Remon van Maurik 23 november 2021 8 Minuten leestijd

In vier stappen personaliseren: zo doe je het!

Personalisatie is bijna niet meer weg te denken uit online marketing! Tegenwoordig verwacht 61% van de consumenten dat er gebruik gemaakt wordt van personalisatie via e-mail, socials of op de website zelf. Maar, hoe start je met personaliseren?

Bij De Nieuwe Zaak werken we met het ‘Proces voor Succes’. Dit houdt in dat we onze online marketing projecten volgens een bepaald stappenplan uitvoeren:

1. Doelen stellen
2. Inzichten verzamelen
3. Valideren
4. Optimaliseren

Stap 1: Doelen stellen

Personalisatie begint bij het opstellen van SMART doelstellingen. Je moet weten wat je met personaliseren van bepaalde touchpoints wil bereiken. Vanaf daar kun je starten met het opstellen van use cases en zo een proces uitstippelen om deze doelen te behalen..

Moeite met het opstellen van personalisatiedoelen? We helpen je op weg! Denk bijvoorbeeld aan kosten verlagen of omzet verhogen. Het is met personalisatie mogelijk om je acquisitiekosten tot 50% of je marketingkosten met 30% te verlagen – of je omzet tot 30% te verhogen. Kies je doelen zorgvuldig en bekijk of het haalbaar is. Zo krijg je helder waarop je wilt focussen en kun je efficiënt te werk gaan.

Stap 2: Inzichten verzamelen

Iets écht goed personaliseren is een proces dat niet van de ene op de andere dag klaar is. Vaak zijn pas na drie tot zes maanden de eerste resultaten zichtbaar van je project. Start je met personalisatie, dan ben je in de eerste drie maanden voornamelijk bezig met het herkennen van bepaalde patronen. Denk aan bezoekersgedrag rondom actieperiodes of seizoenen. Heb je de patronen helder? Dan kun je echt aan de slag gaan met personalisatie.

Het verzamelen van informatie kan je op twee manieren doen. Je hebt first-party data verzameling, wat inhoudt dat mensen zelf hun gegevens bij je organisatie achterlaten. Deze informatie wordt vaak achtergelaten bij het plaatsen van een bestelling of het inschrijven op een nieuwsbrief. Dan heb je ook nog third-party data verzameling, dit is data die wordt verzameld op basis van zoekgedrag. Wanneer je bijvoorbeeld gaat kijken voor nieuwe schoenen, krijg je na deze zoekopdracht continue advertenties met schoenen te zien. Deze data werden altijd verkregen door het accepteren van cookies, alleen gaat daar snel verandering in komen. Door de jarenlange discussie over privacy gaat het niet lang meer duren voordat deze cookies nutteloos worden. We schreven een blog waarover we alles vertellen over deze verandering.

Stap 3. Optimaliseren

Data verzameling en personalisatie zorgen er dus voor dat je makkelijk kunt meten wat je potentiële doelgroep op jouw website doet en wat ze mogelijk ervaren waardoor ze blijven of wellicht je website verlaten. Nu deze data bekend is, kun je via personalisatie bepaalde drempels wegnemen in de weg naar conversie. Je past personalisatie vaak toe op bepaalde doelgroepen of seasonality. Hierbij moet je altijd rekening houden met een aantal onderdelen om personalisatie succesvol in te zetten, zoals:

  • Stel je advertenties in op basis van de interesses van je doelgroep.
  • Stel timers in, zodat websitebezoekers de urgentie van een actie inzien.
  • Gebruik een abandoned cart mail, zo attendeer je mensen erop wanneer ze nog producten in hun winkelmandje hebben liggen die niet zijn besteld.
  • Maak gebruik van schaarste, laat mensen weten hoeveel producten er nog beschikbaar zijn. Let op, maak wel gebruik van je eigen data zodat het klopt wat er staat.

Kleine aanpassingen zorgen hier al voor mooie resultaten. Zorg ervoor dat je bij je doelgroep in het hoofd komt. Wanneer ze een positieve ervaring krijgen door personalisatie, zullen ze dit meenemen in hun aankoopproces.

Als voorbeeld voor seasonality heb je in Nederland een aantal herkenbare data waarin webshops vaak gebruik maken van allerlei acties. Denk bijvoorbeeld aan Black Friday, waar bedrijven enorme kortingen hanteren en dit overal in hun campagnes meenemen. Advertenties met Black Friday in beeld en de bijbehorende korting verschijnen dan overal in je e-mail of op de feed van je sociale media. Je stelt je personalisatie dan samen op basis van je doelgroep en hun interesses. Ook duurt Black Friday officieel maar één dag (maar steeds vaker is deze actieperiode uitgesmeerd over een periode van een paar dagen tot een week!). Laat je klanten daarom weten hoeveel tijd er nog is om gebruik te maken van de actie en hoeveel producten er nog beschikbaar zijn. En zo zijn er nog vele andere dagen zoals Kerst, Cyber Monday en Pasen waarop je personalisatie toe kunt passen.

Stap 4: Valideren

Het doel dat je in de eerste fase van dit proces hebt opgesteld wil je natuurlijk ook daadwerkelijk behalen. Om te komen tot dit doel moet je continu blijven kijken naar verbeterpunten en nieuwe mogelijkheden. Personalisatie is zoals gezegd een proces dat je stap voor stap moet opbouwen om tot succes te komen. Tijdens elke stap geeft dit je de ruimte om je project te blijven verbeteren om de doelen die je hebt opgesteld te behalen. Echter kunnen dingen niet altijd lopen zoals je vooraf had gepland of verwacht, houd er dus rekening mee dat je mogelijke wijzigingen aan moet brengen.

Samenvattend

Personalisatie vraagt dus om een goede strategie. Tijdens dit blog hebben we het ‘Proces voor Succes’ behandeld waar de volgende vijf onderdelen zijn behandeld. Zorg ervoor dat je deze vragen voor jezelf kunt beantwoorden tijdens het toepassen van personalisatie voor jouw organisatie. Alleen dan kun je komen tot mooie resultaten en groei!

  1. Wat zijn de belangrijkste kpi’s?
    Bijvoorbeeld omzet verhogen, conversie optimalisatie en kennis delen.
  2. Wat zijn jouw informatiebronnen?
    Check waar je data vandaan komt (first – & third party cookies, server-side)
  3. Waar wil je personalisatie toepassen?
    Zoals op je website, in e-mail of advertenties.
  4. Welke doelgroepen zijn er om te inspireren?
    Denk aan bepaalde seizoensproducten of specifieke doelgroepen.
  5. Implementeer, test en optimaliseer
    Houd je campagnes en journeys goed in de gaten om het optimale eruit te halen. Blijf constant evalueren wat goed en fout gaat en stuur waar nodig bij. Alleen dan kun je het maximale eruit halen.
  6. Besef dat personalisatie een continu proces is
    Personaliseren is meer dan een stappenplan! Het is een continu proces, waarin je constant nieuwe inzichten opdoet en verbeteringen doorvoert.

Personalisatie is de toekomst! Het is als organisatie dus cruciaal om de komende tijd hierin te investeren en in te spelen op de wensen van jouw (potentiële) doelgroep. Meer weten over personalisatie? Of benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Kom dan vrijblijvend met ons in contact!

avatar

Remon van Maurik

Als Lead E-mail Marketing en Automation Consultant zorgt Remon ervoor dat onze klanten het maximale uit hun e-mail strategie halen.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen