Gastblog: Ontwikkelingen op de Duitse e-commerce markt – juni 2016

Gastblog: Ontwikkelingen op de Duitse e-commerce markt – juni 2016

  •  6 juli 2016

Halverwege 2015 is De Nieuwe Zaak een samenwerking aangegaan met Fingerspitzengefühl, een full-service bureau voor Nederlandse webshops die de Duitse markt op willen. Om onze klanten en bezoekers op de hoogte te houden van trends en ontwikkelingen op de Duitse e-commerce markt, vind je hier maandelijks een blogpost geschreven door Fingerspitzengefühl.

De zomer is aangebroken, maar dat betekent niet dat voor grote bedrijven vakanties zijn aangebroken. Zo timmert Alibaba met een rap tempo aan de weg om de Europese e-commerce markt te veroveren, zit Zalando niet stil als het gaat om het innoveren van same-day-delivery en gaat Floris van Bommel de Duitse online en offline markt veroveren met een nieuwe strategie.

FSG-vanBommel

Alibaba start Europese uitrol in Duitsland

Het openen van een kantoor in Duitsland eind vorig jaar was de eerste stap van Alibaba om de Europese markt voor zich te winnen.  Het Chinese handelsplatform wil op de lange termijn concurreren met Zalando en Amazon. Met haar wereldwijde platform denkt Alibaba hier de juiste papieren voor in handen te hebben. Voor het zo ver is wil Alibaba Duitse luxe merken aan zich binden om aan de vraag van de Chinese thuismarkt te kunnen voldoen, legt de Duitse CEO van Alibaba Terry von Bibra uit aan Internetworld.de.

Zalando biedt met Adidas gratis same-day-delivery aan in Berlijn

Vorige maand schreven we nog een blogpost op Fingerspitzengefühl over de same-day-delivery standaard in Berlijn, maar Zalando innoveert vrolijk door. De webwinkel gaat in Berlijn namelijk de samenwerking aan met Adidas om gratis same-day-delivery aan te bieden aan Zalando’s klanten die Adidas producten kopen. Bij een bestelling van een Adidas product in de webshop van Zalando in Berlijn, wordt het product direct geleverd vanuit de Adidas-store aan de Tauentzienstraße. Het grote voordeel van deze manier van bezorgen is dat de klanten een actueel aanbod te zien krijgen en dat fysieke winkels niet meer met een overschot aan producten blijven zitten. Nog meer voordelen van deze manier van bezorgen zijn te lezen op Fingerspitzengefühl.

Floris van Bommel focust exportstrategie op Duitsland

Floris van Bommel heeft de handen ineengeslagen met Fingerspitzengefühl. Het schoenenmerk dat al jaren actief is via de traditionele verkoopkanalen in Duitsland wil de focus nog meer gaan leggen op de Duitse online consument. Om de groeipotentie van de Duitse online markt optimaal te benutten, heeft Floris van Bommel samen met Fingerspitzengefühl een nieuwe online strategie ontwikkeld die in de komende jaren wordt uitgerold. Het hele persbericht lees je op Fingerspitzengefühl.

PayPal biedt nieuwe betaaloptie aan in Duitsland

Duitsland’s nummer één online betaalmethode is het alom bekende ‘betaal op rekening’. PayPal test sinds kort een moderne variant hierop in Duitsland blijkt uit het nieuwsbericht van Onlinehaendeler-news. Het ‘betaal na 14 dagen’ speelt volgens PayPal in op de behoeften van de Duitse online consument, die vooral veiligheid hoog in het vaandel hebben staan.

Rakuten

Op Twinkle lees je dat Rakuten, een grote speler op de Duitse e-commerce markt, heeft aangekondigd zich terug te trekken uit verschillende Europese markten om zich te gaan focussen op Duitsland en Frankrijk. De kosten wegen niet op tegen de groei blijkt uit de verklaring van Rakuten. Hiermee lijkt ook de expansie naar de Nederlandse markt van de baan.

BUX al na 4 maanden succesvol in Duitsland

Begin dit jaar haalde BUX, een Nederlandse beleggingsapp, 6 miljoen euro groeigeld op voor een expansie naar Duitsland. Het blijkt een meesterzet, want na 4 maanden is de Duitse omzet al net zo hoog als de Nederlandse. In dit interview met Emerce vertelt CEO Nick Bortot openhartig over de verschillen tussen de Nederlandse en Duitse online markt die hij is tegengekomen.

Box at Work haalt €5,5 miljoen groeigeld op bij Nederlandse familieonderneming

Dat Duitse startups vaak investeringen ophalen is bekend, maar dit keer is het een Nederlandse familieonderneming die investeert in het Duitse Box at Work. De on-demand storage startup gaat met het groeigeld van €5,5 miljoen de Amerikaanse markt veroveren. Maar voordat het zover is begint ze met de Nederlandse en Franse markt volgens Gruenderszene.

Rocket-Internet investeert in Humanoo

We zijn bijna aan het eind van deze blogpost over het Duitse e-commerce nieuws, maar we kunnen niet afsluiten zonder nieuws uit de wereld van Rocket-Internet. Humanoo, een fitness en gezondheidsapp, heeft de Samwer-broers zo ver gekregen om in de app te gaan investeren. Humanoo biedt persoonlijke live-coaching aan in combinatie met gespecialiseerde oefenprogramma’s, waardoor de fysieke en mentale gesteldheid van gebruikers zou moeten verbeteren. Met deze investering probeert Rocket-Internet haar kleine gezondheidsportfolio uit te breiden. Meer over Rocket-Internet kan je lezen op Gruenderszene.

Auteur

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2019 De Nieuwe Zaak