Gastblog: Ontwikkelingen op de Duitse e-commerce markt – augustus 2016

Gastblog: Ontwikkelingen op de Duitse e-commerce markt – augustus 2016

Eva Hoefsloot Schmeink   •  6 september 2016

Halverwege 2015 is De Nieuwe Zaak een samenwerking aangegaan met Fingerspitzengefühl, een full-service bureau voor Nederlandse webshops die de Duitse markt op willen. Om onze klanten en bezoekers op de hoogte te houden van trends en ontwikkelingen op de Duitse e-commerce markt, vind je hier een maandelijkse terugblik op de ontwikkelingen geschreven door Fingerspitzengefühl.

Zalando trok zich niks aan van de zomerstilte of komkommertijd en kwam in augustus met meerdere belangrijke ontwikkelingen. Maar de grote e-commerce speler is geen uitzondering, zo zijn er namelijk overnames gebeurd en trekt de Duitse markt een van Nederlands bekendste opkomende brillenmerken.

FSG_aug_visual2

Abercrombie & Fitch naar Zalando
Laten we starten met Zalando. Duitslands tweede grootste webshop heeft er namelijk een sterk merk in zijn portfolio bij gekregen. Het Amerikaanse Abercrombie & Fitch is, inclusief de merken Hollister en Abercrombie Kids, binnenkort beschikbaar op het platform. “Abercrombie & Fitch Co. brengt drie iconische merken naar onze markt en voegt veel toe aan ons aanbod. Door zulke samenwerkingen aan te gaan, bieden we onze klanten de mogelijkheid om bij grote internationale merken te kopen om online shopping in Europa nog inspirerender en gemakkelijker te maken”, aldus Moritz Hahn, SVP Market & Category Management bij Zalando.

Een nieuwe hype: scooter deeldiensten
Scooter deeldiensten lijken the next big thing te worden in Berlijn. Enkele jaren geleden waren het auto deeldiensten die langzaam het straatbeeld van Berlijn overnamen, waardoor auto’s van DriveNow en Car2Go niet meer zijn weg te denken uit de stad. Nu zie je steeds meer scooters van deeldiensten eMio en COUP over de Berlijnse straten rijden. Een interessante ontwikkeling die in de sharing economie van de stad weer een grote boost geeft. Fingerspitzengefühl schreef er een artikel over.

Nieuwe kwartaalcijfers van Zalando Q2 2016
Zalando behaalde in het tweede kwartaal van 2016 ruim 916 miljoen euro omzet. De brutowinst kwam daarmee uit op meer dan 80 miljoen euro, bijna een verdriedubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Reden voor de groei is volgens Zalando het sterk gestegen klantenbestand. Tegenwoordig geniet de webshop 18,8 miljoen gebruikers, vorig jaar waren dat er 16,4 miljoen. Ook het gemiddeld aantal bestellingen per gebruiker groeide van 2,9 naar 3,3.

Amazon gaat Nederland op vanuit Duitsland
Amazon gaat zich vanuit Duitsland ook op Nederland en Vlaanderen richten. Nederlandstalige bezoekers van Amazon.de kunnen nu gebruik maken van Nederlandse navigatie en Nederlandse klantenservice met ondersteuning via telefoon en e-mail. Maar bedrijven als CoolBlue en Bol.com hoeven nog geen directe concurrentie te voelen, de Nederlandse versie van Amazon blijkt nog erg Duits volgens een artikel van Emerce.

Ace&Tate legt focus op Duitsland
De Nederlandse online brillenwinkel Ace&Tate gaat meer fysieke winkels openen in Duitsland. In totaal heeft de van origine online onderneming meer dan 10 shops in het straatbeeld. Ondertussen is het zelfs al zo dat de helft van de brillen ondertussen in de winkels wordt verkocht, aldus oprichter Mark de Lange aan Der Handel.

Fusie tussen Nederlands boekingsplatform Campingfinder en Rocket Internet
Het Nederlandse boekingsplatform Campingfinder is overgenomen door Campday, een onderdeel van Rocket Internet. Samen vormen ze Campsy, waarbij het voor de consument mogelijk is om allerlei soorten kampeervakanties online te boeken. Denk aan overnachtingen in een tent tot aan camper of bungalow. Welke kosten met de fusie gepaard zijn gegaan, is niet bekend volgens Fingerspitzengefühl.

Zalando’s eigen merken te koop bij concurrent
Zalando’s dochteronderneming zLabels ontwikkelde 17 merken voor het e-commerce platform. Met merken als Mint&Berry, Pier One en Even&Odd heeft het bedrijf al veel grote successen op zijn naam staan. Maar binnenkort gaan de labels afstand nemen van hun Zalando-only status en zijn ze ook te koop bij concurrerende platforms. Fingerspitzengefühl vertelt hier meer over.

Leestip!
Eva schreef een artikel over het betaalgedrag van de Duitse consument op Emerce. Wie met zijn webshop wil slagen op de Duitse markt, heeft namelijk kennis nodig van het betaalgedrag van de Duitse consument. Een vol winkelmandje kan bij de uitgang worden achtergelaten als je de klant afschrikt, omdat je niet de juiste betaalmethoden aanbiedt. En dat is zonde…

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak