Lorena Voskamp 15 juni 2020 7 Minuten leestijd

Hoe kun je verkopen via bol.com?

Consumenten kiezen steeds meer voor gemak. En wat is er nu gemakkelijker dan al je producten via één platform te bestellen? Voornamelijk doordat dit veel minder tijdrovend is, kopen steeds meer consumenten uiteenlopende producten via marketplaces. In Nederland is bol.com de grootste e-commerce marketplace, maar concurreert flink met Amazon, sinds de komst van het platform naar Nederland. Bol.com en Amazon zijn voorbeelden van webwinkels die zich openstellen voor third parties, ook wel externe verkopers of verkooppartners genoemd. In dit blog richten we ons op het platform bol.com. Waarom? Zoek maar eens een bepaald product via Google, dan zie je dat de SEO van bol.com ontzettend sterk is. Goede reden om op dit platform zakelijk te verkopen!

Moet ik wel of niet aanwezig zijn op een marketplace?
In dit whitepaper geven we antwoord op deze vraag. Download hem nu!

De voordelen van bol.com zakelijk verkopen

Er zitten veel voordelen aan het zakelijk verkopen op bol.com. We zetten de 7 belangrijkste voordelen voor je op een rij:

  1. Meer omzet in binnen- en buitenland: als je producten beschikbaar zijn op marketplaces, kun je hun miljoenen (internationale) gebruikers bedienen. Dat zorgt voor aanzienlijk meer omzet!
  2. Miljoenenpubliek: bol.com heeft een gigantisch bereik en miljoenen bezoekers. Ook optimaliseert bol.com de kanalen continu, waar je als zakelijk verkoper van profiteert.
  3. No cure no pay: je draagt alleen af als je iets hebt verkocht.
  4. Financiële afhandeling centraal geregeld: zowel de verkoper als de klant wordt ontzorgd.
  5. Logistiek via bol.com: je hebt de mogelijkheid om de klantenservice en het logistieke proces door bol te laten verlopen.
  6. Je kunt verkopen zonder webshop: door gebruik van de marketplace kun je online je producten verkopen zonder zelf een webshop te hebben. Dit is een mooie optie voor verkopers met een fysieke winkel, maar zonder eigen webshop.
  7. Technische innovaties: denk aan functionaliteiten als volumekorting die zorgen voor een hoge conversie.

Welke producten kan ik verkopen op bol.com?

Op bol.com kun je als zakelijk verkoper jouw producten aanbieden. Ze moeten wel aan een aantal regels voldoen:

  1. Je aanbod voldoet aan de wet- en regelgeving in Nederland en België.
  2. Je aanbod veroorzaat geen leed of schade tijdens de productie of het gebruik (de producten moeten ethisch verdedigbaar zijn).
  3. Je aanbod voldoet aan de verwachtingen van de klanten.
  4. Je aanbod is geschikt voor verkoop via het platform (bekijk het assortimentsbeleid).

Tijdens de coronacrisis is de vraag naar bepaalde producten op bol.com erg groot geworden. Er is op dit moment bijvoorbeeld veel vraag naar de volgende productgroepen:

  • Babyverzorging
  • Gezondheid
  • Persoonlijke hygiëne
  • Dierenvoeding
  • Artikelen die helpen bij het thuiswerken
  • Sportartikelen
  • Hobbyartikelen
  • Speelgoed (voor jong en oud)

Zitten deze producten in jouw assortiment? Of heb je bijvoorbeeld een grote restpartij? Dan is het slim om eens te kijken naar zakelijk verkopen op bol.com.

Hoeveel kost verkopen op bol.com?

Het aanbieden van je producten op bol.com is gratis. Je betaalt pas als je product wordt verkocht. Wat dat bedrag is, hangt af van het product dat je verkoopt. Er zitten altijd twee vaste elementen aan de kosten voor de verkoper:

  1. Commissie: een vaste vergoeding (niet afhankelijk van de prijs van je product).
  2. Een percentage van de verkoop.

De commissie zit als volgt in elkaar:

  • Bij een product van €0 tot €10 (incl. btw) betaal je €0,20 (excl. btw) commissie.
  • Bij een product van €10 tot €20 (incl. btw) betaal je €0,40 (excl. btw) commissie.
  • Bij een product van boven €20 (incl. btw) betaal je een categorie-afhankelijke commissie.

Het percentage van de verkoop dat je betaalt is ook afhankelijk van de categorie. Bekijk elke categorie via de website van bol.com.

Starten met bol.com zakelijk

Starten met een zakelijk partnerprogramma is bij bol.com super gemakkelijk. Je meldt je aan in 4 stappen:

  1. Om een zakelijk verkoopaccount aan te maken, heb je een account bij bol.com nodig. Dit kan een bestaand particulier koopaccount zijn, of je kan hiervoor een nieuw bol.com account aanmaken. Ook kun je een verkoopaccount aan een bestaand particulier koopaccount koppelen.
  2. Controleer je gegevens en accepteer de voorwaarden om je verkoopaccount aan te maken.
  3. Je ontvangt een e-mail waarin gevraagd wordt je aanmelding te bevestigen door op een validatielink te klikken. Daarna kun je inloggen in het verkoopaccount om aanvullende gegevens in te vullen.
  4. Je ontvangt binnen drie werkdagen een brief met een verificatiecode op het adres waar je bedrijf is gevestigd. Je kan de code invullen door in te loggen nadat je stap 3 hebt afgerond.

Dit gedaan? Nu ben je klaar om te verkopen!

“Door de verbinding te leggen met relevante handelsplatformen hebben we 10% incrementele omzetgroei gerealiseerd. Door aanwezig te zijn waar de doelgroep zich in toenemende mate bevindt bereiken we een bredere groep hengelsporters. Naast de groei realiseren we ook nog extra omzet doordat we aanwezig zijn op de platformen en de doelgroep ons makkelijker weet te vinden.”

Klaas Poelarends, Online Marketing Manager bij Raven Hengelsport

Hoe laat je marketplaces voor je werken?

De Nieuwe Zaak helpt je te bepalen of en hoe marketplaces voor je kunnen werken. Hiervoor bieden we diverse diensten aan, van strategie tot onboarding en van management tot auditing.

Voor het optimaliseren van marketplaces werken we volgens ons eigen vliegwiel. Door klein en met de best presterende producten te starten, kunnen we direct leren, verbeteren en werken we aan een goede reputatie. Met deze focus optimaliseren we de product content, jagen we extra traffic aan met pricing en advertising maar houden de feedbackloop kort. Door continu dit proces te doorlopen en steeds meer producten toe te voegen ontstaat er een positief exponentieel effect. Dit geeft in onze ervaring het beste resultaat voor onze klanten.

Benieuwd naar wat wij voor jouw bol.com verkopen kunnen betekenen? Neem dan contact op met ons op!

avatar

Lorena Voskamp

Als Sr. Content Specialist bij De Nieuwe Zaak houdt Lorena zich bezig met alles rondom.. content!

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen