Gastblog: Ontwikkelingen op de Duitse e-commerce markt – september 2016

Gastblog: Ontwikkelingen op de Duitse e-commerce markt – september 2016

Eva Hoefsloot Schmeink   •  4 oktober 2016

Halverwege 2015 is De Nieuwe Zaak een samenwerking aangegaan met Fingerspitzengefühl, een full-service bureau voor Nederlandse webshops die de Duitse markt op willen. Om onze klanten en bezoekers op de hoogte te houden van trends en ontwikkelingen op de Duitse e-commerce markt, vind je hier een maandelijkse terugblik op de ontwikkelingen geschreven door Fingerspitzengefühl.

Terwijl in Duitsland op dit moment de Glamour Shopping Week (een groot marketingevent voor online én offline shops) de start van oktober viert, staan wij nog even stil bij de afgelopen maand. Wat is er allemaal gaande op de Duitse e-commerce markt? Van welke overnames moet je écht op de hoogte zijn? En hebben we een nieuwe trend gespot?

blog-fsg-sept16

DASH-knop zorgt voor wantrouwen bij Duitse consument

Het had zo mooi kunnen zijn: een knop op je wasmachine die je enkel hoeft in te drukken als je wasmiddel op is, om direct nieuw wasmiddel thuis te ontvangen. Toch stuit de DASH-knop van Amazon op enig verzet in Duitsland. De Duitse consument is niet te spreken over het gebrek aan informatie bij de aankoop. Details over de prijs, verzendduur en specificaties over het product, ontvang je namelijk pas ná de bestelling. Lees er meer over op Fingerspitzengefühl.

Twee keer Otto

Op FSG lees je dat About You een naam is om in de gaten te houden. De directe concurrent van Zalando heeft in 2015 zijn omzet zien verdrievoudigen. Moederbedrijf Otto richtte About You in 2014 op en lijkt een van Duitslands snelstgroeiende startups in handen te hebben.

Otto gaat producten verhuren in Duitsland, zo is te lezen in het artikel van FSG. De grote e-commerce speler wil met het verhuren van producten een stap tegen de wegwerpmaatschappij maken. Het verwacht dat de Duitse consument veel gebruik zal maken van de mogelijkheid voor minimaal 3 maanden wasmachines, televisies en tablets te huren.

Matras-startup hype, van Amerika naar Duitsland

Casper, Eve, Emma, Bruno en Matt, het zijn slechts enkele namen van startups die allemaal hetzelfde bieden: het perfecte matras.  Eerstgenoemde startte twee jaar geleden in Amerika en het concept bleek een gat in de markt. Tegenwoordig zijn de matras-startups niet meer op één hand te tellen, en allemaal claimen ze hetzelfde te doen: een uniek perfect matras te maken. Op FSG lees je meer over deze nieuwe hype.

Emmas Enkel sluit

Het was een sympathiek idee: het boodschappen doen heruitvinden en combineren met een relaxt moment om koffie te drinken. Emmas Enkel bouwde het uit tot een online én offline beleving. In hun winkels kon je in de koffiehoek, op de Emmas Enkel-tablet je boodschappen uitzoeken en terwijl het personeel je spullen bij elkaar zocht, kon jij genieten van een kopje koffie. De Duitse gigant Metro had er zoveel vertrouwen in dat het 93% van het bedrijf in handen kreeg. Daarna ging het bergafwaarts en de sympathieke winkels zijn nu gesloten. Online krijgt Emmas Enkel nog wel een nieuw leven, aldus Metro.

Spotify aast op Soundcloud

Het lijkt wat vroeg maar het nieuws zou een flinke invloed op de muziekmarkt hebben, dus blijven we bij de mogelijke overname van Soundcloud de vinger aan de pols houden. De, in Berlijn gevestigde, streamingdienst is met Spotify in gesprek voor een mogelijke overname. OP FSG lees je meer over de onderhandelingen.

Amazon met afstand nummer 1 in Duitsland

In dit artikel van FSG lees je dat niet Zalando of Otto, maar Amazon is de grootste webshop is in Duitsland. Met een omzet van 7,8 miljard euro in 2015 houdt het Otto, die op de 2e plek goed is voor 2,3 miljard, op grote afstand. Hierna volgt Zalando, dat in 2015 een omzet van 1 miljard euro realiseerde. Dit is de helft meer dan in Nederland, waar het bedrijf in 2015 een omzet van 510 miljoen euro draaide.

Pink Gellac gaat naar Duitsland

Pink Gellac timmert in Europa al geruime tijd succesvol aan de weg. Het merk is nummer één op het gebied van gellak om thuis aan te brengen. Met een fanschare die zich verder uitbreidt naar landen als België, Engeland, Italië, de Verenigde Staten en Spanje is het tijd voor de volgende stap. Met partner Fingerspitzengefühl legt Pink Gellac vanaf nu ook focus op Duitsland.

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak