CONTACT
Tijd voor een praatje: +31 (0) 38 423 0163
Contact
Tijd voor een praatje: +31 (0) 38 423 0163
Contact
De ultieme gids voor digital advertising.

Starten met
Digital Advertising

Ontdek in deze ultieme gids voor Digital Advertising hoe je jouw doelgroep écht bereikt met datagedreven adverteren.

Ontdek 8 oplossingen voor digitale marketing zonder cookies

Bereik meer met Digital Advertising

Door online te adverteren zet je jouw doelgroep aan tot actie! Zet jouw volgende stap en ontdek alles over Digital Advertising.

Hoe kun je adverteren zonder cookies?

Ontdek in dit spiekbriefje hoe je marketing zonder cookies inzet.
Ontdek 8 oplossingen voor digitale marketing zonder cookies
Waar je doelgroep je zoekt

Wat is Digital Advertising?

Online advertising is het betaald promoten van je product of dienst via het internet. Het creëren van berichten om je doelgroep te motiveren of te overtuigen om een bepaalde actie te ondernemen. Advertenties komen in allerlei vormen en maten. Denk je meteen aan de banners die je op sites als nu.nl ziet? Influencers die producten aanprijzen? Of de sponsors die je voor, tijdens of na YouTube video’s ziet? Dat alles is online advertising. 

Online adverteren kan verschillende doelen hebben. Zoals:

  • Meer leads binnenhalen voor sales
  • Omzetgroei realiseren in de webshop
  • Winkelbezoek genereren
  • Sales genereren voor nieuwe en bestaande producten of diensten
  • Merkbekendheid genereren voor je bedrijf, product of dienst

Advertising of marketing?

De termen marketing en advertising worden nog wel eens door elkaar gehaald. Feit is dat advertising onderdeel is van marketing. Marketing gaat over het grotere plaatje over hoe een bedrijf merkbekendheid genereert en nieuwe klanten overtuigt om een product of dienst af te nemen. Vaak wordt gesproken over full funnel marketing, de combinatie tussen Digitale Merkactivatie en Performance Marketing. Advertising is onderdeel van Performance Marketing. Het omvat het betaald communiceren van de berichten die de potentiële klant moet overtuigen rondom de marketingdoelen.

Download 8 tips voor digitale marketing zonder cookies.

 

Merkactivatie

 

Alles op een rijtje hebben

Verschillende soorten Digital Advertising.

Er zijn volop mogelijkheden om met betaalde digitale media je doelgroep te bereiken. Digital Advertising kan daarom binnen de hele klantreis een belangrijke rol spelen. Wereldwijd gebruiken meer dan 4 miljard mensen het internet. Vanaf 2005 is dit een groei van 300%! Adverteer je niet online, dan loop je achter op je concurrenten.

Online adverteren is op veel verschillende kanalen en platform in te zetten. Zet bijvoorbeeld video en programmatic display in om je doelgroep te informeren of te activeren. Of maak gebruik van transactie- of lead gerichte performance marketing campagnes. Zoals zoekmachine marketing, vergelijkers en marketplaces. Of wat dacht je van het veelzijdige adverteren op social media?

De juiste doelstellingen

Door het juiste kanaal of platform in te zetten kun je goed sturen op het behalen van jouw doelstellingen. Dat kan bijvoorbeeld omzet, bereik, winst of engagement zijn. En altijd geldt: Hoe beter je campagnes zijn ingericht, hoe beter het resultaat en hoe meer je uit jouw geïnvesteerde budget haalt.

Digital Advertising is voor elke organisatie waarbij digitale marketing een rol speelt. B2C of B2B, retail of service, webshop of groothandel; voor alle sectoren en branches kan het van toegevoegde waarde zijn. Je kunt op veel manieren gebruik maken van Digital Advertising. Hieronder staan de meest voorkomende advertentiemogelijkheden uitgelegd.

Search Engine Advertising (SEA).

SEA, of zoekmachinemarketing, is het adverteren op resultaten in een zoekmachine zoals Google. Waar je met SEO je organische zoekresultaten verbetert, richt SEA zich op het adverteren op een prominente plek in de zoekresultaten.

Zoekmachines als Google zijn voor het internet ontzettend belangrijk. Want, wie zoekt er nu niet dagelijks meerdere dingen op via een zoekmachine? Daarom is SEA een belangrijke speler in digital advertising.

Betalen voor zoekmachine resultaten betekent niet dat je automatisch een plek bovenin de resultaten krijgt. Wil je adverteren op zoekwoorden, doelgroepen of andere criteria dan kun je via een biedingsysteem inzetten. Naast de prijs wordt ook de relevantie van je content meegenomen in de overweging of je wel of niet hoog in de resultaten terecht komt. Dit zorgt ervoor dat de zoekresultaten voor de gebruikers relevant blijven.

Adverteren in Google

Hoewel er een boel zoekmachines zijn, zoals Bing, is Google de grootste speler in de markt. De advertenties in Google zijn op te delen in drie categorieën:

  1. Google Search Ads
    Dit zijn de tekstuele advertenties die je boven- en onderaan een Google zoekresultaten pagina ziet.
  2. Google Shopping Ads
    Productadvertenties die bovenaan de zoekresultaten staan.
  3. Google Display Ads
    Banners die je ziet op andere websites, zoals Nu.nl.

    Het doel van SEA is om zoveel mogelijk conversies te genereren. Conversies kunnen bestaan uit direct verkopen, offertes aanvragen of leads genereren. Maar ook minder directe verkopen als verkeer naar je website of naamsbekendheid genereren kan een doel van SEA zijn. Dit tegenover een bepaald aantal kosten per conversie, of met een vast budget.

De voordelen van SEA

Het voordeel van SEA is dat je campagne snel online is. Ook bepaal je zelf de juiste focus en heb je direct inzicht in de resultaten.

Display Advertising.

Display advertising draagt bij aan het bouwen van brand awareness, de zichtbaarheid van je merk en het realiseren van websiteverkeer en leads. Display is niet bij uitstek het kanaal dat voor conversie zorgt, maar het kan wel zorgen voor een eerste contactmoment. Ook is het mogelijk om bestaande websitebezoekers met retargeting display advertenties opnieuw te benaderen.

Display Advertising voorbeelden

Onder display advertising vallen de banners die je op verschillende websites en platformen, zoals apps, ziet. Een display banner bevat een afbeelding, logo en call-to-action. De afbeelding hoeft bij display niet statisch te zijn! Er zijn volop mogelijkheden om op te vallen bij je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan animaties. Belangrijk is wel dat je advertenties relevant en design technisch sterk zijn. Want, succes is niet vanzelfsprekend!

De voordelen van Display Advertising

Zit jouw display ad goed in elkaar, dan kun je profiteren van een aantal mooie voordelen. Zoals:

  • Resultaatgericht adverteren
    Met display advertising test je continu welke boodschap, data, doelgroep en platform het beste werkt voor jouw campagne. Zo stuur je continu op het beste resultaat.
  • Groot bereik
    Met display advertising bereik je potentiële klanten, ook als ze je nog niet kennen of naar je op zoek zijn! Dit kan een waardevol eerste contactmoment opleveren. Je target bijvoorbeeld op demografie, geografie, affiniteit en aankoopintentie - over het hele internet.
  • Maak impact
    Zorg voor een onvergetelijke eerste kennismaking met jouw merk of product. Dat doe je met goed ontworpen uitingen en door out of the box te denken. Verwerk bijvoorbeeld video’s, animaties of zelfs games in je advertentie. Zo val je pas écht op.

Programmatic Advertising.

Programmatic Advertising is de meer geavanceerde slag in Display Advertising. Tijd, plaats en context van adverteren is belangrijk. Daarvoor maak je gebruik van bijvoorbeeld klantdata of andere databronnen, bijvoorbeeld uit sociale media. Steeds meer advertentiecampagnes worden geautomatiseerd. Zo beslissen systemen en algoritmes welke biedingen worden geplaatst voor welk kanaal. Dat is programmatic advertising.

Programmatic advertising is vaak afhankelijk van cookies. Cookies zorgen er namelijk voor dat gebruikers en hun online gedrag herkend worden, wat weer gebruikt wordt voor advertenties. Hierdoor kun je de juiste boodschap op de juiste tijd en plaats vertonen aan je doelgroep. Met het verdwijnen van third-party cookies en de steeds kortere geldigheid van first-party cookies is het lastiger om echt gepersonaliseerd te adverteren. Maar, ook zonder cookies kun je relevante advertenties vertonen!

Ontdek 8 oplossingen voor digitale marketing zonder cookies

Video Advertising.

Video advertising is een goed voorbeeld van de ontwikkelingen binnen advertising. Platformen als Facebook, Instagram, Youtube, Snapchat en TikTok zijn platformen waar video ads goed in te zetten zijn. Ook de videomogelijkheden binnen andere medianetwerken zijn steeds omvangrijker. Een voorbeeld hiervan zijn direct deals tussen partijen of andere platforms waar je video’s kunt beheren.

Video’s worden door verschillende algoritmes meer gewaardeerd dan afbeeldingen en tekst. Uit onderzoek blijkt dat in 2020 de kijktijd van video’s met 85% is gestegen. Het aandeel korte video’s op platforms als TikTok is met 62% gestegen. De grootste groeier zijn lange video’s van 30 tot 60 minuten: vergeleken 2019 is dit aandeel met 140% gestegen.

Adverteren door middel van een video maakt het mogelijk om je boodschap extra duidelijk over te brengen aan je doelgroep. Met de hogere attentiewaarde en uitgebreide targeting mogelijkheden zijn video ads voor veel organisaties erg interessant.

De voordelen van video advertenties

  • Hoge attentiewaarde
    Je kunt je doelgroep bereiken met krachtige content. Dit versterkt de merkherkenning en merkbeleving.
  • Uitgebreide targetingopties
    Adverteerders kunnen uitgebreid targeten! Denk aan video viewers, lookalikkes, interesses, engagement, life events, custom intents en doelgroepen met een hoge aankoopintentie.
  • Zorgt voor zichtbaarheid
    Je creeert bereik en frequentie.
  • Goed meetbaar
    Online video advertenties zijn beter meetbaar dan traditionele kanalen zoals televisie of radio. Er zijn genoeg tools beschikbaar die voor alle gewenste inzichten zorgen.

Social Media Advertising.

Nederland telt ruim 17 miljoen social media accounts. Dat is an sich al een reden om op social media te adverteren! Kanalen als LinkedIn, Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube en TikTok worden zowel privé als zakelijk gebruikt. Dit zorgt ervoor dat er volop inzicht is in gedrag, interesses, demografie en beroepen. Oftewel: reden genoeg om Social Advertising campagnes in te zetten.

Op social media bereik je een specifieke doelgroep effectief en snel. De kracht van adverteren op social media is dat je visueel kunt opvallen bij je (potentiële) doelgroep, doordat je zo nauwkeurig kunt targeten. Content en creatie spelen hierbij een belangrijke rol, omdat onderscheidendheid ontzettend belangrijk is.

Bij social advertising is het belangrijk om vanuit strategisch oogpunt te kijken naar de meerwaarde. Wat is de doelstelling, boodschap en doelgroep? En welke platformen horen daarbij?

De voordelen van Social Media Advertising

  • Uitgebreide targeting
    Social media kent een enorm aanbod van targetingopties om doelgroepen te bereiken en te onderscheiden.
  • Effectief op doelstellingen sturen
    Is je advertentie goed uitgewerkt, dan stuur je effectief op je doelstellingen. Ongeacht of het bereik, traffic, leads of omzet is.
  • Goed om naamsbekendheid te genereren
    Social advertising is goed in te zetten om naamsbekendheid te genereren op een doelgerichte manier. Zo zorg je voor interactie rondom je product of merk bij jouw ideale doelgroep.
  • Realtime inzichten
    Adverteer je op social media, dan heb je direct inzicht in je statistieken zoals kosten, bereik en (micro)conversies. Dit zorgt ervoor dat je op ieder moment je campagnes kunt optimaliseren en bijsturen.

Marketplaces.

Online marketplaces zijn digitale platformen waarop meerdere partijen services of producten aanbieden. Voorbeelden hiervan zijn bol en Amazon. De marketplace brengt vraag en aanbod samen en faciliteert dit proces, inclusief de betaling. Het verdienmodel van de marketplace is dat bedrijven een vergoeding per verkoop (vaak een percentage van de omzet) betalen. Op Marketplaces adverteren is dan ook waardevol voor veel organisaties. 

Verschillende soorten marketplaces

Er bestaan verschillende typen marketplaces:
  • Verticale marketplace
    Hier worden producten op één specifiek gebied of niche verkocht. Een voorbeeld: ikwilvanmijnautoaf.nl - hier (ver)kopen mensen hun tweedehands auto - en niets anders.
  • Horizontale marketplace
    Op een horizontale marketplace verkopen verschillende merken hun producten of diensten, die allemaal iets met elkaar te maken hebben. Een voorbeeld hiervan is Booking. Op deze marketplace kun je alles rondom een reis kopen: van vlucht tot verblijf tot het huren van een auto.
  • All-in-one marketplace
    Op dit type marketplace kun je allerlei verschillende producten of diensten aanbieden. Een voorbeeld hiervan is Amazon of bol.

Platforms zijn belangrijker dan ooit

De markt verschuift steeds meer naar een platformeconomie. Dat houdt in dat grote, online platform vraag en aanbod door slimme algoritmes met elkaar verbinden - via een digitale marktplaats. Voor de consument betekent dit vooral gemak. Door een one-stop-shop ervaring te bieden bij een vertrouwde partij die de laagste prijs en beste ervaring biedt.Voor bedrijven betekent dit een machtsverschuiving. Die gaat ten koste van offline verkopen en kleine webshops. Deze ontwikkelingen zijn bedreigingen, maar bieden ook grote kansen voor organisaties! Ben je aanwezig op een marketplace, dan ben je aanwezig waar jouw doelgroep zich al bevindt. 

Retargeting (remarketing).

Met retargeting gebruik je gedragsdata van je websitebezoekers om ze buiten je eigen website om nogmaals te bereiken. Dit is bijvoorbeeld interessant als een deel van je websitebezoekers in het aankoopproces afhaakt. Want, als iemand afhaakt, betekent dit niet altijd dat ze geen interesse in je product hebben! Zaken als afleiding, context of twijfel kan hier een rol in spelen. Dan is het slim om deze bezoekers op te volgen met een uiting, om zo nogmaals een moment te creëren om je potentiële klant te verleiden tot een aankoop of registratie.

Relevant met dynamische ads

Een relevante advertentie leidt tot een hoger doorklikpercentage en conversieratio. Dynamische retargeting zorgt ervoor dat de meest relevante producten getoond worden aan de gebruiker, afhankelijk van het gedrag dat vertoond wordt. Laat bijvoorbeeld de producten zien die de gebruiker onlangs heeft bekeken. Zo heb je persoonlijke advertenties, waar je doelgroep iets aan heeft.

Slimme doelgroepen

Retargeting is erg geschikt om slimme doelgroepen te definiëren. Maar ook om je vaste klantengroep te bereiken met een thematische campagne. Of sluit recente kopers uit van je campagnes, omdat de kans klein is dat ze op korte termijn nogmaals iets gaan kopen. Kortom: slimme doelgroepen is de sleutel van succes in remarketing. Zet dit dan ook goed in!

Retargeting en cookies

Retargeting werkt op basis van cookies. Zo kun je iedereen, die de cookies heeft geaccepteerd, opvolgen met een boodschap op andere platformen en websites (bijvoorbeeld op social media of nu.nl). Nu is het een feit dat cookies steeds minder gebruikt kunnen worden. Steeds meer browsers blokkeren third-party cookies en de geldigheidsduur van first-party cookies wordt steeds korter. De veranderingen in marketing in een wereld zonder cookies zijn dan ook groot! Benieuwd hoe je kunt retargeten zonder cookies te gebruiken?

Ontdek 8 oplossingen voor digitale marketing zonder cookies

De voordelen van retargeting

  • Performance-based adverteren
    Met retargeting stuur je op resultaat, zoals omzet of leads. Dit omdat je dicht op het conversiemoment zit - jouw doelgroep is immers bekend met je product en/of dienst.
  • Je kunt de funnel dichten
    Bereik potentiële klanten die zijn afgehaakt in het aankoop- of registratieproces, buiten je website om. Zo dicht je de funnel door de kracht van herhaling.
  • Werk datagedreven
    Optimaliseer je campagnes op basis van real-time data over hoe vaak en waar je advertenties vertoond zijn.
  • Relevante advertenties
    Met dynamische uitingen zorg je voor relevante advertenties. Zo adverteer je met producten of diensten die je doelgroep daadwerkelijk bekeken heeft. Super persoonlijk!

Ga verder met Digital Advertising.

Benieuwd hoe we advertising multidisciplinair inzetten? 
Meer leren over Performance Marketing
Nog niet overtuigd?

De voordelen van Digital Advertising.

  • Resultaatgericht
    Met Digital Advertising stuur je op concrete en meetbare resultaten. Deze resultaten haal je bijvoorbeeld op het gebied van bereik, websitebezoek, omzet of winst.
  • Datagedreven
    Veel advertising data is praktisch real-time beschikbaar. Er kan dus continu worden geoptimaliseerd om het beste resultaat te behalen. Ook helpt data om vooraf de juiste keuzes te maken
  • Vol impact
    Door het grote aanbod aan advertentieplatformen en kanalen heb je een flinke gereedschapskist tot je beschikking om maximale impact te realiseren op je (bedrijfs)doelstellingen.
Stap voor stap aan de slag

Zo start je een
advertising campagne.

Hoe start je een digital advertising campagne? En hoe zorg je dat je je gestelde doelen behaalt?

1. Doelen formuleren

Beginnen met het bepalen van doelstellingen om tot een ambitieuze en realistische stip aan de horizon te komen.


2. Kanaalmix en inzet bepalen

Op basis van de doelstellingen bepalen we de kanalen en middelen die hier het beste een bijdrage aan kunnen leveren.

3. Campagnes inrichten

We werken de campagnes uit en verwerken daarin de vooraf opgedane inzichten, zoals doelgroepen, tijd of geografie.


4. Data verzamelen en optimaliseren

Uit de campagnedata sturen we de campagnes zo nodig bij. Zodat dragen ze nog beter bij aan het behalen van de doelstellingen Dit is continu, zolang de campagnes lopen.

Leer het van de meesters

Digital Advertising bij DNZ.

Bij De Nieuwe Zaak pakken we digital advertising multidisciplinair aan. Onze experts helpen je graag met het zetten van de volgende stap! Dat doen we als volgt.

 

  • Uniek klantreismodel
    We werken volgens ons unieke Zien-Wensen-Denken-Doen-Ervaren model. Zo ontdekken we op welke kanalen en met welke boodschap we adverteren, gebaseerd op jouw doelgroep in iedere fase van de klantreis.

  •  Aan de slag met jouw doelstellingen
    We sluiten de advertentiestrategie naadloos aan op jouw doelstellingen. Resultaatgericht en alles datagedreven. 

  • Resultaat op korte en lange termijn
    Aan de hand van jouw doelstellingen stellen we een roadmap op voor de korte en lange termijn. Zo is het concreet inzichtelijk waar we samen aan werken. 

  • Multidisciplinair team
    Experts in Design, UX, CRO, Data, CRO, SEO en Techniek behalen samen met het Digital Advertising team het beste resultaat.

 

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Ontdek hoe je met Performance marketing hoe jouw doelen te behalen.
Meer leren over Performance Marketing