Tim Kijne 23 september 2019 5 Minuten leestijd

Conversie belangrijk? Vergeet dan onsite search niet!

Hoe onsite search je conversie negatief beïnvloedt

Wist je dat conversies van zoekresultaten het hoogst zijn binnen een webshop? Veel zoekers zijn namelijk kopers. Toch krijgt onsite search (het goed inrichten van de zoekmachine functie) vaak niet de aandacht die het verdient. Op veel webshops lopen gebruikers nog steeds tegen het probleem aan dat ze niet snel, of makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken. Soms vinden ze helemaal niet wat ze zoeken terwijl het wel in de shop zit. Een voorbeeld hiervan is dat ze een product zoeken en in de zoekbalk een spelfout hebben, waardoor het product niet gevonden wordt. Dag conversie!

Meer weten over hoe je CRO slim inzet? Ontdek het in onze gids.

Hoewel sitenavigatie over het algemeen aanwezig is, geeft dat niet de garantie dat de gebruiker zijn of haar weg kan vinden. De gebruiker kan immers maar via één route bij het resultaat komen, maar hoe weet de gebruiker welke route hij moet volgen? Daar is niet één grote gemene deler voor.

Door gebruik te maken van onsite search geef je de gebruiker een belangrijke tool om zelf te navigeren binnen de site. Door het opgeven van een zoekterm en gebruik te maken van filters vindt de gebruiker wel wat hij of zij zoekt en vaak ook sneller. Maar wat is onsite search nu écht?

Wat zit er allemaal achter onsite search?

Onsite search gaat om het zoeken én vinden van relevante producten en content binnen een webshop, met als doel de bezoeker zo goed mogelijk te helpen en daarmee de conversie te maximaliseren. Om dit resultaat te bereiken worden verschillende zoek- en hulpmiddelen ingezet om de bezoeker te helpen zijn of haar weg te vinden. Denk hierbij aan het pro-actief of via artificial intelligence aanbieden van (relevante) product- en of categoriesuggesties, automatische suggesties en auto-complete, maar denk ook aan synoniemen en spelling checks. Belangrijk is dat de inrichting van zoeken aansluit op jouw specifieke klant en doelgroep. Zet ook hier je klant centraal.

Wat laat je liggen als je onsite search geen aandacht geeft?

Helaas is het aanbieden van onsite search op je website niet slechts een kwestie van “aanzetten”. Als je niet investeert in het inrichten en optimaliseren van onsite search, zal ook de zoekpagina de gebruiker niet of onvoldoende helpen bij het vinden van het juiste resultaat. Bijvoorbeeld doordat zoektermen niet aansluiten bij het productassortiment of omdat de getoonde resultaten niet relevant zijn voor de gebruiker. Dit leidt ertoe dat klanten de website zullen verlaten en mogelijk niet meer terug komen. Dit heeft natuurlijk direct invloed op de conversie, het aantal geplaatste orders en de gemiddelde orderwaarde én op de klanttevredenheid en loyaliteit. Dat is zonde omdat over het algemeen juist de conversie op zoekresultaten pagina’s erg hoog is. Ondanks dat maar tien tot twintig procent van je bezoekers de zoekfunctie gebruikt, is de conversie tot wel vijf keer zo hoog bij deze bezoekers. Een goede zoekfunctionaliteit kan daarmee bijdragen tot wel vijftig procent meer omzet! De moeite waard dus om onsite search onder de aandacht te brengen.

Hoe ga je met onsite search aan de slag?

Ga pro-actief aan de slag met onsite search. Erken het belang van CRO en continue optimaliseren en experimenteren om het beste resultaat te bereiken en maak de product owner of iemand anders verantwoordelijk voor onsite search.

Het zetten van de eerste stappen naar een proces van continue analyseren en optimaliseren is niet makkelijk. De Nieuwe Zaak kan daarbij helpen. Door stapje voor stapje de huidige situatie te meten en te analyseren en passende onsite search tooling in te zetten kunnen we gerichte optimalisaties doorvoeren. Zo krijg je maximaal inzicht in het zoekgedrag van jouw klant en weten we steeds beter wat relevant voor hem of haar is. Door de verkregen inzichten van optimalisaties, hebben we controle over wat we waar moeten optimaliseren en houden we grip op de kosten. Want onsite search optimalisatie zit hem vooral in continue aandacht, ondersteund door de juiste tooling.

avatar

Tim Kijne

Tim is Business Analist. Hij helpt je graag met diverse e-commerce en omnichannel vraagstukken.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen