De Nieuwe Zaak Blog

Hoe zet je AI effectief in voor je SEO-strategie? Best practices voor 2023 met ChatGPT, Bing & Bard

Geschreven door Michelle Robbertsen | 4 mei 2023

De afgelopen maanden is er veel geluid te horen rondom Artificial Intelligence in de marketingwereld. Hoewel er al langere tijd tools bestonden die door middel van machine learning opereerden, heeft de komst van AI's als Midjourney en ChatGPT een echt verschil gemaakt. We kunnen er niet langer omheen dat AI een prominente plek inneemt in de wereld van online marketing.

 

In online marketing zien we al veel toepassingen van AI. Advertising specialisten gebruiken de tools voor relevante AI gegenereerde inhoud voor advertentieteksten. Content specialisten gebruiken AI om inspiratie op te doen voor onder andere blogs en social posts. En designers raken enthousiast van de creatieve uitkomsten van Midjourney. En SEO-specialisten? Zij gebruiken het gedurende hun gehele SEO-strategie, van zoekwoordonderzoek en concurrentieanalyse tot het schrijven van relevante content om op de juiste zoektermen te ranken. Doe je dit nog niet? Dan hebben wij een aantal tips voor je om AI in te zetten voor zoekmachineoptimalisatie.

Het belang van Artificial Intelligence in je SEO-strategie: kun je nog zonder?

Wat heeft AI, ofwel kunstmatige intelligentie, te maken met jouw SEO-strategie? Nou, eigenlijk alles! AI wordt steeds belangrijker in het optimaliseren van je website voor zoekmachines. Het helpt je bij het vinden van de juiste keywords en het creëren van relevante content waar jouw doelgroep naar op zoek is. Maar het gaat verder dan dat. Met AI kun je ook je concurrenten in de gaten houden en je strategie daarop aanpassen. Zo kun je bijvoorbeeld zien welke zoekwoorden zij gebruiken en hoe goed zij scoren op bepaalde zoektermen. Dit kan natuurlijk ook met betaalde SEO-tools als SEMrush, Ahrefs en Moz, maar AI maakt dit een stuk toegankelijker. Dit geeft jou de mogelijkheid om hierop in te spelen en zo een voorsprong te nemen.

We gaan nog een stapje verder! AI kan namelijk nog veel meer voor je betekenen. Het kan helpen bij het bepalen van de beste tijdstippen om je content te posten en het optimaliseren van je website voor voice search. Of ben je bezig met een keyword gap analyse en heb je wat extra input nodig? Vraag het aan AI!

De nadelen van AI gegenereerde content

Tot kort geleden was één van de grootste nadelen van AI gegenereerde content dat Google het afkeurde. Dat heeft natuurlijk geen positieve impact op je SEO rankings. Maar er is goed nieuws, want recent is er een update geweest in de AI richtlijnen van Google. Volgens Google’s richtlijnen is het nu toegestaan om AI content te gebruiken, mits het unieke en gebruiksvriendelijke content en websites oplevert. Nog een reden om AI in te zetten om op een efficiënte manier kwalitatieve teksten op te leveren!

Sneller werken met AI

Hoewel het nog steeds mogelijk is om een effectieve SEO-strategie op te zetten zonder de hulp van AI, is het de vraag of je dat moet willen. Het inzetten van artificial intelligence tools maakt je werk namelijk makkelijker, sneller en daarmee een stuk efficiënter. Zo wordt het (her)schrijven van productteksten met behulp van ChatGPT, Bing of Bard opeens een taakje wat je binnen enkele uren afvinkt, terwijl je daar normaliter dagen mee bezig kunt zijn. Kortom, AI is de toekomst van SEO!

ChatGPT, Bing of Bard: wat is de meest effectieve AI tool voor SEO?

Sinds ChatGPT is gelanceerd, is het vrijwel de enige AI tool waar je iets over hoort. Dit terwijl er dagelijks tientallen nieuwe tools op de markt komen en ook al jarenlang hele sterke, efficiënte tools bestaan op dit gebied. Maar wat is nu de beste en meest effectieve AI tool voor SEO? Is dat ChatGPT, Microsoft Bing of toch Google Bard?

ChatGPT voor SEO

ChatGPT is een krachtige AI-tool die kan worden gebruikt om content te maken die SEO-vriendelijk is. Het kan helpen bij het creëren van relevante content voor zoekopdrachten van gebruikers, maar door het beperkte beschikbare aantal tokens per dag (2,000), word je snel gedwongen om over te stappen naar de betaalde versie.

The New Bing of Google Bard voor SEO?

Bing is een populaire zoekmachine en heeft sinds kort The New Bing gelanceerd, een chatfunctie met een integratie van ChatGPT. Het is echter niet zo geavanceerd als sommige andere tools. Hetzelfde geldt voor Google Bard. Bard is een relatief nieuwe AI-tool voor SEO, maar het heeft al veel lof gekregen van gebruikers vanwege de geavanceerde functies. Toch zijn zowel Bing en Bard nog niet altijd even accuraat met het geven van antwoorden of oplossingen en worden er meer fouten ontdekt in deze AI dan in de respons van ChatGPT.

De beste AI powered tools voor SEO

Van de drie meest bekende Artificial Intelligence tools is ChatGPT op dit moment het meest geavanceerd - en niet onbelangrijk: het meest accuraat in het geven van antwoorden. Toch is het belangrijk om te realiseren dat ChatGPT, net als andere AI, de informatie verzamelt van internet. Dit betekent dat er veel goede, kwalitatieve informatie wordt gebruikt, maar er ook rommel tussen zit, wat zorgt voor een minder betrouwbaar antwoord. Loop dus altijd je teksten, blog content of zoektermen na die je door AI tools laat genereren! We zijn als mens nog zeker niet onmisbaar.

Hoe je ChatGPT inzet om je SEO resultaten te optimaliseren.

ChatGPT is een krachtige tool die kan worden gebruikt om de SEO-strategie van een bedrijf te optimaliseren. Er zijn verschillende manieren waarop je ChatGPT kunt inzetten om je SEO-prestaties te verbeteren.

1. AI voor het creëren van SEO content

Een belangrijke toepassing van ChatGPT is het creëeren van SEO-vriendelijke content. Met ChatGPT kun je op een efficiënte manier relevante en geoptimaliseerde content creëren die aansluit op de zoekopdrachten van gebruikers. Je kunt bijvoorbeeld zoektermen invoeren waarop je gevonden wilt worden. ChatGPT genereert vervolgens inhoud die past bij die zoekopdrachten. Deze gegenereerde content gebruik je op je website, blog of andere platforms om je SEO-prestaties te verbeteren. Om relevante, kwalitatieve content te genereren is het van belang dat je een uitgebreide prompt invult. Hierbij benadruk je specifiek wat je doel is, wie je doelgroep is en welke zoektermen er niet mogen ontbreken in je content. De beste input zorgt voor de beste output.

2. Maak je zoekwoordonderzoeken efficiënter met AI

Een van de beste manieren om AI tools te gebruiken in je SEO-strategie, is door het in te zetten om je zoekwoorden onderzoek te verbeteren. Je kunt namelijk ChatGPT gebruiken om nieuwe zoektermen te achterhalen, die je vervolgens checkt op zoekvolume en Keyword Difficulty in een SEO-tool als SEMrush. Met behulp van AI als ChatGPT maak je je keyword research niet alleen veel sneller, het geeft je ook de mogelijkheid om deze uit te breiden.
Als je een lijst met bestaande zoekwoorden hebt die je graag wilt uitbreiden of optimaliseren, kun je deze ingeven in ChatGPT. De tool geeft je dan alternatieve zoektermen en nieuwe suggesties. Dit is handig voor uitgebreide keyword analyses waarbij je zo veel mogelijk relevante zoektermen wilt verzamelen! Let er hierbij uiteraard op dat de zoekopdracht relevant is voor je doelgroep en dat de juiste zoekintentie wordt meegenomen in de selectie.

3. Meta tags optimaliseren met AI

Een andere toepassing van ChatGPT is optimalisatie van je meta titels en beschrijvingen. Met ChatGPT genereer je gemakkelijk verschillende versies van meta-beschrijvingen om te zien welke het beste werkt. Probeer verschillende opties bijvoorbeeld uit om te zien welke de meeste klikken genereert. Zo verhoog je eenvoudig je CTR!

4. SEO teksten herschrijven met ChatGPT

Het herschrijven van je SEO teksten, productbeschrijvingen of blogs is een tijdrovend proces dat veel inspanning vergt. Wanneer dit proces handmatig wordt gedaan of wordt uitbesteed naar een tekstbureau, lopen de kosten hiervoor flink op. Tijd is geld, en dit is niet langer de meest efficiënte manier om dit op te pakken. Met behulp van AI, zoals ChatGPT, herschrijf jij je teksten binnen no-time en realiseer je relevante, converterende teksten die je doelgroep aanspreekt. Uiteraard is het ook hier van belang dat je de juiste input geeft aan ChatGPT. Wees dus iets uitgebreider dan ‘herschrijf deze tekst’, maar bepaal van tevoren waarop je wilt focussen in je nieuwe teksten. En vergeet ze natuurlijk niet te controleren, we kunnen er (nog) niet vanuit gaan dat de teksten volledig correct zijn.

5. Laat AI je sitemap en robots.txt genereren

Geloof het of niet, maar je kunt AI inzetten om je sitemap en robots.txt te genereren. Of deze altijd 100% accuraat zijn, is nog wel de vraag. Gebruik Ai daarom voor een opzet van je sitemap of robots.txt, maar geef hier zelf nog een laatste hand aan. Je wilt er natuurlijk voor zorgen dat deze bestanden volledig kloppen, zodat je maximale SEO prestaties behaalt in de zoekresultaten.

6. Breng je concurrentie in kaart

Wist je dat het mogelijk is om een concurrentieanalyse uit te laten voeren door AI als ChatGPT? Door simpelweg je eigen website in te geven en te vragen om een lijst met 10 concurrenten op basis van SEO rankings, analyseer je op welke zoektermen jouw concurrentie actief is. Hierdoor identificeer je sneller waar kansen liggen voor jouw website om alle mogelijkheden met elkaar af te wegen. Zo creëer je de beste marketing strategie waarmee je jouw concurrenten achter je laat!

7. Laat ChatGPT structured data en html schrijven

Als je als SEO specialist al eens bezig bent geweest met het optimaliseren van de techniek van een website, dan weet je hoe tijdrovend het is om je structured data schema’s handmatig in elkaar te zetten. Gelukkig is de AI ChatGPT erg goed in het creëren van structured data schema’s en andere html code. Vraag ChatGPT bijvoorbeeld eens om een organization schema te schrijven voor de ‘over ons’ pagina van je website. ChatGPT creëert zelf een blok met code. We raden aan om de code vervolgens wel te controleren in de ‘Test voor uitgebreide resultaten’ van Google om te zien of Google het schema ook goed begrijpt. Verder kun je AI uitstekend gebruiken voor het genereren van code zoals meta robots tags, title tags, hreflang, header classes en canonical link tags.

8. Creëer handige formules en regex functies

Of je nou een beginnende of doorgewinterde SEO specialist bent; je komt bij het doen van SEO onderzoek vroeg of laat in aanraking met Excel of spreadsheets. Een AI als ChatGPT kan je helpen met het opstellen van handige formules die je analyse vergemakkelijken. Een aantal van onze favoriete spreadsheet formules voor SEO zijn:

  • =vert.zoeken
  • =importxml
  • =tkst.samenvoegen
  • =kleine.letters
  • =som.als

AI helpt je om de juiste formule te kiezen voor het probleem dat je wilt oplossen. Ook is de tool erg goed in het opstellen van handige regex functies. Hiermee creëer je geavanceerde filters in de prestatie tab van Google Search Console.

Aan de slag met AI tools voor SEO?

Wij helpen je graag! Wil jij meer weten over hoe je AI tools in kunt zetten om je SEO resultaten te verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.