Overleven in de wereld van Amazon, Alibaba en andere ‘mondiale aanbieders’

Overleven in de wereld van Amazon, Alibaba en andere ‘mondiale aanbieders’

  •  23 juni 2015

Global market places zijn steeds meer in opkomst en hun succes liegt er niet om. Internationale organisaties zoals Amazon en Alibaba zijn in de afgelopen jaren uitgegroeid tot e-commerce giganten, waarbij zij aanwezig zijn op veel relevante touchpoints in de customer journey. Deze blogpost gaat in op wat nationale en lokale retailers van hen kunnen leren en nog belangrijker: hoe zij de forse impact van deze global market places kunnen overleven.

Blog Kyra_foto1

Global market places

In veel landen domineren een of twee retailers de hele markt. In Nederland wordt bijvoorbeeld circa 20% van alle product aankopen gedaan bij Ahold/Bol en Wehkamp. Wereldwijd zijn Alibaba, Amazon en Ebay grote bekende partijen. Facebook en Google hebben als grote spelers ook een enorme impact op retailers. De opbrengsten die zij hier uit genereren liegen er dan ook niet om: Facebook behaalde in 2014 een omzet van $8.4 miljard en in datzelfde jaar was Google goed voor een omzet van maar liefst $66 miljard. Tezamen groeien deze global market places niet alleen qua omzet… Ook het aantal medewerkers, nationale sites, klantaccounts en het aantal nieuwe klanten groeit enorm! Je kunt je dus voorstellen dat de global market places voor serieuze concurrentie zorgen. Hoe kunnen retailers deze forse impact overleven?

Kritische succesfactoren

De eerder genoemde global market places zijn niet voor niets enorm gegroeid. Ze doen alles voor de consument en stellen haar bij alles centraal. Amazon is hier een heel goed voorbeeld van. Door klanten centraal te stellen kan zij voldoen aan klantwensen, maar zorgt zij ook voor een enorm hoge loyaliteit, waardoor terugkerend klantbezoek eerder regel dan uitzondering is. Maar het centraal stellen van de klant is niet het enige dat zorgt voor succes…

De eerste kritische succesfactor die de global market places zoveel succes hebben bezorgd is het ongelimiteerde assortiment dat zij bieden. Jeff Bezos (CEO van Amazon.com): “Our vision is to be earth’s most customer-centric company; to build a place where people can come to find and discover anything they might want to buy online”. In andere woorden: Amazon stelt haar klanten centraal door ervoor te zorgen dat zij alles kunnen vinden op haar website. Uit recent onderzoek is gebleken dat Amazon 320 miljoen producten aanbiedt, alleen al in de USA (Abraham & Koelemeijer, 2015). Ook voor derde partijen is het aantrekkelijk om producten aan te bieden via Amazon; de mogelijkheid om een grote afzetmarkt te betreden zorgt ervoor dat derde partijen zich graag aansluiten bij Amazon.

Daarnaast is gemak een essentiële factor in het bereiken van succes. Vanaf dag één richt Amazon zich op het creëren van een naadloze klantbeleving van begin tot eind. Dit wil zeggen dat alle fasen in het aankoopproces van de consument op elkaar zijn afgestemd; vanaf het oriëntatieproces en de levering van een product tot de klantenservice en andere vormen van nazorg. Zo genereerde Amazon in 2014 een klanttevredenheid van maar liefst 88%. Dit is ruim 5% meer dan andere global market places. Om deze klanttevredenheid te bewerkstelligen zijn innovaties van groot belang; zo was Amazon een van de eerste partijen die klantreviews introduceerde, publiceerde en automatiseerde en is zij in 2010 ook als een van de eerste partijen begonnen met een algemene ‘wish list’. Constante innovaties maken het voor consumenten gemakkelijker om aankopen te doen via global market places. Dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat een bekende club als Amazon nóg groter wordt.

De derde kritische succesfactor is het aanbieden van de (bijna) altijd laagste prijs. Over enkele jaren zal geen enkele consument zeggen: “Ik houd van partij X, maar ik zou willen dat hun prijzen hoger waren” (Jeff Besoz). Daarentegen werkt het aanbieden van de (bijna) laagste prijs juist versterkend: op het moment dat consumenten een product bestellen voor een lage prijs en zij ervaren hun aankoopproces positief, dan zullen zij eerder geneigd zijn om terug te keren naar de webshop voor een herhalingsaankoop. Door kosten te verlagen en te focussen op lage verkoopprijzen win je een groot deel van de markt, en zeker in de huidige economische situatie.

Een laatste factor die bijdraagt aan bij succes van global market places is vindingrijkheid (ook wel creativiteit). Om dit te bewerkstelligen houdt Amazon vast aan veertien belangrijke leiderschapsprincipes. Enkele voorbeelden hiervan zijn: obsessie voor klanten, vereenvoudigen, groot denken, kritisch op zichzelf zijn, vertrouw anderen en lever resultaat. Door (onder andere) een constante focus op deze principes is Amazon gekomen waar ze nu staat en is zij een van de machtigste bedrijven ter wereld.

Blog Kyra_foto2

Invloed van global market places op de retail markt

In het onderzoek van Abraham en Koelemeijer (2015) zijn retailers gevraagd om hun verwachtingen over de impact van global market places op nationale en lokale retailers te beschrijven. Retailers verwachten dat global market places in 2020 maar liefst 40% van de hele retailmarkt in handen hebben. Vanzelfsprekend brengt dit risico’s met zich mee voor nationale en lokale retailers. De voornaamste impact is dat de market places de standaard zetten. Een voorbeeld is de leveringstijd; waar global market places producten binnen één dag leveren, hebben retailers vaak moeite met het tijdig leveren van producten. Daarnaast hebben global market places invloed op de winstmarges en op de hoeveelheid te bereiken consumenten, door hun enorme aanbod en relatief lage prijzen. Ten slotte gebruiken retailers market places nu voornamelijk voor marketing, sales, IT, big data en analyses, maar hierbij worden klantidentificatie, crossborder sales en klantenservice vaak ‘vergeten’.

Effectieve strategieën om de invloed van global market places te overleven

Nu duidelijk is wat global market places zijn, hoe zij tot hun successen zijn gekomen en wat hun invloed is op de retailmarkt, is het tijd om duidelijk te maken wat retailers kunnen leren van global market places. Een eerste belangrijke stap is het gebruiken van de kracht van global market places; door goed te kijken naar hoe global market places hun afzetmarkten bewerken kunnen retailers veel kennis opdoen en leren van het succes van global market places. Een tweede stap lijkt vanzelfsprekend, maar is het niet; bouw een merk met passie!

Daarnaast is het voor retailers belangrijk om bewust om te gaan met effectieve strategieën om de invloed van global market places te beperken. Wat veel retailers anders doen dan global market places is zich focussen op concurrenten, in plaats van zich te focussen op consumenten. Door een constante focus op consumenten blijf je als retailer vooruitstrevend. Daarnaast kunnen retailers zichzelf onderscheiden van global market places door vast te houden aan het ‘less is more’ principe; bijvoorbeeld door consumenten te helpen om het juiste product te selecteren voegen zij waarde toe. Een laatste advies voor retailers is om zich te specialiseren en zich te richten op een niche markt, behalve als de resources en skills aanwezig zijn om een generieke retailer te worden. Want alleen dan vergroot je zelf je kans op overleving in een wereld vol Amazon, Alibaba en andere ‘mondiale aanbieders’.

Deze blogpost is gebaseerd op het onderzoek van Jorij Abraham en Kitty Koelemeijer. Het complete rapport is te downloaden via: https://www.ecommercefoundation.org/report-info/38/The-Rise-of-the-Global-Marketplaces-Online-Version

Auteur

Mirle is marketing & communicatie medewerker bij De Nieuwe Zaak. Binnen De Nieuwe zaak houdt zij zich bezig met de ontwikkeling van corporate marketing en communicatie uitingen, leadgeneratie en events.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2020 De Nieuwe Zaak