Gastblog: ontwikkelingen op de Duitse e-commerce markt – mei 2017

Alex Ebbers   •  8 mei 2017

De twee sleutelwoorden van de afgelopen tijd in de Duitse e-commerce waren zowel groei als constantie. Groei gezien de enorme omzetstijging van Zalando in het eerste kwartaal van 2017 en in de nieuwe betaalmogelijkheden voor Nederlandse online shoppers bij Amazon Duitsland. De meest favoriete productcategorie van de Duitse online shopper is constant, en dat geldt ook voor de meest winstgevende online betaalmethode. Verder lees je in dit overzicht over het belang van influencer marketing op de Duitse markt en het percentage Duitsers dat online boodschappen doet.

Duitser koopt steeds meer boodschappen online
Het aantal Duitsers dat online boodschappen heeft gedaan schoot het afgelopen jaar behoorlijk omhoog: het percentage steeg van 11% naar 19%. Een aantal grote spelers in de online levensmiddelenbranche zijn HelloFresh, Amazon Fresh en Rewe. Voornamelijk 25 tot 44-jarigen omarmen het online boodschappen doen: 29% van hen heeft het afgelopen jaar online levensmiddelen gekocht.

Betalen met automatische incasso is nu mogelijk bij Amazon Duitsland
Vanaf nu kunnen Nederlandse consumenten bij Amazon Duitsland ook met automatische incasso betalen. Voorheen kon er alleen met creditcard betaald worden op Amazon. De optie om nu ook een bankrekening toe te voegen is met name handig voor mensen die geen creditcard hebben. Helaas is er voor de Nederlandstalige variant van Amazon nog geen automatische incasso-optie. E-books zullen dus nog altijd met creditcard betaald moeten worden.

B2B-verkoop in Duitsland: doe het via een marktplaats
Bij het starten van B2B-verkoop in Duitsland kun je overwegen je product in eerste instantie aan te bieden op een online marktplaats. Duitsland biedt veel mogelijkheden als het gaat om B2B-marktplaatsen. Zo is Amazon Business sinds eind vorig jaar in Duitsland beschikbaar en richt zich, zoals de naam al doet vermoeden, op de zakelijke markt. Er zijn nog tal van andere B2B-marktplaatsen op de Duitse markt te vinden. Op de website van Fingerspitzengefühl wordt een aantal toegelicht.

Duitse consument koopt het vaakst fashion online
Ook het afgelopen jaar kocht de Duitse consument weer het vaakst kleding online. Maar liefst 35,6 miljoen Duitsers kochten vorig jaar online fashion. Op plaats twee en drie werden respectievelijk het vaakst boeken en ‘home electronics’ gekocht.

Wat is het belang van influencer marketing in Duitsland?
Eén van de grootste trends in de Duitse marketing is influencer marketing. Een steeds groter wordend percentage jongeren laat tijdschriften links liggen, en neemt sneller de mening van een influencer in overweging bij het kopen van een product. Houdt dit in dat iedere onderneming zich direct op influencers moet storten? Nee, want hoewel er een grote diversiteit aan Duitse top-Instagrammers is is influencer marketing niet voor ieder bedrijf weggelegd. Wanneer je influencer marketing dan wel in overweging moet nemen, lees je hier.

Aankoop op factuur levert Duitsland het meest op
Nog altijd betalen Duitse consumenten hun online aankopen graag pas nadat ze deze hebben ontvangen. Betalen op factuur blijft zo de meest winstgevende betaalmethode onder Duitse online consumenten. Op de tweede en derde plaats komen automatische incasso en PayPal.

Zalando boekt omzetgroei van ruim 20% in het eerste kwartaal
Zalando is goed op weg om de verwachtingen voor dit jaar waar te maken. Na een omzetstijging van 23% in 2016, lag een stijging van 25% voor 2017 in de planning. In het eerste kwartaal van 2017 is de omzet van Zalando met minstens 22% gegroeid. Hiermee lag de omzet tussen de €971 en €978 miljoen euro.

Benieuwd naar welke trends en ontwikkelingen zich nog meer afspelen op de Duitse e-commerce markt? Houd de website van Fingerspitzengefühl dan in de gaten!

In haar functie van Marketing & Sales Assistent is Alex verantwoordelijk voor het creëren van de juiste content, gericht op de Duitse e-commerce markt.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2017 De Nieuwe Zaak

Mis het niet...

Onze experts verzamelen wekelijks het laatste e-commerce nieuws voor u. Meld u nu aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Liever updates op uw tijdlijn? Volg dan De Nieuwe Zaak op: