Bereik meer met Content Marketing

Starten met Social Media Marketing.

De ultieme gids waarin je leert hoe je met social media marketing de interactie aangaat met jouw doelgroep en fans bouwt. 

Download 'Content waar je marketing van groeit'

Bereik meer met
social media marketing.

Sluit met social media aan op de behoefte van jouw klant. Wil je alles leren over hoe je meer bereikt met social media marketing? Zet hier jouw volgende stap.

Is jouw klant verliefd op je merk?

Ontdek hoe je met Digitale Merkactivatie fans bouwt voor je merk.
Meer leren over Digitale Merkactivatie
Geef waar je doelgroep naar zoekt

Alles over social media marketing.

Social media is niet meer weg te denken uit de marketingmix. Er zijn tegenwoordig veel verschillende kanalen die je als marketingtool kunt inzetten. Binnen de gehele marketingstrategie is jouw social media strategie erg belangrijk, want door aanwezig te zijn op social media verhoog je de zichtbaarheid van je merk!

Ook helpt social media marketing om relaties op te bouwen en te onderhouden met (potentiële) klanten en het zorgt voor meer traffic naar je website. Kortom; social media netwerken zijn de perfecte plek om mensen kennis te laten maken met jouw bedrijf, je producten of diensten te promoten en thought leadership op te bouwen. 

Social media is eigenlijk een verzamelbegrip voor online platformen, waar de gebruikers de inhoud maken. Het belangrijkste onderdeel van social media is dat de gebruikers met elkaar kunnen communiceren en video's of foto's publiceren. De grootste social media platforms zijn Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, Twitter, Snapchat en TikTok. Elk platform heeft zijn eigen kenmerken en demografie.

 Hoe helpt DNZ mij met e-commerce verder?

 

Afbeelding - Digitale Merkactivatie - Paars-1

 

Hoe werkt social media?

Social media is een verzamelbegrip voor alle kanalen waar social media posts in de vorm van user generated content de input zijn. De meeste social media kanalen werken met een feed en met stories. De feed is de plek waar alle blijvende berichten op worden geplaatst. Stories zijn daarentegen slechts 24 uur zichtbaar en worden na die tijd weer van het platform verwijderd.

De berichten op de feed en in de stories worden aan de gebruiker getoond op basis van een algoritme. Als je vaak zichtbaar bent op het platform en actief deelneemt door berichten te liken, reacties achter te laten of te delen, wordt het algoritme getraind. Daardoor krijg je voor jou relevante berichten te zien én worden jouw social media berichten ook vaker laten zien aan anderen.

Zo willen de social media kanalen de feed op de individuele gebruiker inrichten en is het algoritme voor iedere gebruiker verschillend.

Wat is social media marketing?

Ook bedrijven kunnen sociale media inzetten! Social media marketing is een vorm van marketing die gericht is op interactie met de gebruiker. Dat maakt social media binnen de gehele marketingstrategie een belangrijk middel. Aanwezig zijn op social media is namelijk een goede manier om in gesprek te gaan met de (potentiële) klant. 

Sociale media inzetten als bedrijf

Door sociale media in te zetten als bedrijf, ben je aanwezig waar jouw doelgroep actief is en verhoog je de zichtbaarheid van je merk. Ook bouw je met jouw social media posts aan vertrouwen en maak je impact. Omdat je jouw bedrijf en producten online laat zien en klantvragen beantwoordt, verhoog je de betrokkenheid van de klant met jouw merk. Ook zorgt het inzetten van de juiste kanalen en content er op lange termijn voor dat je meer traffic genereert naar je website. Leads genereren kun je ook bewerkstelligen door de inzet van social media advertising, zoals adverteren op Instagram en TikTok of LinkedIn. Wil je meer weten over social advertising? Lees deze waardevolle informatie van de afgelopen jaren over adverteren via meerdere kanalen.

Het aanmaken van een social media account is meestal geen probleem, maar er komt natuurlijk veel meer bij kijken. Denk bijvoorbeeld aan een duidelijke strategie, want als dit er niet is zul je niet de gewenste marketingdoelen behalen. Daarnaast kan het bijhouden van je social media accounts behoorlijk tijdrovend zijn. Hiervoor zijn wel allerlei community management tools op de markt die inkomende berichten en engagement van jouw verschillende social media kanalen bundelt, waardoor je vanuit één platform alle interactie met je doelgroep kunt managen.

De keuze is reuze

Social media kanalen.

Goed, voordat je als bedrijf kunt bepalen op welk social media kanaal je het beste met jouw doelgroep de dialoog aan kunt gaan, is het belangrijk om te weten wat de kanalen zijn. 

Facebook

Facebook is één van de grootste social media platforms wereldwijd en heeft in 2022 in Nederland 10,3 miljoen gebruikers. De gebruikers op Facebook variëren in leeftijd, maar de app is het minst populair bij jongeren van 15 tot 19 jaar. De grootste gebruikersgroep is tussen de 20 en 64 jaar. Facebook trekt dus een erg breed publiek!

Op Facebook kun je social media posts in de vorm van video's, foto's en geschreven berichten plaatsen en delen op je profiel. Afhankelijk van de pagina's die je volgt en personen waarmee je ‘bevriend' bent op Facebook, zie je content van anderen in je nieuwsfeed, al is de meeste content die je ziet content waar jouw vrienden bijvoorbeeld op hebben gereageerd. Ook heeft Facebook de Stories functie, waar je verticale foto's en video's kunt plaatsen die slechts 24 uur zichtbaar zijn. 

Daarnaast kan je met een Facebook bedrijfspagina ook een winkel toevoegen aan je kanaal, een digitale winkel etalage. Je kan jouw producten verkopen op de plek waar jouw doelgroep veel aanwezig is. Zo maak je het nog makkelijker voor je klanten en geeft het jouw bedrijf een extra boost. 

Voor merken is Facebook een interessant kanaal om in te zetten als je doelgroep hier aanwezig is. Door educatieve content over je bedrijf en producten te delen op Facebook verhoog je de zichtbaarheid van je bedrijf. Vooral de advertentiemogelijkheden van Facebook zijn interessant. Door heel gericht te targetten en retargetten, groeit je fanbase sneller, krijg je meer bereik en ook meer verkeer naar je website. Een goede combinatie van organisch en paid kan zorgen voor mooie resultaten.

Instagram

Instagram heeft in 2022 6,6 miljoen gebruikers in Nederland. De grootste groep Instagram gebruikers is tussen de 15 en 39 jaar oud. Een goede Instagram marketing strategie kan dus niet ontbreken. Instagram kent verschillende features:

  1. De Instagram feed
    Op de feed zie je de berichten die geplaatst zijn van profielen die je volgt. Dit kunnen zowel foto's als video's zijn. Deze berichten staan in je profiel en zijn altijd zichtbaar, mits je het verwijdert.
  2. Instagram Stories
    Op Instagram Stories kun je (verticale) video's en foto's plaatsen die slechts 24 uur zichtbaar zijn. Wil je dat ze langer zichtbaar zijn? Je kunt ze vastzetten in ‘Hoogtepunten' op je profiel.
  3. Instagram Reels
    Dit is stiekem de TikTok feature van Instagram. Op Instagram Reels film, bewerk en plaats je video's van maximaal 60 seconden. Hier zet je een eigen geluidsfragment, dat van een ander of muziek onder. Instagram Reels vind je in het daarvoor bestemde tabblad op je profiel en onder het Reels icoontje in je feed. Je kunt zelf kiezen of je jouw Reels alleen in het Reels tabblad laat zien, of ook op je feed.
  4. Instagram Guides
    In deze blog-functie kun je een gids maken van berichten die je op je feed hebt geplaatst. De link naar je gids kun je delen in je Instagram Stories. Zo kun je handige overzichten maken van de verschillende soorten content die je plaatst!
  5. Instagram Shopping
    Net als Facebook kan je ook op Instagram je producten verkopen. Als je doelgroep hier aanwezig is, is dit dus een extra manier om de verkoop een boost te geven. Je kan heel gemakkelijk je shop inrichten en vervolgens kan je de producten taggen in foto's/video's op je feed, Instagram Stories en Reels. Instagram is deze functie verder aan het uitbreiden, zodat je straks ook je producten kan taggen in je Instagram Reels. Instagram Shopping wordt dus steeds belangrijker op dit platform. 

Instagram is interessant voor merken om in te zetten voor meer zichtbaarheid en vooral om de persoonlijke kant van het merk naar voren te brengen. Bijvoorbeeld werknemers aan het woord te laten en inspiratie te bieden aan hun (potentiële) klanten en trouwe volgers. Doordat Instagram Shopping nu steeds groter wordt, wordt dit ook steeds interessanter voor merken.

YouTube

YouTube is wereldwijd het grootste videoplatform. In Nederland heeft YouTube begin 2021 9,1 miljoen geregistreerde gebruikers. YouTube kun je namelijk ook gebruiken zonder een account aan te maken, de video's zijn voor iedereen zichtbaar. 

Op YouTube kun je zowel korte als lange video's op je kanaal uploaden. Het aanbod op YouTube is enorm - je kunt het zo gek niet bedenken of het staat erop. YouTube heeft daarom ook een erg diverse gebruikersgroep, van kinderen tot volwassenen. De grootste groep YouTube gebruikers in Nederland is tussen de 15 en 39 jaar oud.

YouTube is voor merken op verschillende manieren in te zetten. Bijvoorbeeld om nieuwe producten te tonen, maar ook om kennis te delen over producten of diensten. Door wekelijks, op vaste momenten serie-achtige video's te delen kan je veel mensen bereiken. Daarnaast kan je ook live gaan op YouTube met je publiek. Zo kan je jouw community in realtime bereiken en met hen in gesprek gaan.  

Voor merken is YouTube interessant om in te zetten onder andere om het bereik te verhogen en meer engagement te krijgen met de doelgroep. YouTube is na Google de grootste zoekmachine en als je hier de juiste video content deelt en de juiste titels, tags en keywords gebruikt kunnen jouw video's door een grotere groep gezien worden. Dit vergroot de zichtbaarheid van je merk. 

Twitter

Twitter is een social media platform waar korte berichten kunnen worden geplaatst, met of zonder afbeelding of video erbij. Begin 2021 heeft Twitter heeft 2,9 miljoen gebruikers in Nederland. De grootste groep Twitter gebruikers in Nederland is tussen de 20 en 39 jaar, daarna volgt de groep tussen 40 en 64 jaar. 

Op Twitter kun je korte berichten (tweets) van maximaal 280 tekens publiceren. Je volgt op dit platform andere gebruikers en #hashtags, deze berichten zie je in je feed verschijnen. Ook video content is op dit kanaal heel erg belangrijk. Tweets met een video worden sneller geretweet dan Tweets met een foto. 

Voor merken is Twitter interessant om in te zetten voor customer service. Veel bedrijven gebruiken dit platform om in contact te komen met hun doelgroep en vragen te beantwoorden. Het is belangrijk voor merken om op dit soort kanalen te laten zien dat je beschikbaar bent om vragen te beantwoorden en klanten verder te helpen. Daarnaast is het ook een goed platform om je kennis te verspreiden. 

Snapchat

Snapchat heeft begin 2021 2,6 miljoen gebruikers in Nederland. Snapchat is vooral onder jongeren populair, verreweg de grootste groep gebruikers is tussen de 15 en 19 jaar. De berichten op Snapchat zijn slechts 24 uur zichtbaar, daarna verdwijnen ze voor je volgers. 

Snapchat is volledig gericht op smartphone gebruikers en was het eerste platform dat zich veel bezig hield met filters, zoals face- GEO- of Argumented Reality. Ook kun je op Snapchat live videochatten en tekstberichten naar elkaar sturen. 

Snapchat is voor merken interessant als ze een jonge doelgroep hebben, aangezien het platform vooral onder jongeren populair is. Het is op dit platform belangrijk om verhalen te vertellen en creatieve content te delen, zoals de filters waar Snapchat om bekend staat. Hierdoor zal je sneller opvallen en zullen mensen je merk ook sneller onthouden.

Pinterest

Pinterest heeft begin 2021 3,9 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan de grootste groep tussen de 20 en 39 jaar is. Pinterest is echt een inspiratieplatform, ofwel een digitaal prikbord, waar je door middel van pins verschillende boards kunt samenstellen en delen. 

Je kunt een pin maken door een afbeelding of video met tekst te uploaden. Hier kun je dan weer een link naar bijvoorbeeld je webshop achter plaatsen of een blog dat je hebt geschreven. 

Doordat Pinterest een zoekmachine is, kan je op de juiste manier veel mensen bereiken en vervolgens ook meer verkeer naar je website leiden. Het platform is vooral interessant voor merken om klanten te inspireren en tips aan te bieden door middel van Pins.

TikTok

TikTok is een relatief nieuw social media platform. Het is een populaire app onder de jeugd met een grote groep gebruikers in de leeftijdsgroep 6 t/m 18 jaar. In 2020 is TikTok echt populair geworden - en is het platform in dat jaar bijna 200% gegroeid. TikTok heeft namelijk in 2022 al 3 miljoen gebruikers in Nederland.

