Terugblik op de DDMA email summit 2013

Terugblik op de DDMA email summit 2013

  •  10 juli 2013

Op woensdag 19 juni 2013 was het e-mailteam van De Nieuwe Zaak aanwezig op de DDMA Email Summit: hét evenement voor e-mailmarketeers. Met indrukwekkende keynote speakers als Jamie Turner (CNN trendwatcher) en Basile Fattal (Philips) stond ons een leerzame en interessante dag te wachten in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. De kernboodschap werd al snel duidelijk: It’s all about email. Maar dat wisten wij natuurlijk al.

Hidden triggers

Na de openingsspeech van Diana Janssen, directeur van DDMA, konden we luisteren naar de keynote presentatie van één van ’s werelds vooraanstaande experts op het gebied van digital marketing: Jamie Turner. Deze zeer charismatische specialist richt zich op de psychologie áchter de consument.

Hij heeft onderzoek verricht naar de zogenoemde hidden triggers: de onderliggende redenen waarom een consument iets aanschaft. Volgens Turner denken consumenten rationeel, maar kopen zij vanuit hun emotie. Bij het kopen van een auto bijvoorbeeld, zal een consument zeggen ‘Ik heb de auto gekocht vanwege de veiligheid en omdat hij zuinig in gebruik is’. Maar het feit dat de verkoper aantrekkelijk was is misschien wel de doorslaggevende reden van de aanschaf geweest, de hidden trigger.

E-mail is een sterk converterend kanaal t.o.v. van o.a. social en mobile. Het achterhalen van de hidden triggers van jouw klanten en deze inzetten in je e-mailcampagnes is volgens Turner de sleutel tot succes.

 

Speed it up!

Het volgende onderdeel op het programma, was Speed it up! Vier sprekers die ieder 10 minuten iets vertelden over hun succes-cases.

Lianda van Dam, marketing manager van Thermen Bussloo, liet zien hoe Thermen Bussloo succesvol binnen een jaar van post naar digitaal zijn gegaan, via e-mailmarketing. Haar belangrijkste tip: blijf niet hangen in je ideeën, maar ga doen!

Copywriter Jan Emmens gaf 10 praktische tips voor ijzersterke content.

  1. Ken je doelgroep en weet wat hen bezighoudt.
  2. Luister.
  3. Focus op het voordeel (de consument denkt alleen aan ‘mij’)
  4. Maak de kop koning.
  5. Hou het simpel.
  6. Focus in je e-mail op één punt.
  7. Schrijf kort.
  8. Schrijf in de actie vorm.
  9. Herschrijf al je teksten.
  10. Er zijn geen gouden regels: test!  

Max van der Heijden, business analist bij Shop2Market (tevens business partner van De Nieuwe Zaak), gaf ons een interessante inkijk in conversieattributie. De belangrijkste uitkomst is dat marketeers zich meer moeten richten op de customer lifetime value in plaats van enkel op de customer journey.

Tot slot toonde Hans Meijer namens de DDMA de belangrijkste resultaten uit de E-mail Benchmark 2013.

E-mail @wards 2013

Tijdens de @wardnight op 18 juni 2013, heeft DDMA de vakprijzen voor beste e-mailcampagne en beste e-mail man/vrouw uitgereikt.

Op de Email Summit werden de winnaars gepresenteerd. Wouter Hosman (2Organize) is E-mail man van het jaar 2013. De jury koos de bescheiden Hosman vooral vanwege de goede resultaten die hij heeft behaald bij zijn klanten, ondanks zijn relatief jonge leeftijd.

De beste e-mailcampagne werd gewonnen door Travix (overkoepelend label van o.a. Cheaptickets.nl). Namens Travix vertelde Martin de Boer over hun zeer vooruitstrevende wereldwijde cross-sell campagne. Na een boeking krijgt een klant via e-mail passende content aangeboden. Op basis van de reisgegevens, bevatten de e-mails hotels in de buurt van het vliegveld, autoverhuurbedrijven of een reisverzekering. Travix heeft van te voren onderzoek verricht naar hoelang voor de reis de klant behoefte heeft aan welke informatie. Hierdoor zijn de crossell campagnes volledig geoptimaliseerd. Een interessante case die laat zien hoe veelzijdig e-mail is. 

Hands on!

Na een korte pauze werden er 4 workshops gehouden, waarvan je er 2 kon bijwonen.

Tijdens de driekwartier durende sessies kreeg je een masterclass privacy: wat mag wel en wat mag niet in e-mailmarketing. Werd het belang van mobiele optimalisatie duidelijk gemaakt, legde Greetz aan de hand van praktijkcases uit hoe zij beschikbare data inzetten om gepersonaliseerde e-mailcampagnes op te zetten en liet Eneco zien hoe zij e-mailmarketing succesvol hebben verankerd in de organisatie.

Keynote Basile Fattal – ‘testing is everything’

Het congres werd afgesloten met de keynote presentatie van Basile Fattal, senior CRM Manager bij Philips. Het enthousiasme van de van oorsprong Franse Fattal was in alles te horen en de presentatie gaf elke e-mailmarketeer stof tot nadenken.

Volgens Fattal is relevantie het allerbelangrijkst. Het beste tijdstip om een mail te verzenden bestaat niet meer in een wereld waar je 24/7 online kunt zijn. Hier moet je als e-mailmarketeer op in spelen.

Bij Philips wordt er niet getest met een aantal templates (A/B-testing) maar maken zij gebruik van multivariate testing. Elk element in een e-mail is dynamisch en 10% van je database krijgt een andere versie van de e-mail. Vaak kun je al binnen een dag zien welke mail het beste resultaat geeft en deze versie stuur je naar de rest van je database.  

Deze manier van werken heeft het conversieratio van de e-mailcampagnes bij Philips een flinke boost gegeven.

Het zou de organisatie te kort doen om te zeggen dat we de dag in dit blog hebben samengevat. De DDMA Email Summit was ook dit jaar een leerzaam congres om als e-mailmarketeer bij te zijn. Voor De Nieuwe Zaak was het fijn om de bevestiging te krijgen dat we al heel ver zijn in hoe wij nadenken over de e-mailcampagnes voor onze klanten. E-mail is en zal een onmisbaar kanaal blijven in de hele online strategie!

Auteur

Mirle is marketing & communicatie medewerker bij De Nieuwe Zaak. Binnen De Nieuwe zaak houdt zij zich bezig met de ontwikkeling van corporate marketing en communicatie uitingen, leadgeneratie en events.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2020 De Nieuwe Zaak