertalen zijn naar dagelijkse SEO werkzaamheden staan in de presentatie (onderaan dit artikel).

Content Marketing

Veel sessies gingen in op content marketing. Content marketing is natuurlijk al erg oud, maar toch ook enorm hot de laatste jaren. Content marketing wordt steeds meer gepresenteerd als het nieuwe SEO en dit is niet geheel onterecht. Natuurlijk zijn er aspecten in SEO die lastiger in een content strategie te plaatsen zijn, maar die wel enorm belangrijk zijn voor goede SEO resultaten. Maar het aanbieden van relevante content aan je doelgroep en het verspreiden hiervan via verschillende kanalen aan je doelgroep zorgt er wel voor dat je content hebt om mee gevonden te worden en dat je op een natuurlijke manier erg waardevolle links naar je website kan opbouwen. En nog belangrijker: content marketing is gericht op het bieden van meerwaarde en relevantie aan je doelgroep. Dit vertaalt zich ook door in betere resultaten uit externe websites en social media. Daarnaast is content marketing een belangrijk ingrediënt voor brandbuilding.

De investeringen van merken en webshops in content marketing nemen al jaren toe. In diverse sessies werd ingegaan op succesvolle content van grote merken als Coca Cola en Red Bull (zie presentatie Molly Flatt). Maar we kregen ook concrete voorbeelden te zien van content vormen (zoals video door Phil Nottingham) en viral content (door Hannah Smith).

Viral content door Distilled

Voorbeeld van viral content door Distilled.

Eén mening werd door iedereen gedeeld. Wanneer je nog niet met content marketing bezig bent, laat je resultaat liggen en haal je niet het optimale uit je marketing strategie.

En nog veel meer…

Helaas is het onmogelijk om twee zeer interessante dagen en een hele berg met kennis over de hierboven genoemde onderwerpen (en meer zoals SEO techniek, landingspagina optimalisatie, analytics en KPI’s) samen te vatten in één blog artikel. Daarom staan hieronder ook bijna alle presentaties, om nog even rustiger door te nemen.

Hannah Smith – Existential Crisis Management:

Oli Gardner – The Landing Page Manifesto:

Ade Lewis – Becoming a Digital superhero:

Annie Cushing – Are Your Google Analytics Reports Pretty Little Liars:

Mackenzie Fogleson – The Measurement Behind Your Integrated Marketing Strategy:

Wil Reynolds – Marketing in Your Sleep: How to Build Links, Engagement, Mentions, and Shares with Big Content:

David Sottimano – Data Driven SEO:

David Mihm – Bulletproofing Your Local Search Presence for 2015 and Beyond:

Will Critchlow – The Threat of Mobile:

Phil Nottingham – Building a Brand With Online Video:

Molly Flatt – Putting the X into Content:

Jono Alderson – Turbocharging your WordPress Website:

Kelvin Newman – What the Flash Crash & Black Boxes Teach Us About The Future of Search:

Jo Kerr – Virutal Campfire: GirlGuiding Social Strategies:

Matt Beswick – Get More From Your Content: Embrace Your Inner Geek:

Ian Haywood – Running Promotional Campaigns: The Good, Bad and Ugly:

Rand Fishkin – Cracking to SEO Code for 2015: Tactics to Love VS to leave:

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak