Digital Analytics Congres; wij waren erbij!

Wouter van der Heijden   •  30 oktober 2017

Met veel nieuwsgierigheid waren we ook dit jaar weer op het Digital Analytics Congres (DAC). Het DAC zat boordevol Analytics, Data en Visualisatie inspiratie voor iedereen die zich bezighoudt met digitale data om klantinzichten te vergroten en campagnes te optimaliseren. Met gerenommeerde sprekers was het een fantastische dag. Lees snel verder als je wilt weten wat de belangrijkste ontwikkelingen zijn.


Samenvattend

Het was een inspirerende, boeiende dag, waarin we leerden hoe het brein werkt en hoe we daarop kunnen inspelen. Dat Digitale Analisten een sleutelpositie hebben in de ontwikkeling van je bedrijf. Dat je nieuwe wetgeving kansen biedt voor eerlijk data gebruik en het bieden van de beste Customer Experience erg belangrijk is om in de race te blijven. Wil je meer weten over deze onderwerpen? Neem dan gerust contact met ons op!

Marshmallows, en de psychologie achter bewijs gebaseerde groei. – Bart Schutz (Online Dialogue)

“Door in te spelen op het actieve systeem van het brein behaal je betere conversies.”

Bart nam ons mee in de werking van het brein. Het menselijk brein werkt met twee systemen. Systeem 1 is ons onderbewuste en systeem 2 is on bewuste. In de online marketing experimenten die we uitvoeren wordt er amper onderscheid gemaakt tussen de systemen van het menselijk brein (systeem 1 of 2) bij onze doelgroep. Met online marketing experimenten zoeken we bewijs voor wat we denken, maar we sluiten de andere opties daarbij niet vaak genoeg uit. Het bewijs hoeft niet geldig te zijn. Dit noemen we Confirmation bias.

Om dit te lossen geeft Bart aan dat we zoveel mogelijk experimenten moeten uitvoeren. Alle testen die we niet uitvoeren zijn kansen  die je als bedrijf laat liggen.

  1. Ga op zoek naar de bandbreedte van A/B-testen. Onderzoek welke capaciteit je hebt om zoveel mogelijk testen tegelijk te laten draaien. Bereken daarnaast de gemiddelde waarde die een test oplevert. Wanneer je dit op orde hebt weet je hoeveel kansen je als bedrijf laat liggen wanneer je geen A/B-testen uitvoert. Wanneer je dat op orde hebt kun je werken aan kwaliteit.
  2. Analyseer het gedrag van de bezoeker en bepaal welk systeem actief is bij dat type gebruiker. Door in te spelen op het systeem wat op dat moment actief is kun je betere conversies behalen. Zo kan een test wel goed werken op mobiel en bijvoorbeeld niet goed op desktop, omdat de mindset (lees: het systeem 1 of 2) van de gebruiker verschilt per apparaat.

Dus test veel, werk daarna aan de kwaliteit en zorg dat je er juiste systeem van de hersenen wordt geactiveerd.

Time to Rethink – Radical Analytics – Stéphane Hamel

“Uncover the unknown unknowns: Zorg voor een cultuur waarbij testen en proof of concepts in het DNA verweven zit.”

Stéphane nam ons mee in wereld als digitale analist en gaf ons 8 regels om aan te werken:

  1. Digital Analytics is Dead. Long Live Analytics: Analytics is niet offline of online, het is kanaal onafhankelijke.
  2. Eat Your Own Dog Food: Zorg dat je adviezen ook verwerkt in je eigen werkwijze en werkt met de tools die je aandraagt.
  3. Embrace Agile or die: https://www.agilealliance.org/agile101/12-principles-behind-the-agile-manifesto/
  4. Never ask, always propose: Vraag niet wat het probleem is maar vraag waarom het een probleem is. Het is jouw recht als analist om met nieuwe inzichten, ideeën en oplossingen te komen. Kom met een voorstel en vraag niet de klant om de juiste weg.
  5. DMAIC is your BFF: Omarm het Lean Six Sigma principe voor snellere probleemoplossing.
  6. Don’t seek executive buy-in: Leer over tijd, richt je daarbij op wat je beheerd en waar je invloed op hebt. Pas op dat je niet wacht op goedkeuring van je superieuren, maar ontdek je eigen weg. Je opdrachtgever, klant zal lang niet altijd bereid zijn om te betalen voor een oplossing die je nog niet hebt gevonden. Bewijs in korte iteraties.
  7. Analysts are Change Agents: Digitale analisten hebben het voorrecht van aanbeveling, maar geen beslissingsbevoegdheid. Zorg dat je je eigen advies zou opvolgen.
  8. Uncover the unknown unknowns: Zorg voor een cultuur waarbij testen en proof of concepts in het DNA verweven zit.

Bezoek de website van Stéphane Hamel voor het complete manifesto.

 

 

 

 

 

 

 

 

Gericht op privacyregelgeving of consumentenvertrouwen? – Aurélie Pols

Aurélie wees ons erop dat de GDPR 25 mei 2018 van kracht gaat. Het doel van de GDPR is om alle EU-burgers te beschermen tegen privacy en gegevens inbreuken. Dit is steeds belangrijker, omdat de data-driven wereld erg verschilt van de tijd waarin de oorspronkelijke richtlijn is opgericht (1995). Het is belangrijk om je te houden aan de GDPR anders riskeer je een boete van 4% van je totale omzet of € 20 miljoen. Wil je alle wijzingen weten lees dan de officiële website:  http://www.eugdpr.org/key-changes.html

Verbinden met klanten in een Data & Technologie gedreven wereld – Thanassis Thomopoulos (Google)

“Je concurreert dus niet alleen met je concurrent, maar ook met de beste gebruikerservaringen.”

Thanassis voorspelt dat Customer Experience (gebruikerservaring) de manier is om jezelf de komende jaren te differentiëren van je concurrenten. Minder dan 1/3 van de bedrijven is Customer Experience gericht. Data + technologie stelt ons in staat om de juiste ervaring bij de gebruikers brengen. In het verleden zochten we naar data. Nu is er zoveel data beschikbaar dat wij als marketeers worstelen met het gebruiken van de data. Met nieuwe technieken zoals cloud computing: opslag en verwerking (machine learning) kan dit worden opgelost. Het maken van een relevante boodschap op het juiste moment wordt met de hand onmogelijk. Hebben we bijvoorbeeld 5 datapunten (zoekopdracht, doelgroep, apparaat, locatie, moment van de dag) met 10 variaties dan moet de adverteerder al 100.000 campagne uitingen maken om de juiste ervaring te bieden. In de huidige maatschappij is alles te verkrijgen. Mensen verwachten steeds vaker, snellere, relevantere en wrijvingsloze gebruikerservaringen. Je concurreert dus niet alleen met je concurrent, maar ook met de beste gebruikerservaringen.

De uitdagingen zitten hem in het maken van een holistische weergave van een klant. Hier komen steeds vaker betaalbare tools voor beschikbaar. Begin hierbij met het aanpassen van je marketingstrategie. Ga van losse kanalen, data silo’s, en media KPI’s naar een Customer Centric strategie.

 

Wouter van der Heijden is CRO & Webanalytics Consultant. Binnen De Nieuwe Zaak houdt hij zich bezig met het continu optimaliseren van resultaten op basis van data-analyse en bewezen klantinzichten.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2017 De Nieuwe Zaak