TikTok is een video platform voor jongeren, voorheen stond het bekend als Musical.ly. Op TikTok kun je video's uploaden die maximaal 15 seconden duren. In de app bewerk je direct de video's en voeg je jouw favoriete muziek of geluidsfragment toe. 

TikTok is als merk interessant om op een creatieve manier je zichtbaarheid te vergroten. Dit kan bijvoorbeeld door mee te gaan met de trend van challenges op TikTok.

LinkedIn

Halverwege 2022 heeft LinkedIn 5 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan de grootste groep tussen de 20 en 64 jaar is. LinkedIn is een professioneel netwerk, waar de gebruikers vooral willen leren van experts, hun carrière willen verbeteren en op zoek willen gaan naar nieuwe carrièremogelijkheden. 

LinkedIn werkt zoals de meeste platforms met een berichten-feed, waarop gebruikers foto's, video's, pdf bestanden en geschreven tekst (maximaal 1250 tekens) kunnen plaatsen. Ook heeft LinkedIn de Stories functie, waar verticale foto's of video's geplaatst kunnen worden die 24 uur zichtbaar zijn. Op LinkedIn Articles is het mogelijk voor gebruikers (niet voor bedrijfspagina's) om langere blogs of artikelen te schrijven en te plaatsen. Dit wordt dan weer op je feed en profiel gedeeld met je connecties. 

Als merk is LinkedIn interessant om je kennis en nieuwe innovaties te delen in jouw vakgebied. Ook is LinkedIn interessant voor recruitment.

WhatsApp

Berichtendienst WhatsApp wordt niet altijd gezien als social media platform, maar dat is het zeker wel. WhatsApp heeft halverwege 2022 12,5 miljoen gebruikers in Nederland en is dus eigenlijk het grootste kanaal in Nederland. 

Als merk is WhatsApp vooral interessant om direct te kunnen communiceren met je klant. Zo heb je een persoonlijker en directer contact met de consument. Je kunt WhatsApp bijvoorbeeld inzetten voor klantenservice, aanbiedingen, feedback en updates over de bestelstatus.

Is jouw klant verliefd op je merk?

Ontdek hoe je met Digitale Merkactivatie fans bouwt voor je merk.
Meer leren over Digitale Merkactivatie
Van onderbuik naar onderbouwd

Social media strategie.

Met een goede social media marketing strategie kun je als bedrijf echt waarde en business halen uit je social kanalen. Begin niet zomaar met posten, maar denk na over een sterke strategie en werk aan je merkbekendheid. 

Hoe social media inzetten als bedrijf?

Onderzoek waar de doelgroep van jouw organisatie aanwezig is, zodat je jouw strategie en doelen op deze kanalen aan kunt passen. Het is voor social media belangrijk om doelen te stellen. Wat wil je precies uit de kanalen halen? Wil je meer bereik op social media genereren? of juist een hoge engagement? Wil je jouw naamsbekendheid vergroten? Of wil je direct sales uit je account genereren? Bepaal voor jou de meest relevante doelen, zo haal je als bedrijf het meeste uit jouw social media.

Zo kies je het social media kanaal

Om het juiste social media platform voor jouw bedrijf te kiezen kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Op welk platform is je doelgroep actief?
  • Welk platform sluit aan met het type content dat je wil delen?
  • Welk platform sluit aan bij de doelen die je gesteld hebt?
  • Welk platform wordt veel gebruikt in je vakgebied?

Zo deel je de juiste content op jouw sociale media

Nu je jouw kanalen hebt gekozen en doelen hebt gesteld is het belangrijk om de juiste, onderscheidende content te maken om te werken aan je doelen. De content is afhankelijk van het kanaal en het doel dat je gesteld hebt. Hoe je dat doet lees je in het whitepaper ‘Content waar je marketing van groeit'. 

Launching Rocket
Je doet 't niet voor niets

De voordelen van social media marketing.

  • Brand Awareness
    Door actief aanwezig te zijn op de juiste social kanalen verhoog je de zichtbaarheid van je merk, bouw je vertrouwen op en maak je impact. Je merk wordt herkenbaarder en komt sneller in het geheugen van potentiële klanten wanneer ze op zoek zijn naar producten of diensten die jij aanbiedt.
  • Betrokkenheid
    Door je bedrijf en je product(en) online te laten zien en klantvragen te beantwoorden, verhoog je de betrokkenheid van de klant. Hierdoor voelen ze zich meer verbonden met je merk en zijn ze eerder geneigd om bij je te kopen of positieve mond-tot-mondreclame te verspreiden.
  • Meer traffic
    Het inzetten van de juiste kanalen en de juiste content zorgt er op lange termijn voor dat je meer traffic genereert naar je website. Dit betekent niet alleen meer potentiële klanten, maar ook meer kansen om waardevolle leads te genereren en je online aanwezigheid te vergroten.
  • Fans bouwen
    Door de interactie aan te gaan met je doelgroep en ze te helpen met hun problemen, bouw je aan echte fans. Deze fans worden niet alleen klanten, maar ze worden ook pleitbezorgers van je merk. Ze zullen positief praten over je producten of diensten en anderen aanmoedigen om ook met jou in zee te gaan.
  •  Directe Klantinteractie
    Social media stelt bedrijven in staat om rechtstreeks in contact te komen met hun klanten. Het biedt een platform waarop je vragen kunt beantwoorden, feedback kunt ontvangen en zelfs problemen kunt oplossen, wat zorgt voor een sterke klantrelatie en loyaliteit.
  • Doelgerichte Advertentiemogelijkheden
    Social media platforms bieden geavanceerde advertentieopties waarmee je je doelgroep heel specifiek kunt targeten op basis van demografische gegevens, interesses en gedrag. Dit verhoogt de effectiviteit van je marketingcampagnes en helpt om je advertentiebudget efficiënt te besteden.
  • Verhoogde zichtbaarheid en bereik
    Door regelmatig content te delen en interactie te hebben op social media, vergroot je de zichtbaarheid van je merk. Content die wordt gedeeld door je volgers kan ook viraal gaan, waardoor je bereik exponentieel kan groeien.

  • Marktonderzoek en concurrentieanalyse
    Social media biedt waardevolle inzichten in wat er speelt in jouw branche en wat je concurrenten doen. Dit stelt je in staat om je strategie voortdurend aan te passen en concurrentievoordeel te behalen.
Hoe heurt het eigenlijk?

Zo doen we social media marketing.

In de fasen van de customer journey heeft jouw doelgroep aan verschillende soorten content behoefte. Het Zien-Wensen-Denken-Doen-Ervaren-model van De Nieuwe Zaak helpt om de samenhang tussen diverse soorten content te blijven zien. 

ZWDDE model-02

Leer ons kennen!

Social media marketing zit vooral in het digitale merkactivatie (zien en wensen) gedeelte. De gebruiker maakt kennis met jouw merk en kan zich door jouw content laten inspireren. Ook de informatiefase (denken) is mogelijk op social media. Op de sociale media is het belangrijk om aantrekkelijke content te maken, zo speel je in op de behoefte van je doelgroep en presteren de kanalen beter! Voor elke behoefte is een ander kanaal geschikt.

Leer het van de meesters

Social media marketing bij DNZ.

Maar, hoe zorg je ervoor dat je social media kanalen beter presteren? Of hoe je bijvoorbeeld voor kwalitatieve social content zorgt dat een hoge engagement heeft? Bij De Nieuwe Zaak helpen onze social media experts om jouw doelen te bepalen en te behalen. Je kunt zelf je gehele social media marketing uitbesteden. Hoe?

  • Social Media Scan

    Met behulp van onze Social Media Scan weet je precies waar je staat met je social kanalen. We kijken naar het bereik op de kanalen, de activiteit op je social media accounts, de engagement en de kwaliteit van de content. Vervolgens delen we een aantal adviezen waar je zelf mee aan de slag kan of waar onze specialisten je mee kunnen helpen. 

  • Social Media Plan

    Wil je meer volgers op social media? Meer engagement? Of juist meer verkeer vanuit social media naar je website? In het Social Media Plan wordt je social media strategie geschetst en geven onze specialisten advies met welke stappen je deze doelen kan behalen.

  • Social Media Brainstorm

    Kwalitatieve content is belangrijk om op social media beter te presteren. Tijdens de Social Media Brainstorm gaan onze specialisten samen met jou brainstormen over nieuwe content formats, die goed aansluiten bij de doelen die zijn opgesteld voor de kanalen.

  • Social Media ondersteuning

    Heb je content gemaakt voor je social kanalen? Maar weet je niet zeker of dit goed zal scoren of kwalitatief goed is? Dan is het natuurlijk altijd fijn als er iemand met je meekijkt. Onze experts doen content reviews en geven tips over o.a. je community management, zodat je zeker weet dat je alles haalt uit je social media.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Ontdek hoe je met Digitale Merkactivatie merkvoorkeur en loyale klanten opbouwt.
Meer leren over Digitale Merkactivatie