Contact
Contact
Alles over SEA

Alles over Search Engine Advertising.

Adverteren in de zoekmachine zorgt voor naamsbekendheid en conversies. Lees hier alles over SEA.

Bereik meer met Search Engine Advertising.

Ontdek hier alles over adverteren op resultaten in zoekmachines zoals Google. Zet hier jouw volgende stap en wees aanwezig als je doelgroep naar jouw product of dienst op zoek is!

Optimaliseer je digitale kanalen.

En verleid je doelgroep tot een conversie. Ga verder met Performance Marketing!
Meer leren over Performance Marketing
Een sterke basis

Wat is Search Engine Advertising?

Jouw product of dienst is dé oplossing voor het probleem van jouw (potentiële) klanten. Maar ook jouw product moet concurreren tegen andere, misschien vergelijkbare producten. En zo belandt jouw webshop op pagina drie, of lager, als je zoekt op de productnaam. En niet direct bovenaan. Hoe concurreer je met grootmachten zoals Bol, Amazon of Coolblue in de zoekresultaten van Google? 

SEA, oftewel Search Engine Advertising, is het adverteren op resultaten in een zoekmachine als Google. In plaats van te focussen op organische zoekresultaten betaal je voor een advertentie om een prominente plek te veroveren in de zoekresultaten. Maar wat is SEA precies? En waarom zou je ervoor betalen?

Vanaf het moment dat zoekmachines populair werden, kwam de vraag al hoe aanbieders hier inkomsten uit zouden kunnen genereren. Zoeken op internet is voor de gebruiker natuurlijk gratis. Het kost Google of Bing echter wel geld om zoekalgoritmen te ontwikkelen en de servers in de lucht te houden. Als antwoord hierop kwam Google in 2000 met hun programma AdWords. Via dit programma werd het mogelijk om te betalen voor een hogere positie in de zoekresultaten. In het begin waren betaalde plaatsingen bijna niet te onderscheiden van de organische resultaten, alleen werd dit al snel weer aangepast. 

 

Merkactivatie

 

Adverteerders klaar?

Bieden maar!

Maar, betalen betekent niet dat je gegarandeerd een plek bovenin de resultaten krijgt. Aanbieders kunnen via een biedingsysteem inzetten op woorden, doelgroepen of andere criteria. Naast de prijs wordt ook de relevantie meegenomen in de overweging of je wel of niet hoog in de zoekresultaten terecht komt. Dit houdt de zoekresultaten relevant voor gebruikers en wordt de doelgroep op de juiste manier bediend. 

Waarom zou je eigenlijk betalen voor het krijgen van websitebezoekers? Adverteren op zoekresultaten is hierin erg effectief.

Bijna ieder bedrijf dat actief is met online marketing zet ook SEA in. De reden hiervoor is dat een groot deel van het internetgebruik draait om zoekopdrachten. Iedere internetgebruiker zoekt dagelijks via een zoekmachine. Denk maar aan jezelf! Je zoekt bijvoorbeeld adresgegevens op. Of heb je tips nodig voor het koken van een gerecht? Dan zoek je het op! Benieuwd wat je volgende vakantiebestemming kan zijn? Je weet het 😉.

Kortom, zichtbaar zijn op dit medium is bijna noodzaak als je relevant wilt zijn.

Van onderbuik naar onderbouwd

Een sterke SEA strategie.

Hoewel er andere zoekmachines zijn, is Google veruit de belangrijkste en daarom focussen we ons daar ook op in dit blog. De Ads van Google zijn op te delen in drie categorieën. Google Search Ads, Google Shopping Ads en Google Display Ads.

  • Google Search Ads
    Search Ads zijn de tekstuele advertenties die je boven- en onderaan een Google zoekresultaten pagina ziet.
  • Google Shopping Ads
    Shopping Ads zijn advertenties van producten die je bovenaan de zoekresultaten kunt zien.
  • Google Display Ads
    Dit zijn banners die je ziet op andere websites, zoals nu.nl. Deze kunnen op verschillende plekken staan: boven, naast en middenin de websitecontent.

Maar hoe zet je deze vormen van SEA in? En wanneer maak je gebruik van welke categorie? 

SEA zet je altijd in met een bepaald doel. Over het algemeent kun je een SEA campagne opdelen in drie verschillende doelen, namelijk: 

  • Conversies genereren
    Het doel hier is om zoveel mogelijk conversies (direct verkopen, offertes of leads) te genereren tegenover een bepaald aantal kosten per conversie of een vast budget. 
  • Verkeer genereren
    Hierbij is het doel om zoveel mogelijk bezoekers op je website te krijgen. Je kan hier kiezen voor zoveel mogelijk clicks tegenover kosten per click of weer tegenover een vast budget. 
  • Naamsbekendheid genereren
    De naam zegt het al, maar bij deze is het de bedoeling om meer bekendheid te krijgen voor je bedrijf of merk. Je wilt zoveel mogelijk advertenties tonen, waarbij je een vast budget kan bepalen.

In tegenstelling tot het adverteren in kranten, tijdschriften of via de radio is adverteren via Google direct te meten. Zo kun je bekijken hoe vaak jouw advertentie worden gezien, hoeveel click er zijn en hoeveel conversies dit heeft opgeleverd. Je ziet dus altijd precies de prestaties van je advertenties en aan de hand daarvan kun je goed bijsturen wanneer dat nodig is. 

Bereik je doelgroep

Voordat je met SEA start is het belangrijk om eerst het doel van je campagnes bepalen. Nadat je helder in beeld hebt wie je doelgroep is en waarom je deze groep wilt bereiken, kun je starten met het maken van je SEA strategie.

Het Zien-Wensen-Denken-Doen-Ervaren Model

Deze doelen kun je opsplitsen in vier fases waarin je de doelgroep wilt bereiken: Zien, Wensen, Denken, Doen en Ervaren. Binnen elk van deze fases is het doel van je zoekmachine advertenties verschillend. 

Zien-fase

In deze fase leg je de focus op het bereiken van potentiële klanten. Je wilt dat je doelgroep bekend wordt met je merk, product of dienst. Er wordt vaak gedacht dat SEA niet de juiste manier is om in de Zien-fase aanwezig te zijn, maar niets is minder waar! Adverteer je op termen waar jouw product of dienst de oplossing voor is, dan ben je wel degelijk aanwezig in de Zien-fase. 

Wensen- en Denken-fase 

In de Wensen- en Denken-fase bereik je de doelgroep die de eerste fase al doorlopen heeft. Met andere woorden: deze doelgroep is bekend met je merk, product of dienst en is misschien ook al op je website geweest. In deze fase is het belangrijk om verbinding te leggen en opnieuw traffic naar je website te genereren. De Wensen- en Denken-fases zijn oriënterend, verwacht dus niet direct sales vanuit dit punt. Adverteren in deze fases kun je doen op de volgende manieren:

  • Via klantenmatch
    Op basis van kenmerken van je websitebezoekers ga je potentiële klanten benaderen. Google gaat door middel van vergelijkbare kenmerken van je huidige klanten of websitebezoekers op zoek naar nieuwe potentiële klanten.
  • Remarketing op basis van websitebezoek
    Met remarketing (ook wel retargeting genoemd) maak je gebruik van alle bezoekers die in een x aantal dagen je website heeft bezocht. Zo probeer je deze websitebezoekers nogmaals te bereiken. Het gevaar hiervan is dat het niet altijd succesvol gaat zien, omdat ook mensen die niet vonden waar ze naar op zoek waren worden bereikt. Geconverteerde bezoekers uitsluiten is mogelijk ook handig om te doen, want deze wil je later in de vierde en laatste fase via een andere advertentie bereiken. 
  • Remarketing op specifiek websitebezoek
    Dit lijkt op de vorige strategie, alleen specifieker. Je probeert niet alle websitebezoekers te bereiken, maar een specifiek gedeelte van die bezoekers die bepaalde pagina’s hebben bezocht. De kans is groot dat ze bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in hetgeen wat op de pagina staat. Hier pas je de advertentieteksten op aan.

Doen-fase

In de Doen-fase is je potentiële klant klaar om over te gaan tot aankoop. De vraag is alleen of dat bij jouw bedrijf of bij een concurrent gebeurt. Het belangrijkste in deze fase is om zichtbaar en aanwezig te zijn. Door in te zetten op deze doelgroep vergroot je de kans op conversie. Adverteren in de Doen-fase kun je doen aan de hand van twee strategieën: 

  1. Bezoekers die niet hebben geconverteerd
    Hier probeer je de bezoeker die iets heeft toegevoegd aan de winkelmand, maar uiteindelijk geen aankoop heeft gedaan terug te halen naar je website. Je richt de advertenties hier op iedereen die al in het winkelmandje van je website is geweest, maar nog niet de pagina van de orderbevestiging hebben bereikt. 
  2. In-market voor search ads
    Bij deze strategie maak je doelgroeplijsten op basis van specifieke interesses. AdWords kan hier zoeken naar groepen mensen die bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in een vergelijkbaar product. De personen waarop je richt zijn al dichtbij het doen van een aankoop en kunnen dus relatief makkelijk worden overgehaald. 

Ervaren-fase

In deze fase heeft de klant al een aankoop bij je gedaan, gefeliciteerd! In deze fase wil je dat je klant een goede service ervaring heeft. Mocht er iets misgaan in de service of een klant ontevreden zijn, dan is het vaak lastig om toch een tevreden klant hieruit te halen. Deze groep bereik je nogmaals met:

  • Klantenmatch
    Je maakt gebruikt van e-mailadressen uit je huidige klantenbestand. Je zorgt ervoor dat enkel je klanten de advertentie, die gericht is op klantenservice, te zien krijgen. Op deze manier kun je voorkomen dat een minder tevreden klant bijvoorbeeld op een forum klaagt over de service. Deze proactieve houding kan ervoor zorgen dat de ervaring toch nog positief wordt voor de klant, doordat ze naar een pagina worden gestuurd die ze helpt om het probleem op te lossen.

Iedere fase behoeft een eigen strategie.

In iedere fase is er een andere strategie nodig om je doelgroep te bereiken. Verschillende doelgroepen willen verschillende advertenties zien, gebaseerd op de fase waarin ze zich bevinden. Zorg er te allen tijde voor dat je de juiste tone of voice gebruikt en deze mensen via een pakkende call to action te bereiken. Denk goed na over wat je doelen zijn en waarvoor je het doet. Werk samen met een sterk merkactivatie team om je uitingen aan te laten sluiten op je doelgroep. Alleen dan kun je het gewenste resultaat behalen.

Verder praten over SEA in combinatie met SEO?

We zorgen ervoor dat de zoekmachine aan het werk gaat!

Contact opnemen
A of O?

De verschillen tussen SEA en SEO.

De betekenis van SEA is anders dan die van SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. Hierbij worden websites zo effectief mogelijk ingericht om organisch hoger te scoren in de zoekresultaten. Dit kan naast on-site optimalisatie ook off-site plaatsvinden, zoals het creëren van backlinks via andere domeinen. Hoewel bij SEO niet betaald hoeft te worden aan de aanbieder van de zoekmachine, kunnen er wel flinke marketingkosten mee gepaard gaan. Daarnaast is een hogere ranking niet gegarandeerd en kan het enige tijd duren voordat effecten zichtbaar zijn. Beide vormen hebben een andere waarde, maar eigen waarde in het omhoog komen in de zoekmachine.

De samenhang tussen SEO en SEA

Vaak wordt gezegd dat je op twee manieren hoog in de zoekresultaten terecht kunt komen. Discussieer niet over het inzetten van SEO of SEA, kies ervoor om beide te gebruiken! Beide disciplines kunnen namelijk goed in samenhang met elkaar worden gebruikt. Daar zijn drie goede redenen voor!

  1. Zichtbaarheid
    De meeste logische reden voor het inzetten van beide disciplines is om de zichtbaarheid in de zoekresultaten te vergroten. Hierdoor kun je niet één, maar twee topposities verkrijgen in de zoekresultaten. Betaald en onbetaald.

    Hoe meer ruimte je bezit in de zoekresultaten, hoe groter de share of voice van je organisatie is. Share of voice is het aandeel aan advertentieruimte dat je bezit tussen alle andere adverteerders. Als organisatie wil je dan ook een zo groot mogelijke share of voice hebben. De ervaring leert namelijk dat dit weer zorgt voor een hoger aantal clicks. Kortom: het inzetten van SEA en SEO samen levert je meer clicks op.

  2. Korte en lange termijn
    Op gebied van time management vullen SEA en SEO elkaar goed aan. SEO is zoals eerder al gezegd vrij tijdrovend en gericht op de lange termijn. Uiteindelijk levert dit sterke en duurzame positief op binnen de niet-betaalde zoekresultaten.

    SEA kan daarentegen dienen als een goede start voor je organisatie. Binnen een dag kun je met SEA al op een van de bovenste posities binnen de zoekresultaten staan voor meest relevante zoekwoorden. Het vult elkaar dus goed aan, omdat SEO op de langere termijn weer duurzame posities oplevert. Gebruik je alleen SEA, dan ben je dan erg afhankelijk van je advertentiebudget. Wanneer je wijzigingen aan moet brengen in je advertentiebudget kan dit direct zorgen voor vervelende gevolgen, zoals lagere posities en slechte vindbaarheid.

    Een slimme tactiek is dus om goed in te zetten op SEA voor de korte termijn en op de achtergrond te blijven investeren in SEO om een hoge organische positie in de zoekresultaten te krijgen en verstevigen. 

  3. Sterke SEO leidt tot goedkopere SEA clicks
    Kwaliteitsscore is binnen SEA een belangrijk aspect. Deze bepaalt samen met het budget voor het maximaal aantal clicks en de Ad Rank. Een goede kwaliteitsscore leidt dus tot een vermindering van de kosten van clicks.

    Een belangrijk onderdeel van de kwaliteitsscore is de ervaring van de gebruiker op je landingspagina. Als je website technisch goed is en beschikt over relevante content zal dit onderdeel goed scoren binnen deze kwaliteitsscore. Een goed SEO plan heeft dus een positieve invloed op de prijzen van je click binnen de zoekmachine-advertenties.

    Zorg dus dat je website SEO-proof is en haal het maximale eruit voor een goede kwaliteitsscore. Zo breng je SEA en SEO goed samen en bespaar je in kosten op je advertenties.

Conclusie: doe zowel SEO als SEA!

In praktijk zullen dus zowel SEA als SEO deel uitmaken van een volledige marketing campagne.

Launching Rocket
Je doet 't niet voor niets

De voordelen van SEA.

  • Direct resultaat
    In tegenstelling tot SEO zie je bij SEA direct resultaat, omdat je campagne direct online staat. Je bepaalt zelf of je een bepaalde advertentie aanhoudt of hem even op pauze zet. Na deze pauze is de advertentie weer direct zichtbaar.

  • Bepaal zelf de focus
    Je bepaalt met SEA zelf de focus; waar en hoe bereik je jouw doelgroep? Een groot voordeel, omdat je zo zeker bent dat je stappen in de juiste richting zet.

  • Makkelijk awareness creëren
    Waar het bij enkel SEO lastig is om snel en makkelijk awareness te creëren, gaat dat bij SEA een stuk makkelijker. Doordat je rechtstreeks aan Google betaalt, verzeker je een plekje in de zoekresultaten. Op deze manier kom je makkelijk in beeld bij je (potentiële) doelgroep.

  • Doelen zelf bepalen
    Met SEA bepaal je zelf je doelen, op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden en de kosten van je campagnes. Veranderen je doelen of je advertentiebudget? Dit is makkelijk aan te passen.


  • Weinig kennis nodig
    Door de uitgebreide en duidelijke uitleg van Google heb je relatief snel een advertentie online staan. Je hebt hiervoor geen kennis van HTML of CSS nodig. SEA is daardoor erg gebruiksvriendelijk voor iedere gebruiker.

  • Hogere kans op een conversie
    Wanneer een website bezoeker via een ad op je website terecht komt is de kans groter dan hij/zij iets afneemt dan wanneer diegene via onbetaalde resultaten binnenkomt op jouw website.

Hoe heurt het eigenlijk?

De volgende stap in SEA.

Hoe start je een SEA campagne? En hoe zorg je dat je je gestelde doelen behaalt? Samen volgen we dit heldere stappenplan.

 

 

 

1. Doelen formuleren

We beginnen met het bepalen van doelstellingen om tot een ambitieuze en realistische stip aan de horizon te komen.

2. Kanaalmix en inzet bepalen

Op basis van de doelstellingen bepalen we de kanalen en middelen die hier het beste een bijdrage aan kunnen leveren.

3. Campagnes inrichten

We werken de campagnes uit en verwerken daarin de vooraf opgedane inzichten, zoals doelgroepen, tijd of geografie.

4. Data verzamelen

Nu begint het leerproces, waarbij de campagneresultaten binnenkomen. Ze krijgen we inzicht in bijvoorbeeld zoekwoorden, doelgroepen en uitingen.

5. Optimaliseren

We passen de opgedane inzichten toe om de campagnes bij te sturen, zodat ze nog beter bijdragen aan het behalen van de doelstellingen Dit is continu, zolang de campagnes lopen.

 

Samen aan de slag

Search Engine Advertising bij DNZ.

De Nieuwe Zaak is expert op het gebied van Performance Marketing en SEA. We helpen je graag met het opzetten, toepassen en onderhouden van SEA voor jouw organisatie. 

Kies voor SEA bij De Nieuwe Zaak en krijg:

  • resultaatgerichte en datagedreven digitale campagnes
  • SEA experts die het verschil maken op het gebied van advertising
  • jarenlange ervaring, van startup tot enterprise projecten
  • multidisciplinaire teams in Digitale Merkactivatie, Strategie, Leadgeneratie en E-Commerce die samen met het Performance Marketing team de beste resultaten weten te halen.
  • creatieve marketeers die weten hoe je doelgroepen in beweging krijgt.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Ontdek hoe je met Performance Marketing je online kanalen optimaliseert.
Meer leren over Performance Marketing