Lorena Voskamp 17 juli 2018 4 minuten leestijd

Krachtige leadgeneratie met Facebook lead advertenties

Vandaag de dag ontvangt een consument tot wel 1546 reclame-uitingen per dag. Organisaties hebben hierdoor moeite zich te onderscheiden in het medialandschap. Hoe zorg jij er nou voor dat jouw uitingen opvallen in deze complexere wereld van toenemende touchpoints? En hoe zorg je ervoor dat je daadwerkelijk traffic omzet tot leads en klanten. Facebook heeft de oplossing. Met Facebook Lead Ads stelt Facebook adverteerders in staat om leads te genereren zonder dat de doelgroep de website van een organisatie hoeft te bezoeken. Leuk, maar hoe werkt het?

Lead Ads in de praktijk

Bezoekers brengen dagelijks veel tijd door op een mobile device. Met Facebook Lead Ads kunnen bezoekers zich direct inschrijven voor jouw aanbod of een actie zonder dat ze Facebook verlaten. Wanneer een bezoeker klikt op een advertentie, opent een pop-up formulier met daarin de vraag om de benodigde informatie achter te laten zoals naam en e-mailadres. Wanneer bezoekers deze gegevens achterlaten, stromen deze direct de aanmeldflow in binnen de e-mail service provider. Facebook geeft de mogelijkheid om een koppeling te maken naar bijvoorbeeld Clang of Mailchimp. Op deze manier kan er direct een opvolging worden gegeven aan de gegenereerde leads.

Zo min mogelijk stappen

De kracht van Facebook Lead ads is het feit dat bezoekers zich bij interesse direct kunnen inschrijven op Facebook. Naast een inschrijving zijn lead ads ook geschikt om bijvoorbeeld in te zetten bij het deelnemen aan acties, downloaden van magazines of het aanvragen van een offerte. Dit maakt lead ads geschikt voor verschillende typen organisaties, zowel acterend in de business-to-business als business-to-consumer markt.

En nu stromen de leads binnen?

Het aanmaken van een lead ad campagne en simpelweg wachten tot de leads binnenstromen gaat helaas niet werken. De kracht van een sterke lead ad campagne begint bij de juiste content. Zorg dat de content aansluit bij de verschillende persona’s en diens customer journey. Speel hiermee in op de latente behoefte van de doelgroep en bied een incentive. Dit hoeft niet altijd een korting te zijn. Dit kan bijvoorbeeld ook een inspiratie magazine zijn voor (potentiële) klanten. Die net verhuisd zijn. Bereik de juiste doelgroep die interesse heeft in jouw opvolging binnen de e-mail service provider. Werk met aparte segmenten zodat de performance van de gegenereerde leads na afloop van de campagne periode getracked kan worden. Kortom, volg de onderstaande tien stappen voor een succesvolle lead ad campagne op Facebook.

In 5 stappen naar een succesvolle lead ad campagne

  1. Formuleer doelstellingen en KPI’s
    Wat is jou een nieuwe lead waard? Wat is de life time value van de klant en is er wellicht al data beschikbaar over het conversiepercentage van lead naar klant?
  2. Bedenk een next level creatief concept
    Content is key! Zorg dat het creatieve concept aansluit bij de behoefte van de persona’s, en test deze. Op deze manier weet je voor je campagne op 100% vermogen staat wat werkt en wat niet werkt.
  3. Zorg dat de juiste persoon jouw content ziet
    Op Facebook kan de gewenste doelgroep tot in detail bereikt worden. Dit is de kracht van de advertentie zijde van het platform én benut deze dan ook.
  4. Tweak de advertentie op basis van data
    Het optimaliseren van jouw advertentie is iets wat noodzakelijk is voor een geslaagde campagne. Stuur bij op basis van goed presterende tijden, devices en doelgroepen!
  5. Zorg voor een optimale opvolging met e-mailmarketing
    Het genereren van leads is één. Ze converteren naar klanten is een tweede. Koppel de Facebook Lead ads met de e-mail service provider. Bouw indien nodig een custom koppeling!
avatar

Lorena Voskamp

Als Content Marketeer bij De Nieuwe Zaak houdt Lorena zich bezig met alles rondom Inbound Marketing.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen