Achteraf betalen, wel of niet aanbieden?

Achteraf betalen, wel of niet aanbieden?

Peter van Noord   •  28 juli 2011

“Wat doe ik met achteraf betalen in mijn webwinkel?”Dat is de vraag waar elke webwinkelier op een bepaald moment tegenaan loopt.Een consument wil zijn aankoop liever pas betalen als hij deze heeft ontvangen. En de meeste webwinkeliers willen een aankoop bij voorkeur pas versturen als de consument heeft betaald. In beide gevallen gaat het om vertrouwen.

achterafbetalen[1]

De wetgeving is duidelijk en stelt dat de consument het recht heeft om achteraf te betalen. Dat betekent dat elke webwinkelier daarvoor mogelijkheden moet bieden in zijn winkel. Toch zijn er veel winkels op internet te vinden, die hun klanten alleen betaalmethoden aanbieden waarbij de consument vooruit betaald.

Welke overwegingen zijn er voor een webwinkelier bij het kiezen voor achteraf betalen?

Meer conversie

Naast de wettelijke plicht is er een belangrijk voordeel bij het aanbieden van een achteraf betaalmethode: Hogere conversie. Het aanbieden van achteraf betalen zorgt ervoor dat consumenten meer vertrouwen in de webwinkel krijgen. Het ontbreken van vertrouwen is voor consumenten één van de belangrijkste redenen om een bestelling niet af te ronden.  Door de mogelijkheid te bieden na levering te betalen kan het laatste restje twijfel worden weggenomen.

Fraude

De belangrijkste reden voor een webwinkelier om achteraf betalen niet aan te bieden is de angst voor het missen van betalingen. Hetzij opzettelijk, als gevolg van fraude, hetzij per ongeluk, als gevolg van vergeetachtigheid van de consument.

Hoe om te gaan met achteraf betalen?

Wanneer een webwinkelier besluit om achteraf betalen aan zijn klanten aan te bieden heeft hij de volgende keuzes:

  1. Voor eigen risico en geen consumenten check
    Dit is de meest risicovolle variant. Maar ondanks dat kan het toch een interessante keuze zijn. Als de doelgroep van de webwinkel betrouwbaar is en het assortiment niet te risicovol is, dan kan dit een interessante optie zijn.
    Assortiment is niet risicovol wanneer het moeilijk door te verkopen is en als de gemiddelde orderwaarde laag is.
    Het is dan wel belangrijk om goed na te denken over debiteurenbeheer en facturatie, want er blijven natuurlijk altijd consumenten die traag zijn met betalen. Deze klanten hebben soms een duwtje in de goede richting nodig om tot betaling over te gaan.

  2. Voor eigen risico met een consumenten check
    Deze optie is geschikt voor webwinkeliers die hun debiteurenbeheer en facturatie goed op orde hebben en graag willen controleren of de consument die bestelt wel in staat is om te betalen en als betrouwbaar te boek staat.
    Er zijn in de markt verschillende aanbieders van online kredietwaardigheidscontroles. Ieder met zijn eigen kwaliteiten.

  3. Uitbesteden van het risico
    De laatste mogelijkheid voor de webwinkelier is het uitbesteden van het risico op achteraf betalen. Hierbij profiteert de webwinkelier van alle voordelen van achteraf betalen, zonder het risico te lopen. Uiteraard betekent dat er een deel van de marge dient te worden ingeleverd, maar het zorgt ook voor ‘ontzorging’.
    Bij uitbesteding is het van belang om duidelijke afspraken te maken over de manier van incasso. Elke aanbieder doet dit op een andere manier. De ene wat meer in het belang van de incasserende partij, de andere verplaatst zich meer in de webwinkelier.
    Kortom, het is goed mogelijk om met een verminderd risico (of vast percentage van de omzet) achteraf betalen aan te bieden. Door gebruik te maken van een online kredietwaardigheidscontrole wordt dit risico verminderd.
    Daarbij is van belang om te kiezen voor een kwalitatief goede kredietwaardigheidscontrole. Dat is een controle die naar de persoon en naar zijn betaalgedrag kijkt, wat er voor zorgt dat de schaap in wolfskleren wordt goedgekeurd en dat de wolf in schaapskleren wordt afgekeurd.
    Want, hoe beter de kwaliteit van de controle, hoe hoger de conversie en de klanttevredenheid. En hoe lager de fraude.

Conclusie

Het aanbieden van achteraf betalen, ondersteund met een online kredietwaardigheidscontroles biedt zowel voor de korte als de lange termijn een hogere netto omzet.

Peter van Noord is partner en mede oprichter van De Nieuwe Zaak. Binnen de directie is hij verantwoordelijk voor operations en (door)ontwikkeling van e-commerce software.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak