Gastblog: ontwikkelingen op de Duitse e-commerce markt – terugblik januari 2017

Gastblog: ontwikkelingen op de Duitse e-commerce markt – terugblik januari 2017

Eva Hoefsloot Schmeink   •  7 februari 2017

Afgelopen maand stond de Duitse e-commerce markt voornamelijk in het teken van nieuwe mogelijkheden op het gebied van payment. Zo steekt het land nu met kop en schouders boven het Europese gemiddelde op het gebied van m-commerce uit, waarbij vooral jongeren deze trend omarmen. Verder stond januari in het teken van uitbreidingen en samenwerkingen en slaat Media Markt met de verhuur van producten dezelfde weg in als Otto.

Duitse jongeren betalen mobiel
Betalen met een mobiel apparaat wordt door 59% van de Duitsers gedaan. Het land ligt daarmee vijf procentpunten boven het Europees gemiddelde van 54%. En deze trend lijkt voorlopig nog niet te gaan liggen; in 2015 gaf namelijk 38% van de Duitsers aan te denken nooit via mobiel te betalen, een jaar later is dat percentage geslonken naar 12%. Vooral onder Duitse jongeren tussen de 18 en 24 jaar is m-commerce niet meer weg te denken. Van hen heeft 84% wel eens betaald via een mobile device.

Helpling breidt schoonmaakservice uit met allround-dienst
Na de opbouw van een succesvolle schoonmaakdienst is Rocket Internet’s Helpling nu toegekomen aan haar hoofdplan: het neerzetten van een huishouddienst. Het bedrijf zal met deze uitbreiding onder andere ramen lappen, meubelmontage en schilderwerk aan haar dienstenpakket toevoegen. Helpling wil zich hiermee positioneren als Europa’s nummer één huishouddienst.

Media Markt Duitsland begint met verhuur van producten
Het huren van producten is vanaf nu niet alleen meer mogelijk bij Otto, ook elektronicazaak Media Markt stort zich op het verhuren van producten. Het bedrijf stelt momenteel zo’n vijfhonderd producten beschikbaar voor de verhuur. Media Markt werkt hiervoor samen met Grover, die de huurcontracten online regelt. Voor consumenten wordt het zo mogelijk om onder andere een nieuwe televisie, wasmachine of smartphone te huren.

M-commerce is groot in Duitsland
51% van de Duitsers heeft in 2015 minstens één keer een aankoop gedaan via een mobiel apparaat. Dit is een behoorlijk hoog percentage als je je bedenkt dat dit in Nederland 38% of in heel Europa 41% was. Deze populariteit heeft de totale Duitse e-commerce geen windeieren gelegd: in 2016 is de m-commerce 40,8% meer waard dan in 2015 en telt het daarmee voor 33,2% van de totale retail e-commerce.

Zalando gaat in zee met mediabedrijf Seven-One Media
Zalando is een samenwerking aangegaan met Seven-One Media, de digitale tak van Duitse tv-zender ProSiebenSat. 1. Dankzij de samenwerking kunnen de bedrijven geanonimiseerde data uitwisselen om meer gerichte reclame mogelijk te maken. Zalando brengt hierbij anonieme klant- en koopgegevens van negentien miljoen klanten in, en Seven-One Media haar digitale bereik. Meer Zalando-updates vind je in dit artikel.

Leestip: de fintech-populariteit in Duitsland
Over heel Duitsland verspreid zijn er 544 fintech-ondernemingen, waarvan er 179 in Berlijn gevestigd zijn. Verwacht wordt dat het marktvolume hiervan in 2020 gestegen zal zijn naar €58 miljard. De koplopers in Berlijn waren in 2016 Spotcap met €66,2 miljoen, Smava met €63 miljoen en Number 26 met €57,7 miljoen.

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak