De Nieuwe Zaak Blog

Zo zet je TikTok in voor recruitment marketing

Geschreven door Esther ter Veen | 23 mei 2023

Nieuwe medewerkers rekruteren in de huidige krappe arbeidsmarkt? Lastig. De oplossing? TikTok voor recruitment marketing. Door dit sociale medium in te zetten voor marketing vergroot je de zichtbaarheid van jouw organisatie en trek je nieuwe medewerkers aan. Weet je niet goed hoe je TikTok inzet voor arbeidsmarktcommunicatie? In dit blog delen we 5 direct toepasbare tips!

Wat is TikTok?

TikTok is een populair social media kanaal dat zich kenmerkt door korte videoclips. Gebruikers maken en delen hier korte video’s van enkele seconden tot een minuut. Het platform heeft een enorm aantal gebruikers en was eerst een jongerenplatform. Echter, steeds meer volwassenen delen content op het kanaal. Met verschillende doeleinden. Zo wordt het ingezet voor het delen van grappige sketches en dansjes, maar ook steeds meer voor het ontwikkelen en delen van educatieve inhoud. Het is dus een plek waar je trends kunt volgen en nieuwe dingen ontdekken, en het biedt ook mogelijkheden voor interacties met andere gebruikers.

Zet je bedrijf neer als een magneet voor talent door employer branding.

Door je met jouw recruitment inspanningen middels video te richten op zowel de cultuur van jouw bedrijf als op vacatures werk je aan de employer branding van jouw organisatie. Met jouw arbeidsmarktcommunicatie laad je als het ware jouw bedrijf als merk, wat ten gunste komt van recruitment. Trek de juiste kandidaat aan door bijvoorbeeld een inkijkje te geven in een job door 'een dag uit het leven van...'.

3 voordelen van TikTok recruitment marketing.

Voor de werving van nieuw personeel zetten organisaties steeds vaker recruitment marketing via social media in zoals LinkedIn en Instagram. Maar, TikTok wordt vaak vergeten. Waarom? Dit komt voornamelijk omdat TikTok vooral bekend staat als een entertainmentplatform waar mensen creatieve content delen. Het wordt daardoor niet direct geassocieerd met professionele netwerken of zakelijke activiteiten. Daarnaast heb je in je videoboodschap maar beperkt de ruimte om jouw (misschien wel complexe) informatie over je vacature te delen of een uitgebreide inkijk te geven in de cultuur van jouw bedrijf. Recruitment marketing via TikTok heeft echter meerdere voordelen, zoals:

1. Je organisatie krijgt meer zichtbaarheid

Bijna 2 miljoen Nederlanders zijn actief op TikTok en het platform blijft groeien. Door het algoritme van TikTok is de kans groter dat jouw video’s viral gaan. Bij De Nieuwe Zaak zijn we kortgeleden gestart met TikTok. Met slechts een paar volgers ging één van onze eerste video’s viral! En dat zonder mediabudget.

@denieuwezaak Ook op zoek naar nieuwe verantwoordelijkheden? Check onze vacatures! 🤓 #kantoorhumor #officelife #voorjou #fyp #werkenbij #vacatures ♬ original sound - Shane Jordan

2. Advertenties zijn nog voordelig 

Advertentieruimte op TikTok inkopen is nog voordeliger dan op kanalen zoals Facebook en Instagram. Maar, ook op TikTok stijgen de prijzen. Wees er voor jouw recruitment dus snel bij!

3. Je hebt nog weinig concurrentie 

Op social media kanalen als LinkedIn, Facebook en Instagram bereik je jouw publiek steeds lastiger. TikTok is een vrij nieuw social media kanaal. Bedrijven zijn hier minder actief (ten opzichte van andere kanalen). Concurreren is dus makkelijker.

5 tips voor een killer strategie voor jou als recruiter.

TikTok is niet meer het social media kanaal waar kinderen dansjes doen. De doelgroep op het social media kanaal is sinds de coronatijd veranderd. Zo wordt het platform volgens het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom het meest gebruikt door personen tussen de 20 en 24 jaar, gevolgd door 40-plussers. Ook de content op TikTok verandert. Maar hoe zet je TikTok in voor recruitment marketing? Dit zijn onze tips: 

1. Gebruik de juiste hashtags

Op TikTok is het gebruik van hashtags erg belangrijk. Hierdoor komen jouw video’s bij meer mensen terecht. Bekijk daarom welke hashtags goed scoren en passen bij jouw content. Een aantal voorbeelden van populaire hashtags rondom recruitment: 

  • #Recruitment; deze hashtag wordt 900 miljoen keer bekeken

  • #Bijbaan; deze hashtag wordt 50 miljoen keer bekeken

  • #Bestbetaald; deze hashtag wordt 12 miljoen keer bekeken

  • #Werkenbij; deze hashtag wordt 17 miljoen keer bekeken

  • #Stagelopen; deze hashtag wordt 3 miljoen keer bekeken

  • #Stageplek; deze hashtag wordt 480.000 keer bekeken

2. Zet je eigen medewerker in

Op ieder social media platform is het belangrijk om mensen in beeld te brengen. Zo ook op TikTok. Zet daarom je eigen medewerker in als specialist op een bepaald vakgebied en/of om te laten zien hoe jouw bedrijfscultuur is. Het kan helpen om een referral programma op te zetten voor je huidige medewerkers, waardoor ze nog enthousiaster worden om mee te werken aan jouw videos en ze meer zullen delen.

3. Maak gebruik van advertising

Met TikTok advertising is het mogelijk om een groot publiek te bereiken. Het platform biedt verschillende mogelijkheden om de zichtbaarheid van jouw merk of jou als werkgever te laten vergroten. Daarnaast kom je door de inzet van advertising campagnes makkelijker in contact met kandidaten. Benieuwd naar de advertentiemogelijkheden van TikTok? Download het whitepaper ‘Instagram of TikTok: de ins en outs van social media advertising’

4. Maak authentieke content

Op TikTok is authentieke content belangrijk. Mensen gebruiken TikTok voor vermaak en het leren van iets nieuws. Niet direct voor verkoop. Wees jezelf en breng in beeld hoe het werken eruit ziet bij jouw organisatie.

5. Speel in op trends

TikTok kent vele trends. Van dansjes tot aan populaire sounds. Dansen als bedrijf is echt niet nodig (mag natuurlijk wel), maar speel bijvoorbeeld in op populaire sounds. Hierdoor is de kans groter dat jouw video wordt opgepikt door het TikTok algoritme. 

De toekomst van recruitment: verder met TikTok.

Wil jij aan de slag met TikTok voor het werven van de juiste kandidaten? Onze experts gaan graag met je aan de slag. We brengen je vacatures middels leuke campagnes in beeld of ondersteunen je met de juiste strategieën. Neem contact op, dan denken we samen na over jouw volgende stap met recruitment marketing.