Absalom Warkor 12 mei 2023 20 minuten leestijd

Onze best practices rondom LinkedIn advertising

LinkedIn is een ideaal platform voor bedrijven die hun doelgroep op de zakelijke markt willen bereiken en het merk willen laten groeien. Een goede manier om je marketing inspanningen op LinkedIn naar een hoger niveau te tillen is via LinkedIn adverteren. LinkedIn heeft meer dan 700 miljoen actieve gebruikers waarvan meer dan 9 miljoen in Nederland. Een enorm bereik dus, maar hoe zorg je ervoor dat je met LinkedIn adverteren het maximale eruit haalt? In dit blog vind je alle best practices om je LinkedIn campagnes succesvol te maken.

Ontdek in deze ultieme gids voor Digital Advertising hoe je jouw doelgroep  écht bereikt met datagedreven adverteren.

Wat is LinkedIn advertising?

Laten we eerst helder krijgen wat LinkedIn advertising is. LinkedIn advertising is een manier om je merk of bedrijf te promoten op het grootste zakelijke sociale netwerk ter wereld. Je kunt slimme advertenties maken die mensen bereiken op basis van hun baan, industrie, interesses en nog veel meer. Zo kun je bijvoorbeeld specifiek targeten op de B2B markt. Daarnaast zijn er een aantal handige tools om je campagnes te optimaliseren en te meten en er zijn verschillende advertentie types die je doelgroep op een unieke manier bereiken.

Het verschil tussen campagnegroepen, campagnes en advertenties.

Campagnegroepen, campagnes en advertenties zijn drie verschillende niveaus in het LinkedIn advertentie platform. Een campagnegroep is de hoogste niveaustructuur waarin je meerdere campagnes kunt maken en verschillende campagnes kunt ordenen. Dit is vooral handig wanneer je vaak adverteert en meerdere advertenties tegelijk laat lopen. Een campagne is het tweede niveau en omvat een specifieke advertentiedoelstelling, zoals het genereren van websiteverkeer of het vergroten van merkbekendheid. Advertenties zijn het laagste niveau. Dit zijn de individuele advertenties die binnen een campagne worden weergegeven.

Wat zijn de verschillende opties om te adverteren op LinkedIn? 

Er zijn verschillende manieren om te adverteren op LinkedIn. Wanneer je de keuze maakt voor een bepaald type advertentie is het van groot belang om rekening te houden met het doel van je LinkedIn advertentie en de manier waarop het advertentietype hier invulling aan geeft.

De beste LinkedIn campagne opties voor meer leads

Single image advertentie

Single image advertentie LinkedIn advertising blog

Single image ads maken gebruik van één afbeelding en een stuk tekst om je merk te presenteren, je product of service te promoten, of om leads te genereren. Dit is een van de meest gebruikte manieren om te adverteren op LinkedIn. Een groot voordeel van Single image ads is dat het over de hele funnel in te zetten is en dat het de mogelijkheid biedt om een duidelijke call-to-action toe te voegen. En met de mogelijkheid om je LinkedIn advertentie te sponsoren, kun je je bereik vergroten en je merkbekendheid vergroten onder een breder publiek.

Carrousel advertentie

Een carrousel advertentie is als een interactieve diavoorstelling waarmee je meerdere afbeeldingen en video’s in één advertentie kunt plaatsen. Vertel met behulp van deze afbeeldingen een boeiend verhaal en zorg voor gevarieerde inhoud. Carousel LinkedIn ads bieden je de mogelijkheid om meerdere beelden of video's te gebruiken om je boodschap over te brengen, waardoor je meer ruimte hebt om je verhaal te vertellen en je merk te presenteren. Je kunt ook verschillende call-to-actions toevoegen aan elke dia, waardoor je de kans vergroot om leads te genereren en conversies te stimuleren.

Video advertentie

Video is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het digitale landschap, omdat je hiermee de aandacht van je doelgroep kunt trekken, vasthouden en impact kunt maken. Ook LinkedIn biedt de mogelijkheid om te adverteren met video ads. Video LinkedIn ads zijn ideaal om merkbekendheid te vergroten, omdat je hiermee je merk en je kernwaarden kunt visualiseren. Op dit moment wordt op LinkedIn vooral gebruikgemaakt van horizontale video en vierkante video, maar het ligt in de lijn der verwachting dat de videoformats ook op LinkedIn beeldvullender gaan worden. Bij video ads zijn er verschillende manieren om je doelgroep te retargeten. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om te retargeten op basis van kijkgedrag. Dit biedt de mogelijkheid om te filteren op de interactie die je doelgroep is aangegaan.

Video advertentie LinkedIn advertising

Document advertentie

Document advertentie LinkedIn advertising blog

Een document ad op LinkedIn is een advertentie indeling waarmee je documenten, zoals een whitepaper, e-book, rapport of presentatie, rechtstreeks in je advertentie kunt delen. Gebruikers kunnen op je LinkedIn advertentie klikken en het e-book downloaden door het document te openen en te downloaden, en zijn hiertoe ook meer geneigd. Dit advertentietype is op meerdere manieren in te zetten. Het is bijvoorbeeld een goede manier om leads in het midden van de klantreis te triggeren door cases te laten zien van bestaande klanten die een grote mijlpaal hebben bereikt, maar ze zijn bijvoorbeeld ook handig om aan het begin van de klantreis awareness te creëren met inspirerende sponsored content, zoals een e-book, whitepaper of cheatsheet.

Single job ad

Als je op zoek bent naar manieren om jouw bedrijf te promoten en de perfecte kandidaat voor jouw vacature te vinden, kan het plaatsen van single job LinkedIn ads een geweldige optie zijn. Deze advertenties verschijnen direct in de LinkedIn-feed van een gebruiker en promoten één vacature die ook op LinkedIn moet worden geplaatst. Ze worden weergegeven aan gebruikers op desktop en mobiele apparaten.

Campaign manager

Om een single job ad-campagne te maken, moet je naar jouw LinkedIn Campaign Manager gaan en op "Campagne maken" klikken. Kies vervolgens "Werving" als jouw advertentiedoel en "Gesponsorde Content" als advertentie-indeling. Selecteer de LinkedIn-pagina en vacature die je wilt promoten en definieer jouw doelgroepcriteria op basis van locatie, bedrijfsgrootte, functie, etc.

Nadat je jouw campagne via de campaign manager hebt gestart, kun je de prestaties ervan volgen aan de hand van statistieken zoals klikken, vertoningen en sociale acties. Je kunt ook de demografische rapportage gebruiken om inzicht te krijgen in jouw doelgroep op basis van factoren zoals leeftijd, geslacht, locatie en functie.

Door een single job ad te plaatsen op LinkedIn, breng je jouw vacature onder de aandacht van de juiste mensen op het juiste moment. Dit kan jou helpen om jouw vacature snel te vervullen en de juiste kandidaat te vinden voor jouw bedrijf.

Follower ad

Follower ad LinkedIn advertising blog

De LinkedIn follower ad kan gebruikt worden voor twee campagnedoelen binnen LinkedIn, namelijk:

  1. Brand awareness
  2. Engagement

De campagne kan gebruikt worden voor gebruikers die jouw bedrijf nog niet volgen, potentiële klanten en huidige volgers. Voor huidige volgers kan er een call-to-action worden toegevoegd naar keuze. De follow-button zal dan worden vervangen.

Het voordeel van follower ads is dat de informatie die wordt getoond in de LinkedIn ads gepersonaliseerd is. In deze dynamische advertenties zijn de foto en naam van de gebruiker dynamisch.

Spotlight ad

De spotlight ad lijkt op de follower ad. Zoals gezegd is de follower ad gericht op het volgen van een LinkedIn pagina. Een spotlight ad heeft meerdere functies en kan gebruikt worden voor campagnedoelen als:

  1. Brand awareness
  2. Website visits
  3. Job applicants

Het verschil zit hem in de volgende twee functies:
  • Tekst van de CTA die je kan aanpassen (tot 18 karakters inclusief spaties).
  • Het toevoegen van een achtergrond image.

Text ads

De text advertenties worden aan de rechterkant weergegeven van de LinkedIn interface. Als je overweegt om zulke message ads te gebruiken, zijn er enkele best practices die je moet overwegen om de prestaties van je LinkedIn advertenties te maximaliseren. 

  1. Begin met het kiezen van een krachtige headline die nieuwsgierigheid opwekt en aanzet tot actie.
  2. Zorg ervoor dat je CTA duidelijk en beknopt is en dat het doel van de advertentie goed wordt gecommuniceerd.
  3. Gebruik in de beschrijving van je gesponsorde berichten beknopte zinnen en focus op de belangrijkste voordelen of kenmerken van je aanbod.
  4. Gebruik relevantie en personalisatie om ervoor te zorgen dat de advertentie aansluit bij de interesses en behoeften van je doelgroep.
  5. Test regelmatig verschillende elementen van je LinkedIn advertenties, zoals de headline, beschrijving en CTA, om te zien wat het beste werkt voor jouw specifieke doelgroep.

Door deze best practices te volgen, kun je ervoor zorgen dat jouw text ads goed presteren en de juiste doelgroep bereiken.

Lead gen forms

LinkedIn lead ad LinkedIn advertising blog

Met leadgeneratie formulieren kun je makkelijk leads genereren via LinkedIn advertenties. In plaats van dat de potentiële lead naar een externe website wordt gestuurd om een formulier in te vullen, wordt het formulier rechtstreeks op LinkedIn weergegeven. Dit maakt het voor gebruikers eenvoudiger om hun gegevens in te vullen en/of zich aan te melden voor meer informatie.

Creëer voor jouw lead gen forms aantrekkelijke en relevante advertenties met een duidelijke call-to-action die de potentiële leads aanmoedigt om hun gegevens achter te laten. Maak een aantrekkelijk formulier dat niet te lang is en vraag alleen naar de informatie die je nodig hebt. Zorg ervoor dat je formulier in lijn is met je merk en dat je automatische follow-up e-mails verstuurt naar degenen die hun gegevens hebben achtergelaten.

Conversation ad

Deze manier van adverteren via LinkedIn is vanaf 10 januari 2022 afgeschaft binnen de EU.

Event advertising

Organiseer je binnenkort een evenement en wil je dit onder de aandacht brengen bij een gerichte doelgroep? Dan is LinkedIn adverteren met event ads ideaal. Met event ads breng je met behulp van een afbeelding of video, titel, beschrijving, datum en locatie je evenement onder de aandacht. Daarnaast is het mogelijk om een call-to-action knop toe te voegen waarmee geïnteresseerden zich kunnen aanmelden. Dit is dus een erg effectieve manier om deelnemers voor je evenement te werven en je merk onder de aandacht te brengen.

Conversies behalen door LinkedIn adverteren.

Als bedrijf actief op LinkedIn is het belangrijk om de effectiviteit van je LinkedIn-campagnes te meten en te controleren of je de juiste doelen bereikt. Maar hoe weet je of je campagnes succesvol zijn? Dit kun je achterhalen door gebruik te maken van de LinkedIn tracking pixel. Benieuwd wat de LinkedIn tracking pixel is, hoe je deze kunt gebruiken om conversies te meten en hoe je deze instelt in Google Tag Manager?

De LinkedIn tracking pixel

De LinkedIn tracking pixel is een stukje code dat je op jouw website kunt plaatsen om bij te houden welke LinkedIn leden jouw website bezoeken. Dit kan je doen door middel van Google Tag Manager of met behulp van een developer. Daarnaast kun je met de pixel retargeting toepassen en conversies meten. Zo kun je bijvoorbeeld bijhouden hoeveel mensen zich hebben ingeschreven voor jouw nieuwsbrief, hoeveel mensen jouw sponsored content zoals een whitepaper hebben gedownload of hoeveel mensen een product hebben gekocht. Door conversies te meten kun je de effectiviteit van je campagne meten en bijsturen waar nodig.

LinkedIn Insight Tag

Om gebruik te maken van de LinkedIn tracking pixel kun je deze eenvoudig instellen via Google Tag Manager. Let er wel op dat je de LinkedIn Insight Tag 2.0 toevoegt in plaats van de LinkedIn Insight Tag, omdat deze versie ondersteuning biedt voor meerdere domeinen en geoptimaliseerd is voor snellere laadtijden van pagina’s. Daarnaast is deze tag betrouwbaarder in het bijhouden van gebeurtenissen en biedt het meer gedetailleerde informatie over de LinkedIn leden die jouw website bezoeken zoals functietitels en bedrijfsnamen.

Wil je meer weten over hoe je de LinkedIn Insight Tag 2.0 toevoegt in Google Tag Manager en hoe je conversies instelt met de LinkedIn Insight Tag? Neem dan contact met ons op, onze experts helpen je graag verder.

Onze best practices om jouw advertenties succesvol in te zetten.

Wanneer je gaat adverteren op LinkedIn is het handig om te leren van onderstaande best practices. 

Definieer je doelgroep

Binnen LinkedIn zijn er erg specifieke targeting opties voor de B2B markt. Zo is het mogelijk om je doelgroep te targeten op demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht, locatie, taal, functietitel en bedrijfsgrootte. Daarnaast is het mogelijk om je doelgroep te targeten op basis van interesses en activiteiten van LinkedIn gebruikers zoals bijvoorbeeld het delen van inhoud of lid zijn van een groep. Het is zelfs mogelijk om je advertenties te richten op specifieke accounts en LinkedIn gebruikers die vergelijkbaar zijn met bestaande klanten of je doelgroep. Deze gematchte doelgroepen zijn een goede manier om je LinkedIn campagnes naar een hoger niveau te tillen. Hiermee kun je doelgroep lijsten uploaden en op basis hiervan lookalikes aanmaken en retargeten.

Maak duidelijke doelstellingen

Het bepalen van doelstellingen is cruciaal voor het succes van adverteren op LinkedIn. Door specifieke doelen te stellen is het makkelijker om je campagneresultaten te meten en te analyseren. Een aantal KPI’s die hierbij belangrijk zijn, zijn bijvoorbeeld het aantal kliks, cost per click, return on investment conversies en het aantal impressies waar je naar streeft. Hierbij is het van belang om in elke fase van de klantreis een ander doel te stellen. Hiervoor kun je een doelstelling selecteren met een passende KPI zodat je goed inspeelt op de hele funnel.

Maak aantrekkelijke advertenties 

Dit klinkt misschien cliché, maar het is van groot belang om je LinkedIn advertenties zo aantrekkelijk mogelijk te maken zodat je de aandacht van je doelgroep trekt en je doelgroep uiteindelijk motiveert om over te gaan tot actie. Dit doe je onder andere door bij het campagne instellen het juiste advertentietype te kiezen om je boodschap zo goed mogelijk over te brengen en te ondersteunen. Daarnaast is het van belang om voor jouw specifieke advertenties opvallende afbeeldingen en video’s te gebruiken die passen bij je merk en je kernwaarden.

LinkedIn campagne opzetten: een overzichtelijk stappenplan.

Adverteren op LinkedIn is eigenlijk vrij eenvoudig. Volg onderstaande stappen om je eerste LinkedIn-campagne op te zetten. Let op: een campagne kan bestaan uit meerdere advertenties.

Stap 1. Bepaal je doelstellingen en doelgroep

Voordat je begint met adverteren op LinkedIn, moet je weten wie je wilt bereiken en wat je van ze wilt. Stel duidelijke doelen en doelstellingen op voor je campagne, zodat je kunt meten of je succesvol bent geweest. Zorg ervoor dat je deze doelstelling SMART formuleert, dus bijvoorbeeld "Met campagne X wil ik adverteren op LinkedIn. Hiermee wil ik mijn sponsored content aanjagen, met Y aantal leads, tegen een budget van Z".

Stap 2. Maak een campagnegroep en campagne aan

Nadat je je doelstellingen en doelgroep hebt bepaald, kun je een campagnegroep en campagne aanmaken in de LinkedIn-advertentiebeheerconsole. Kies de juiste advertentiedoelstelling, zoals websitebezoeken of leadgeneratie, en geef je campagne een duidelijke naam.

Stap 3. Maak advertenties aan

Vervolgens kun je binnen je campagne advertenties maken. Je kunt verschillende soorten advertenties maken, zoals gesponsorde content of gesponsorde InMails, afhankelijk van je doelstellingen en doelgroep. Bij “Plaatsingen” kun je kiezen voor LinkedIn audience network. LinkedIn heeft een bepaald netwerk aan sites en apps, waar je campagne ook verspreid kan worden. Voor meer zichtbaarheid is LinkedIn audience network dus een welkome aanvulling waarbij de doelgroep het beste aansluit bij jouw getargete doelgroep.

Stap 4. Stel je budget en biedstrategie in

Tot slot kun je je budget en biedstrategie instellen. Je kunt kiezen tussen een dagbudget en een totaalbudget voor je campagne, en je kunt bieden op basis van klikken, impressies of leads. Zorg ervoor dat je biedstrategie past bij je doelstellingen en budget.

Belangrijk om op te letten is om je campagne regelmatig te monitoren en te optimaliseren op basis van de prestaties. Zorg ervoor dat je targeting en advertenties relevant zijn voor je doelgroep en gebruik A/B-testen om te zien welke advertenties het beste werken. Door deze stappen te volgen en je campagne goed te monitoren, kun je een effectieve LinkedIn-advertentiecampagne opzetten en je doelstellingen bereiken.

De basis van een effectieve LinkedIn advertentie strategie

De basis van een effectieve LinkedIn-advertentiestrategie is dus om te beginnen met het definiëren van je doelstellingen en doelgroep, zodat je gerichte en relevante advertenties kunt maken die aansluiten bij de interesses en behoeften van je doelgroep. Zorg ervoor dat je campagne, targeting en advertenties consistent zijn en zorg dat ze bijdragen aan je doelstellingen. Blijf je campagne monitoren en optimaliseren om ervoor te zorgen dat je de beste resultaten behaalt.

Advies nodig over LinkedIn adverteren?

Haal het maximale resultaat uit campagne gericht adverteren. Haal jij jouw doelstellingen met jouw LinkedIn account of de inzet van andere advertenties? Of kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Ga samen met ons aan de slag met digital advertising, onze experts helpen je bij het zetten van de volgende stap.

Aan de slag met Digital Advertertising

avatar

Absalom Warkor

Als social advertising consultant weet Absalom alles over adverteren via social media.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen