Consumenten kiezen steeds meer voor gemak. En wat is er nu gemakkelijker dan al je producten via één platform te bestellen? Voornamelijk doordat dit veel minder tijdrovend is, kopen steeds meer consumenten uiteenlopende producten via marketplaces. In Nederland is bol.com de grootste e-commerce marketplace, maar concurreert flink met Amazon, sinds de komst van het platform naar Nederland. Bol.com en Amazon zijn voorbeelden van webwinkels die zich openstellen voor third parties, ook wel externe verkopers of verkooppartners genoemd. In dit blog richten we ons op het platform bol.com. Waarom? Zoek maar eens een bepaald product via Google, dan zie je dat de SEO van bol.com ontzettend sterk is. Goede reden om op dit platform zakelijk te verkopen!
Er zitten veel voordelen aan het zakelijk verkopen op bol.com. We zetten de 7 belangrijkste voordelen voor je op een rij:
Op bol.com kun je als zakelijk verkoper jouw producten aanbieden. Ze moeten wel aan een aantal regels voldoen:
Tijdens de coronacrisis is de vraag naar bepaalde producten op bol.com erg groot geworden. Er is op dit moment bijvoorbeeld veel vraag naar de volgende productgroepen:
Zitten deze producten in jouw assortiment? Of heb je bijvoorbeeld een grote restpartij? Dan is het slim om eens te kijken naar zakelijk verkopen op bol.com.
Het aanbieden van je producten op bol.com is gratis. Je betaalt pas als je product wordt verkocht. Wat dat bedrag is, hangt af van het product dat je verkoopt. Er zitten altijd twee vaste elementen aan de kosten voor de verkoper:
De commissie zit als volgt in elkaar:
Het percentage van de verkoop dat je betaalt is ook afhankelijk van de categorie. Bekijk elke categorie via de website van bol.com.
Starten met een zakelijk partnerprogramma is bij bol.com super gemakkelijk. Je meldt je aan in 4 stappen:
Dit gedaan? Nu ben je klaar om te verkopen!
“Door de verbinding te leggen met relevante handelsplatformen hebben we 10% incrementele omzetgroei gerealiseerd. Door aanwezig te zijn waar de doelgroep zich in toenemende mate bevindt bereiken we een bredere groep hengelsporters. Naast de groei realiseren we ook nog extra omzet doordat we aanwezig zijn op de platformen en de doelgroep ons makkelijker weet te vinden.”
Klaas Poelarends, Online Marketing Manager bij Raven Hengelsport
De Nieuwe Zaak helpt je te bepalen of en hoe marketplaces voor je kunnen werken. Hiervoor bieden we diverse diensten aan, van strategie tot onboarding en van management tot auditing.
Voor het optimaliseren van marketplaces werken we volgens ons eigen vliegwiel. Door klein en met de best presterende producten te starten, kunnen we direct leren, verbeteren en werken we aan een goede reputatie. Met deze focus optimaliseren we de product content, jagen we extra traffic aan met pricing en advertising maar houden de feedbackloop kort. Door continu dit proces te doorlopen en steeds meer producten toe te voegen ontstaat er een positief exponentieel effect. Dit geeft in onze ervaring het beste resultaat voor onze klanten.
Benieuwd naar wat wij voor jouw bol.com verkopen kunnen betekenen? Neem dan contact op met ons op!