Gastblog: Ontwikkelingen op de Duitse e-commerce markt – mei 2016

Gastblog: Ontwikkelingen op de Duitse e-commerce markt – mei 2016

  •  9 juni 2016

Halverwege 2015 is De Nieuwe Zaak een samenwerking aangegaan met Fingerspitzengefühl, een full-service bureau voor Nederlandse webshops die de Duitse markt op willen. Om onze klanten en bezoekers op de hoogte te houden van trends en ontwikkelingen op de Duitse e-commerce markt, vind je hier maandelijks een blogpost geschreven door Fingerspitzengefühl.

Het eerste kwartaal van 2016 ligt al eventjes achter ons en langzaam komen de eerste cijfers over Q1 naar buiten. Uiteraard heeft ook Rocket Internet weer veel te melden maar we duiken ook de diepte in met same-day-delivery, het lijkt de nieuwe standaard te worden in grote Duitse steden, maar is dat wel écht zo?

SameDayDelivery gastblog FSG

Stijging van 13.3% in 2015 voor Duitse e-commerce markt

Het goede nieuws van de recordstijging van de Duitse economie in het eerste kwartaal van 2016 is nog maar een paar dagen oud. En nu blijkt ook de Duitse e-commerce marktomzet te zijn gestegen met 13,3% naar een hoogte van € 59,7 miljard in 2015. Dit wordt duidelijk uit de cijfers die onlangs gepubliceerd zijn op Fingerspitzengefühl.

Duitse consument heeft weinig met lage prijs

Een korte check: wat is belangrijk voor de Nederlandse consument? Voorop staat waarschijnlijk een lage prijs en goede aanbiedingen. Bij de Duitse consument blijkt echter dat de kwaliteit en de zekerheid dat het product écht van x-merk is, doorslaggevend is of zij een product wel of niet koopt. Op Emerce lees je er meer over.

Rocket-nieuws

We kunnen er wel bijna een standaard rubriek van maken: wat is er deze maand bij Rocket Internet gebeurd? Dat is, zoals gewoonlijk, weer vrij veel.  In dit artikel van Fingerspitzengefühl is te lezen dat grootaandeelhouder Kinnevik, hoogstwaarschijnlijk vanwege de heibel rondom HelloFresh, besloot te vertrekken uit de Raad van Advies. Daarna is te lezen op Emerce dat de Samwer-broers hebben besloten van Zalando hét online mode-portal te maken, dit gaat uiteraard gepaard met een volledige nieuwe marketingstrategie maar ook met een investering in B2B-platform Le New Black.

Same-day-delivery lijkt de nieuwe standaard, of toch gewoon een goede marketing gimmick?

In Duitsland is het al bij veel webshops mogelijk je pakketje dezelfde dag nog te ontvangen. Het lijkt ook ideaal: tegen een kleine meerprijs, of in het geval van Amazon Prime met een abonnementsdienst, niet langer twee of drie dagen wachten tot je bestelling binnen is. Maar toch lijken veel Duitse consumenten dit nieuwe idee niet met open armen te ontvangen. In het blogartikel van Fingerspitzengefühl lees je hier meer over.

Niet dat dat Amazon tegenhoudt trouwens, het grote platform maakte bekend aan het testen te zijn met bezorging binnen één uur. Gruenderszene bespreekt of het een gimmick is of toch echt de toekomst?

Lesara snelst groeiende startup

De omzet van Lesara groeide de afgelopen twee jaar met 7950 procent. Die groeicijfers heeft het, van oorsprong Duitse, bedrijf van Roman Kirsch tijdens The Next Web de titel ‘snelst groeiende techstartup van Europa’ opgeleverd. Meer hierover lees je op Emerce.

Duitse e-commerce ondernemers willen minister voor digitale economie

Grote Duitse e-commerce prominenten als de Samwer-broers (Rocket-internet, ja daar heb je ze weer) Robert Gentz & Klaus Hommels (Zalando) en Ralph Dommermuth (United Internet) hebben de koppen bij elkaar gestoken. Op Tagesspiegel is te lezen dat hun lobby ervoor moet zorgen dat de Duitse overheid een minister voor digitale economie aanstelt die effectief gaat meehelpen om een beter investeringsklimaat te creëren voor startups. Ook zou de minister de digitalisering in het onderwijs moeten waarborgen, denk hierbij aan les in programmeren in plaats van handenarbeid.

Lidl gaat webshop openen in Nederland

Op Distrifood lees je dat de Duitse discountsupermarkt Lidl heeft aangekondigd dat het zich gaat storten tussen het online geweld van Albert-Heijn en Jumbo. De bedoeling is dat er een breed assortiment wordt aangeboden die vergelijkbaar is met de huidige Duitse variant, zodat de supermarkt zich kan meten met de grote Nederlandse concurrenten. De verwachting is dat de webshop tegen eind de zomer live gaat.

Top 30 Duitse startups

Ten slotte een leuk overzichtje te lezen op de blog van Honeypot: de top 30 Duitse startups, gebaseerd op totale financieringswaarde. Kun jij raden hoeveel er uit de Rocket Internet-stal komen?

Auteur

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2019 De Nieuwe Zaak