Frank Beke 6 maart 2023 8 minuten leestijd

De kansen in de metaverse

De metaverse: ongetwijfeld heb je deze term de afgelopen jaren voorbij zien komen. Hoewel velen de metaverse associëren met de gaming industrie is de metaverse in de afgelopen jaren steeds meer uitgegroeid tot een parallelle, digitale wereld. Volgens Meta, het moederbedrijf van Facebook, is de metaverse zelfs de toekomst van de digitale wereld

Maar, het afgelopen jaar is er zand in de motor gekomen. De metaverse heeft de top van de Gartner hype cycle gepasseerd en men vraagt zich af: wat kan je er nou echt mee? Is het een hype die alleen relevant is voor heel specifieke niches? Of is het iets waarmee alle digitale leiders morgen al mee moeten starten? In dit blog ontdek je wat de metaverse is en in hoeverre het relevant is voor digitale marketing en e-commerce. En vooral: wat moet jij en je organisatie hiermee?

Bekijk dit webinar over hoe je in drie stappen een sterke marketingstrategie  opzet.

Wat is de metaverse?

De metaverse is een term die steeds meer gebruikt wordt in de wereld van technologie en digitale marketing. Het verwijst naar een virtuele wereld waarin er een wisselwerking is tussen gebruikers en een geheel nieuwe omgeving die wordt aangedreven door virtual reality (VR), augmented reality (AR) en andere innovatieve technologie zoals web3. Deze wereld is erop gericht om mensen samen te brengen, ongeacht hun geografische locatie. En om ze de mogelijkheid te bieden om interactie te hebben met digitale objecten, personages en andere gebruikers.

Wat is Web3?

Gedecentraliseerde vorm van internet gebaseerd op blockchain technologie en distributed computing. Dit betekent dat data niet op één computer of server wordt opgeslagen, maar op alle computers of servers in een netwerk. Dit heeft grote gevolgen voor wie controle heeft op het internet, vooral als het gaat om persoonlijke data en digitale bezittingen. Voorbeelden van toepassingen gebaseerd op Web3 zijn cryptomunten, NFTs en ook de metaverse.

De metaverse is vooral groot geworden via de gaming industrie, door platformen als Roblox, Decentraland en The Sandbox. Op deze platformen loopt jouw virtuele “ik” rond in een virtuele wereld, waarin je naast games spelen digitale assets kan maken, kopen en ook weer verkopen. Daarbij heb je in de metaverse niet alleen interactie met de avatars (virtuele personages) van andere mensen van over de hele wereld, er zijn ook allerlei bedrijven en andere commerciële partijen actief. 

The_Sandbox_New_Official_Teaser_2021__Gaming_Virtual_World_
Interface van The Sandbox.

Wat is er mogelijk in de metaverse?

Wat kan je met deze digitale wereld? Welke commerciële kansen biedt de metaverse aan bedrijven? 

  1. Bereik een grote, vooral jonge doelgroep
    Een van de grootste voordelen van de metaverse voor digitale marketing is de mogelijkheid om een groter en jonger publiek te bereiken. Gebruikers uit verschillende delen van de wereld hebben vanuit hun luie stoel gemakkelijk toegang tot de virtuele wereld. Voor marketeers betekent het dat ze een groter bereik hebben dan ooit tevoren! Al is je huidige doelgroep wellicht niet actief op de metaverse, je toekomstige doelgroep is dat zeker wel.

  2. Virtuele plek om je producten te showen
    De metaverse biedt bedrijven de mogelijkheid om (virtuele) producten te showen. Van kleding tot auto’s, veel grote multinationals hebben al de stap gezet naar een virtuele showroom. Terwijl Gucci als een van de eerste bedrijven actief was op de metaverse, ontwikkelde Volkswagen afgelopen jaar een virtuele game in de metaverse als onderdeel van de lanceringscampagne van de nieuwe Polo IQ. Dichterbij huis lanceerde Heineken op Decentraland hun virtuele biertje ‘Heineken Silver’. Daarmee biedt de metaverse een nieuw, interactief kanaal waarop je jouw producten onder de aandacht kan brengen.

    Heineken Silver in Decentraland
    Lancering van Heineken Silver op Decentraland. 
     
  3. Verhoogde interactie met klanten
    In de metaverse is het voor bedrijven veel eenvoudiger om diepe interacties aan te gaan met klanten dan in de fysieke wereld. Gebruikers zijn immers al in een virtuele omgeving en staan daarom open voor nieuwe ervaringen. Dit biedt vooral kansen voor het creëren van een betere merkbeleving en het opbouwen van langdurige relaties met klanten. In Roblox hebben meer dan 30 miljoen gebruikers Nikeland bezocht. Vanuit hier heeft Nike voor meer dan 200 miljoen dollar aan virtuele producten verkocht. 

    Starbucks Odyssey, de metaverse upgrade van het al sterke loyaliteitsprogramma van het bedrijf, legt het potentieel voor gamification bloot. Het bedrijf had al een groot beloningsprogramma. Odyssey voegt een nieuwe laag toe: leden kunnen nu virtuele rondleidingen volgen op koffieboerderijen, een trivia spel spelen over het erfgoed van Starbucks en een ander spel genaamd Starbucks for Life spelen. Met de verdiende punten uit deze spellen speel je nieuwe ervaringen vrij. Zoals virtuele instructies voor het maken van een espresso martini of zelfs het winnen van een fysieke reis naar Hacienda Alsacia, een koffieboerderij in Costa Rica.

  4. Nieuwe zakelijke modellen
    De metaverse stimuleert ook nieuwe zakelijke modellen. Merken bieden op de metaverse virtuele producten en diensten aan. Denk hierbij aan virtuele concerten, albums, kleding, meubels en nog veel meer. 

    Naast het vorige voorbeeld van Nike is dit vooral een succes binnen de muziekindustrie. In 2020 leverde een virtueel concert van rapper Lil Nas X op Roblox meer dan 33 miljoen views (en miljoenen dollars aan de verkoop van virtuele merchandising) op. Afgelopen jaar verdiende Snoop Dogg meer dan 40 miljoen na de eerste lancering van een virtuele muziekvideo op The Sandbox. Dit opent de deur naar nieuwe inkomstenstromen en mogelijkheden voor samenwerking tussen influencers en bedrijven.

  5. Nieuwe manieren van adverteren
    Zoals eerder genoemd biedt de metaverse allerlei mogelijkheden om je bedrijf via games en events onder de aandacht te brengen van je doelgroep. En, logischerwijs, biedt de metaverse de mogelijkheid voor advertenties binnen de virtuele wereld. Deze advertenties kunnen op verschillende manieren worden ingezet, bijvoorbeeld door ze te integreren in de omgeving waarin gebruikers zich bevinden. Zo kun je in Decentraland virtuele billboards, banners en pop-ups plaatsen en kondigde Roblox afgelopen jaar aan ook meer mogelijkheden voor virtual advertising te bieden.

    Decentraland ads

Billboard advertising in de metaverse. 

Wat je nu moet doen in de metaverse.

In het kort biedt de metaverse veel potentie. De succesvolle voorbeelden in gaming, muziek en fashion laten zien dat je waardevolle interactie kan aangaan met interessante, vooral jongere doelgroepen. Uiteraard kan je gebruikmaken van de huidige platforms, maar de technologie biedt ook mogelijkheden voor een “eigen” metaverse. Hoewel er twijfel is over de toegevoegde waarde van de metaverse, heeft de recente COVID-pandemie de drempel naar de virtuele wereld verlaagd. Grote tech-bedrijven in de VS en Azië hebben enorme sommen geld geïnvesteerd. McKinsey schat dan ook de potentiële waarde van de metaverse in op 5 triljoen dollar in 2023. Dus wacht niet langer, maak een account aan op een van de platformen en ga rondlopen in de virtuele wereld. Vraag jongeren en Gen Z wat ze al doen op de metaverse en ga zelf experimenteren met de mogelijkheden. 

Weten welke trends voor jouw bedrijf relevant zijn? We sparren graag met je over de kansen en bedreigen die de laatste trends in de digitale wereld je bieden.

Neem contact op

avatar

Frank Beke

Als Digital Marketing Strateeg helpt Frank onze klanten iedere dag een stap verder in hun digitale volwassenheid.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen