Gastblog: ontwikkelingen op de Duitse e-commerce markt – maart 2017

Gastblog: ontwikkelingen op de Duitse e-commerce markt – maart 2017

Eva Hoefsloot Schmeink   •  8 maart 2017

Het belangrijkste Duitse e-commerce nieuws van deze maand kwam toch wel vanuit het Rocket-kamp. Er zijn al meerdere strubbelingen gaande en de laatste verandering lijkt een gevolg van de aanhoudende onrust bij de start-up gigant. Groot-investeerder Kinnevik heeft zich namelijk teruggetrokken uit het bedrijf, maar daarover zo meteen meer!

82% van de Duitse internetgebruikers winkelt online
Het aantal blijft maar groeien; was het in 2015 nog iets meer dan 50% van de Duitse internetgebruikers dat online aankopen deed, vorig jaar steeg het percentage naar 82%. Duitsland is daarmee één van de Europese koplopers qua online shoppen. Alleen het Verenigd Koninkrijk en Denemarken staan boven Duitsland, op respectievelijk plaats 1 en 2. Alle drie de landen, maar ook Nederland, overstijgen het Europees gemiddelde van 66% ruimschoots.

Kinnevik verlaat Rocket Internet
Zweedse investeerder Kinnevik heeft de helft van zijn aandelen in Rocket Internet aan institutionele beleggers verkocht. De combinatie Rocket en Kinnevik bleek in mei vorig jaar al minder rooskleurig te zijn dan eerder gedacht en dat kwam rond de mogelijke beursgang van HelloFresh naar buiten. In het jaarverslag 2016 van Kinnevik was al te zien dat het zich langzaam terugtrok uit Rocket Internet. Ondertussen behoudt het nog slechts 7%.

Duitsland is Amazons op een na grootste markt
Met een omzet van €12,8 miljard in 2016 is Duitsland, na de Verenigde Staten, Amazons grootste markt. De Duitse website is goed voor 10,4% van de totale omzet van het bedrijf, dat in 2016 een omzet draaide van $136 miljard. De Duitse tak van Amazon liet het afgelopen jaar een groei zien van bijna 20%.

Project A haalt €140 miljoen binnen
De Duitse Venture Capital-firma Project A heeft in een tweede investeringsronde €140 miljoen binnen gehaald. De Venture Capital focust zich vooral op Europese start-ups in consumer internet en digital infrastructure.

Brillen start-ups: meer dan een hype?
De opkomst van brillen start-ups heeft Mister Spex geen windeieren gelegd. Het bedrijf is één van de grote spelers in de snelgroeiende wereld van digitale opticiens. Afgelopen week openden de deuren van de tweede fysieke winkel in Berlijn.

1000 Duitse bedrijven realiseren miljoenenomzet dankzij eBay
Meer dan duizend Duitse bedrijven hebben in 2016 een miljoenenomzet behaald dankzij eBay. Dit is het dubbele ten opzichte van 2011. eBay introduceert drie van deze top-handelaren in een video.

Amazon start in april met Amazon Fresh in Berlijn
Het hangt al langer in de lucht, maar het ziet er naar uit dat Amazon in april eindelijk met Amazon Fresh in Europa gaat starten. De haast die Amazon ineens achter het project zet lijkt niet verrassend met de lancering van DPD Food. De bezorgdienst springt hiermee in de markt van het bezorgen van verse food producten. DPD heeft hiervoor met HelloFresh een exclusief contract afgesloten.

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak