Amazon komt nu echt naar Nederland: wat betekent dit?

Amazon komt nu echt naar Nederland: wat betekent dit?

  •  17 januari 2020

Bedrijven kunnen zich nu registreren voor Amazon.nl

Bedrijven die producten willen verkopen via Amazon.nl kunnen zich vanaf afgelopen week (woensdag 15 januari) aanmelden. Momenteel worden er alleen nog maar boeken verkocht via Amazon.nl. Voor andere producten zijn Nederlanders nu aangewezen op Amazon.de. Sinds de zomer van 2016 is de Duitse site namelijk vertaald naar het Nederlands en een jaar later werd de betaalmethode iDeal aangeboden. Er gaan al langere tijd geruchten dat Amazon eind februari 2020 officieel naar Nederland zal komen. Ondanks dat dit niet bevestigd is door Amazon leek afgelopen week wel een belangrijke stap gezet te worden in die richting…

Waarom is dit belangrijk?

Amazon is het grootste e-commerce bedrijf van de wereld met een wereldwijde omzet van 197 miljard euro (2018). In vergelijking was de omzet van bol.com, Nederlands grootste e-commerce website, 2 miljard euro. Ondanks dat Amazon.nl alleen maar boeken verkoopt, kochten Nederlanders vorig jaar voor 350 miljoen euro bij Amazon over de grens. Hiermee pakt Amazon de 6e positie in de Twinkle100. Het enorme verschil in volume is ook terug te zien in de prijzen. Door de gigantische inkoopkracht kan een wasmachine al snel 90 euro goedkoper zijn bij Amazon dan op een andere marktplaats. In Amerika heeft Amazon al de helft van de e-commerce markt in handen. In Nederland zal het marktaandeel ook snel stijgen, maar het is geen gelopen race. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat Nederlanders de gebruikerservaring niet fijn vinden en een sterke voorkeur hebben voor bol.com. Bol.com is erg geliefd onder Nederlanders en wapent zich tegen de komst van Amazon door uit te breiden in productcategorieën, zoals kleding. De lat wordt weer hoger gelegd in de markt waardoor de consument de grote winnaar is. De verwachting is dat deze ontwikkeling ten koste gaat van offline en kleinere online spelers. Maar ook Google dreigt terrein te verliezen. Waar nu 53% van de consumenten hun commerciële zoektocht starten bij Google, zien we in het buitenland, en in andere branches zoals travel, marketplaces al domineren.

Hoe bereid ik mijn webshop voor op het groter worden van Amazon in Nederland?

De online wereld is altijd in beweging maar de komst van Amazon zal voor een stroomversnelling zorgen. Bedrijven dienen continu in te spelen op veranderingen in de markt en in klantgedrag en daar hun marketingactiviteiten en –budgetten op laten meebewegen. De opkomst van marketplaces biedt een extra tool in de gereedschapskist van een marketeer. 33% van retailers geeft al aan actief te zijn op marketplaces met als voornaamste reden het genereren van additionele omzet in zowel binnen als buitenland en/of het verkopen van restvoorraden. De helft van de bedrijven zijn nog zoekende naar een passende strategie. Ieder marketingkanaal heeft zijn eigen rol en kent zijn eigen dynamiek binnen de kanalenmix. De Nieuwe Zaak geeft hierin advies en heeft alle expertises in-house. Een technisch team voor de onboarding, een marketingteam voor het optimaliseren en opzetten van extra marketingcampagnes en een datateam voor complexe analyses op het gebied van product selecties en het in kaart brengen van de echte toegevoegde waarde.

Direct aan de slag met marketplaces?

Wil je je aanmelden als verkoper bij amazon.nl? Dit doe je via services.amazon.nl. Nieuwsgierig of marketplaces voor jouw business de beste vervolgstap is, in welke vorm en hoe we jou daarbij kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Contact opnemen

Auteur

Mirle is marketing & communicatie medewerker bij De Nieuwe Zaak. Binnen De Nieuwe zaak houdt zij zich bezig met de ontwikkeling van corporate marketing en communicatie uitingen, leadgeneratie en events.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2020 De Nieuwe Zaak